Gå til innhold

Hva skal man passe på Core temp. eller cpu temp ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dataene hentes fra forskjellige sensorer, så det vil være forskjeller, men begge to indikerer temperaturen på CPUen. For de programmene som henter fra begge sensorene så er core temp sansynligvis mer nøyaktig, gitt at det er CPuen interne sensor som dataene hentes fra (slik som progammet "coretemp").

 

Men husk at det er alltid relativt store unøyaktigheter ute å går. Coretemp er det mest nøyaktige programmet, men å sammenligne dine temperature med andre, spesiellt på andre hovedkort osv. er ganske så nyttesløs i og med at tallene du får oppgit fint kan være +/- så mye som 0-10 celcius (og enda mer på sensorene som måler fra hovedkortet).

 

21/32 celcius på CPU tviler jeg forresten er reelt Kalvegodt, ved midnre du har vann/fase/peltier kjøling, eller du refererer til idle-temperaturen (hvilket er ganske uinteressant å forholde seg til). De tallene er nok et eksempel på nettop det at sensorinformasjonen ikke er nøyaktig.

 

For å spesifisere litt så ER sensorinformasjonen som regel nøyaktig, i den forstand at om coretemp sier tempen går opp 20 celcius fra idle til load, så stemmer nok det ganske så nøyaktig, men absoluttverdien den oppgir er skjeldent det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
21/32 celcius på CPU tviler jeg forresten er reelt Kalvegodt, ved midnre du har vann/fase/peltier kjøling, eller du refererer til idle-temperaturen (hvilket er ganske uinteressant å forholde seg til). De tallene er nok et eksempel på nettop det at sensorinformasjonen ikke er nøyaktig.

 

Eg brukar Thermaltake Big Typhoon VX-kjølar. Målte medan eg surfa på nettet. Reknar ein det som idle? Då eg spelte BF2 på dei høgste grafikkinstillingane var CPU temperaturen 28 grader. Har brukt fleire ulike program til å måle med - veit ikkje om det har noko å seie då.

Lenke til kommentar
21/32 celcius på CPU tviler jeg forresten er reelt Kalvegodt, ved midnre du har vann/fase/peltier kjøling, eller du refererer til idle-temperaturen (hvilket er ganske uinteressant å forholde seg til). De tallene er nok et eksempel på nettop det at sensorinformasjonen ikke er nøyaktig.

 

Eg brukar Thermaltake Big Typhoon VX-kjølar. Målte medan eg surfa på nettet. Reknar ein det som idle? Då eg spelte BF2 på dei høgste grafikkinstillingane var CPU temperaturen 28 grader. Har brukt fleire ulike program til å måle med - veit ikkje om det har noko å seie då.

 

Det beste er vel å bruke Prime95, og kjøre en prosess på vær av kjernene. Så alle kjører på 100%, da vil du få eksakt load temp :)

Lenke til kommentar
Eg brukar Thermaltake Big Typhoon VX-kjølar. Målte medan eg surfa på nettet. Reknar ein det som idle? Då eg spelte BF2 på dei høgste grafikkinstillingane var CPU temperaturen 28 grader. Har brukt fleire ulike program til å måle med - veit ikkje om det har noko å seie då.

 

Hvis du får så lave temperaturer, så sitter du enten på fryserommet, eller så har du en meget bra pc. Jeg har selv en TT Big Typhoon kjøler på min E6850, og med en romtemperatur på rundt 25 grader, ligger cpuen på 34-38 grader idle, og 62 under full load. Har en vcore på 1,45v.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Hvis du får så lave temperaturer, så sitter du enten på fryserommet, eller så har du en meget bra pc. Jeg har selv en TT Big Typhoon kjøler på min E6850, og med en romtemperatur på rundt 25 grader, ligger cpuen på 34-38 grader idle, og 62 under full load. Har en vcore på 1,45v.

 

Hovudkortet er Asus Striker Extreme, og kabinettet Antec Nine Hundred. Romtemperaturen ligg vel på 18-20 grader ;)

Lenke til kommentar
21/32 celcius på CPU tviler jeg forresten er reelt Kalvegodt, ved midnre du har vann/fase/peltier kjøling, eller du refererer til idle-temperaturen (hvilket er ganske uinteressant å forholde seg til). De tallene er nok et eksempel på nettop det at sensorinformasjonen ikke er nøyaktig.

 

Eg brukar Thermaltake Big Typhoon VX-kjølar. Målte medan eg surfa på nettet. Reknar ein det som idle? Då eg spelte BF2 på dei høgste grafikkinstillingane var CPU temperaturen 28 grader. Har brukt fleire ulike program til å måle med - veit ikkje om det har noko å seie då.

 

Det beste er vel å bruke Prime95, og kjøre en prosess på vær av kjernene. Så alle kjører på 100%, da vil du få eksakt load temp :)

 

Enig, Prim95 er best for å måle worst-case load temperatur (hvilket selvfølgleig er den man skal forholde seg til). Man bør bruke "small FTTs" torturtesten i minst noen minutter for å oppnå maks temp.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...