Gå til innhold

Snodige dippedutter som er kjekt å ha men som man egentlig ikke trenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da lager jeg en tråd der vi kan samle rare dingser som gjør det morsommere å fotografere.

Det er ikke krav om at utstyret skall kunne monteres på et kamera men det skall kunne brukes i forbindelse med fotografering.

Jeg begynner med Holga objektiv til SLR http://holgamods.com/ dere finner objektivene litt ned på siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jøss. Helt fantastisk. Den må jo bare matches med en Lens In A Cap og en Lubot.

Et annet, men nå litt for kjent optisk leketøy er jo Lensbaby.

Ps: Må nesten ha den Lomo'en. Ingen nåde der, selv om det er latterlig dyrt. Lens In A Cap får en konkurrent der hos meg, men jeg tror Lens In A Cap kommer først i mitt eie. Lubot virker også kul, så den er også på listen. Da skal til og med jeg begynne med macro.

Endret av PMnormal
Skrevet

Lubot lupen er bra, fant bilder tatt med den flickr og resultatet såg bra ut.

Det 3D objektivet til den foretningen er også bra, Det er en gammel 3D fremviser av samme sorten på hytto til opphavet mit som ble flitig brukt under noen fenomenalt våte sommerferier på vestlandet.

Skrevet

Ingen andre som har noe kuriosa å komme med? Stereovarianten var kul. Jeg har kun kikket på slike fra rundt århundreskiftet. Fantastisk effekt selv om det er sorthvitt.

Skrevet

Ser ikke sån ut.

Skall ta en tur på Ebay og se hva jeg kan finne, har sett litt av hvert der, men det blir seinere i dag.

Nå er det natt.

Skrevet

Fant en link på KR sin side Nikon-g til Canon adapter http://www.16-9.net/nikon_g/ men jeg synes den var dyr.

Ebay har et godt utvalg av adaptere til en mye hyggeligere pris. http://search.ebay.com/search/search.dll?f...&category0=

En Nikon til canon adapter er et must for Canon folket.

Er det noen som har erfaringer med disse, hva er spesielt med den nikon-g adapteren og virker disse på alle Nikon objektiver.

Jeg er ikke så oppdatert på Nikon objektiver.

Skrevet

Jeg mener å ha lest om et adapter som overfører de elektroniske signalene mellom Canon-hus og Nikkor-optikk også. Noen som vet noe om det? Fungerer AF også da?

Skrevet
Leste litt på de forskjellige adapterne, også vidt jeg forsto skulle en få fokusbekreftelse på de med chip, men ikke autofokus.

Hvis man bruker moderne af-objektiver eller Voigtländer (f.eks. herlige Nokton 58mm). Det er jo også mulig å chippe mange eldre AI-S. Det begynner å renne litt væske fra munnvikene når jeg tenker på V Nokton 58mm og chippet 105/2,5 som portrettkombo på en 5D eller 1D MkII. Nokton er forøvrig en gammel konstruksjon fra entusiastmerket Topcon (Tokyo Optical), som forsvant tidlig på syttitallet. I dag lager Topcon optikk til medisinsk og vitenskaplig utstyr.

Skrevet
Leste litt på de forskjellige adapterne, også vidt jeg forsto skulle en få fokusbekreftelse på de med chip, men ikke autofokus.

Hvis man bruker moderne af-objektiver eller Voigtländer (f.eks. herlige Nokton 58mm). Det er jo også mulig å chippe mange eldre AI-S. Det begynner å renne litt væske fra munnvikene når jeg tenker på V Nokton 58mm og chippet 105/2,5 som portrettkombo på en 5D eller 1D MkII. Nokton er forøvrig en gammel konstruksjon fra entusiastmerket Topcon (Tokyo Optical), som forsvant tidlig på syttitallet. I dag lager Topcon optikk til medisinsk og vitenskaplig utstyr.

Mente adaptere med chip, men det går vel nesten ut på det samme.

Skrevet (endret)

Har lenge vurdert Geotagging, men har ikke hatt sansen for utstyret som må til. Nå har jeg endelig funnet det rette så her må man gjøre et forsøk. Solmeta Digital Photo GPS

Har også en annen mulighet dersom man har en BlueTooth GPS mottaker er Blue2can et alternativ.

EDIT:

Jeg kjøpte faktisk Solmeta Photo GPS, Model DP-GPSN1. Det ble en positiv overraskelse. Bestilt 24. Mars og mottatt 2. April. Totalt kom det på snaue kr. 2000.- inklusiv mva og gebyrer. :thumbup:

Pakken innholdt GPS mottaker, lader 220v/USB med kabel, feste for blitssko/nakkereim, fjernkontroll for kamera utløser, fin liten stoff pose, og software med Locr GPS Photo og JetPhoto Studio

GPS mottaker, fjernkontroll og lader var veldig kompakte.

Med GPS montert i 10 pins sokkel på D300 plugges medfølgende fjenkontroll inn i GPS mottakeren. Strømkilde til GPS mottaker kan være enten D300 eller innebygd batteri.

Av/På av mottaker kan velges manuelt eller via kameras egen Av/På bryter.

Endret av Jamm
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Her er vel omtrent samme sak som den Solmeta saken Jamm nevnte.

Kan også fåes med remote shutter release cord - du store min!

http://www.dawntech.hk/di-GPS/purchase.htm

Tilhørende sofware for noen $ også

Fant en artig men (for min del) helt unyttig sak:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/5025...orized_Pan.html

Automatisk motorisert fjernstyrt panoreringshode til stativ

Sammen med en tråløs sender som denne (http://www.letsgodigital.org/en/16332/nikon-wt4-wireless-transmitter/) kunne jo dette ha vært en riktig så morro sak

Endret av arela
  • 2 uker senere...
Skrevet

Så man får overføring av blenderdata også med objektiver uten chip? Det er i såfall veldig interessant å slippe å måtte chippe objektivene. Takk for info, Patrol_33.

Skrevet

Så man får overføring av blenderdata også med objektiver uten chip? Det er i såfall veldig interessant å slippe å måtte chippe objektivene. Takk for info, Patrol_33.

Skrevet

Det var sån jeg forstod det, men ikke stol 100% på meg.

Hvis du skall kjøpe en adapter bør du undersøke litt grundigere en det jeg har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...