Gå til innhold

Kommentartråd:pc-worklogg the beast of CHE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende dette her. Artig konsept etter det jeg kan se.

Skal følge med på dette, siden du tydligvis veit hva du holder på med.

 

Ønsker deg lykke til, selv om du opplagt har kontroll på tingene. :D

 

Du slriver du har drevet med casemodding en stund, hadde vert artig å hørt litt mer om det. Er vel ikke så stort omfang av slik i Norge? Har selv leket litt med tanken på å starte noe i denne bransjen om noen år, men har ikke så mega planer enda, så hadde vert morsomt å høre hva en som faktisk jobber med slikt har å si.

Lenke til kommentar

Hei Asaman.

 

Hyggelig at du er interessert!

 

Problemet er jo at det begynner i det små med litt boring og saging, og etter hvert tar det helt av, man blir helt besatt. Da er man til slutt ikke interessert i noe halvfabrikata til slutt, men vil begynne helt fra bunn, med noe mer ekstremt for hver gang.

 

Vel, det blir veldig Dyrt.. Må regne med at det går en del tusen, til nå nesten 7000,- på det prosjektet.

Lenke til kommentar

Besatt? Neida, har bare startet på mod nr. to mens jeg enda ikke er ferdig med den første, og samtidig har jeg planer for flere. :dribble:

 

Dyrt ja, har vel passert ett par tusen på den første moden min kanskje, vist man regner med diverse utstyr så blir det enda mer. Men HTPCen tror jeg at vil bli ganske så billig, men forhåpentlig strøken. Men som de sier, det koster å vere kar. :roll:

 

Men har du ett firma som gjør casemods for andre, eller tar du bare det som kommer?

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Fint at Du også er innteressert i seriøs modding. Det beste er jo å begynne fra bunn for å få det som du vil, og så blir det noe som ingen andre har.

 

Syntest det er best å bruke AutoCad siden det er programmet som brukes av Datafreser og lignende. så har jo sketchup en del svakheter.

 

Tegning tas etter hvert, siden det hele tiden blir litt forandringer fra det opprinnelige pga muligheter og man ser litt bedre løsninger. Har holdt på med prosjektet siden oktober 2007.

 

Kan godt tegne litt vist du har noen ideer også i AuoCad, men da bør du ha programmet.

 

Ellers har jeg ikke bestemt meg for kjølesystemet enda, det bli i alle fall ikke dårligere enn vannavkjøling, helst litt vassere som peliterkjøling. Så vist noen kan hjelpe meg med den biten så hadde det vært fint.

 

Mitt forrige prosjekt:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurte først på om jeg skulle prøve peliterkjøling eller fasekjøling, men jeg fikk en kommentar som advarte litt om problemene:

 

Bruk av peltier-elementer fører til ekstrem varmeutvikling og høyt støynivå (selv med vannkjøling), og egner seg kun ved ekstrem overklokking. Det innebærer også store risikoer for kondensdannelse og fysisk skade på maskinvare. Det kreves mye arbeid og gode forberedelser ved montering, og er ikke for nybegynnere på området, da feil montering kan være skjebnesvangert for PC-en din

 

Det er kun kjøling av CPU og GPU som peltier er særlig egnet til, alt annet (inkludert RAM-brikker på skjermkort, chipset, harddisker, etc.) må kjøles med konvesjonelle metoder (luft- eller vannkjøling). Selve peltier-elementet alene utvikler ofte 2-3 ganger så mye varmeengergi i tillegg til kjøleeffekten det har, og krever derfor en veldig kraftig kjøleløsning i tillegg (peltier-elementer kan aldri brukes alene, men MÅ benyttes med svært kraftig viftekjøling eller vannkjøling med høy effekt).

 

I tillegg krever peltier-elementer en kraftig strømkilde, og i mange tilfeller betyr dette en egen strømforsyning kun til peltier-elementene. Et typisk peltier-element for bruk med moderne CPU'er og GPU'er krever typisk opptil 15-25A med 12V spenning. Har du planer om å f.eks. kjøle én CPU og to GPU'er med peltier, vil du da trenge minst 50-60A med 12V til peltier-elementene alene.

 

 

Det finnes løsninger der peltier-elementer brukes annerledes enn som direkte kjøleelementer på CPU og GPU (som f.eks. ved kjøling av radiatoren i vannkjøling), men disse er etter min mening totalt hensiktsløse. En slik løsning vil gi høy kjøleeffekt med svært lav vann-temperatur i hele vannkjøle-kretsen, men fører til et ekstremt kjølebehov av radiatoren med dertil høyt støynivå.

 

--

Tommy

 

Så pga det så blir det nok til at jeg beholder vannavkjøling i dette prosjektet også!!

 

Microplex har jo faktisk vann som ikke leder strøm, da vil man sikker unngå kortsluttning ved lekkasje, Nice:-) http://www.microplex.no/product.aspx?pid=f...amp;mcat=14s271

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en stund siden siste kommentar, men det er på grunn av at jeg har ting som jeg ikke kan gjøre selv på prosjektet, og at jeg venter på at det skal bli gjordt,

 

Det er det som er en bakdel med å bygge et kabinett i stål når man må ha spesialverktøy for å bygge det..

 

Så jeg fant ut at jeg like godt kunne begynne på et nytt prosjekt mens jeg allikevel måtte vente.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at du benytter Che, på lisleby og er da usikker på om du er fra fredrikstad distriktet? Hvorfor benyttet du ikke da stenestål i dikeveien ? Veit de har bra priser på alu i det minste. De selger og fasade aluminium/stål med riper. De gangene jeg har kjøpt har jeg fått plukke de platene med minst riper slik at en kan kappe bort dette, eller pusse/polere det bort :)

 

Uansett ett bra prosjekt, som uten tvil koster tid og penger :)

Lenke til kommentar

hei Tydeus.

 

Du må være fra Fredrikstad?

Dette kabinettet er i rustfritt stål. Det var helt tilfeldig at jeg fikk kontakt med CHE.

Det fine med dem er at jeg fikk kappet opp det jeg trengte og at det var rett nedenfor der vi bygget ungdommsboliger, (snekker), og så var det en hyggelig pris.

 

Har vært hos Stene stål også når det gjelder aluminium, men de har ofte ikke matrialer på lager som er i riktig dimensjon, og så må du jo ta med deg hele deler og betale for metall du ikke trenger.

 

Skal en tur til dem på mandag og se etter en liten 12mm plate aluminium og litt 30mm til det andre prosjektet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=938091

 

Ellers takk for tipset :thumbup: Viste ikke at de solgte større plater også. Skal du handle ubrukt aluminium så ligger det nå på 50,- pr kg + mva :cry:

 

PS: Er fra Greåker!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det tar veeeldig lang tid. :cry:

 

Hadde dessverre litt problemer med plasmaskjærern som skulle brenne ut

delene til meg, og jeg vet ikke når jeg får det gjordt.

 

Det værste som kan skje er at jeg må lage delene for hånd, noe som er

veldig mye arbeid i et syrefast materiale, men det går.., derfor vil det ta noe tid

mellom hver oppdatering på dette prosjektet.

 

Det er i grunn derfor jeg har det andre prosjektet også, for å ha noe å gjøre mens jeg venter på at delene skal bli ferdig skåret ut for det blir jo mye bedre resultat.

Lenke til kommentar

Hei.

 

hyggelig at du liker det!

Ja, det er utrolig mye arbeid, så så er det lett for at det dukker opp nye løsninger underveis, med mye venting når det gjelder ting jeg ikke får gjordt selv, som sveising.

 

All planleggingen blir gjordt på Pcèn.

Da er det fint med AutoCad siden det er så nøyaktig.

 

Siden jeg bor i 4 etasje i en blokk så kan jeg ikke bråke så mye, men det er vanskelig å

bare se på delene når det kribler så mye i fingene, så da må jeg file å gnikke litt hele

tiden. :D Heldigvis har ikke naboene klaget enda siden jeg er litt forsiktig..

 

Beklageligvis har vi bare 64m2, så det er begrenset hvor jeg kan jobbe hen.

 

Heldigvis har jeg tilgang til svigermors garasje og en kjeller hvor jeg kan ta de mest bråkete tingene, He,He, så de får ofte besøk..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Siden jeg bor i 4 etasje i en blokk så kan jeg ikke bråke så mye, men det er vanskelig å

bare se på delene når det kribler så mye i fingene, så da må jeg file å gnikke litt hele

tiden. :D Heldigvis har ikke naboene klaget enda siden jeg er litt forsiktig..

 

Beklageligvis har vi bare 64m2, så det er begrenset hvor jeg kan jobbe hen.

 

Heldigvis har jeg tilgang til svigermors garasje og en kjeller hvor jeg kan ta de mest bråkete tingene, He,He, så de får ofte besøk..

 

Haha, deffor e det ganske fint å bo på en gård langt ute i skogen der du ikke trenger å bry deg så veldig mye om naboer. :p

 

Men det som e domt me å bo hær e da at det e jo ett støkke til nærmeste butikk og det meste må bestilles. :(

 

Jeg har ikke drevet med noe serlig casemodding selv, men har veldig lyst til å begynne med litt mer seriøs når æ e ferdig med vidregående :)

Lenke til kommentar

Hei Mikkn.

 

Regner med aty du bor på landet, og det er fint når man holder på med casemodding

da det gjerne blir en del kaos, så man trenger gjerne et helt rom.

 

desverre skal microplex flytte til sandefjord, men heldigvis blir det fortsatt

hentelager i sarpsborg. Og så har vi jo Clas Ohlson også som blir mye brukt.

 

Der er iallefall en fin start å bli medlem her hvor det er mange

gale casemoddere :dribble:

 

Vel, fikk delene igjen fra sveising i dag, så det gikk fort. da blir det ikke lenge før det kommer en ny update av det.

 

Så da går det ikke helt i stå :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei.

 

vel, har en masse bilder..

 

her er link til det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13807747

 

Siste side på workloggen.

 

Syntest på en måte at det er best med arbeidsbilder på workloggen :thumbup:

 

se ut som det er en ekstra kommentartråd, skjønner iallefall ikke hvor den kommer fra..

 

Det er den andre som er riktig..

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...