petterg Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Løsning: skriv riktig IP for subnet! --- Vi har et hovedkontor med 2 domenekontrollere, og to avdelingskontorer med 1 domenekontroller hver. Alle er win 2003 standard ed. Begge avdelingskontorene har LAN-LAN IPSec tunell til hovedkontoret. Det som viser seg å være et problem er at mange arbeidsstasjoner (XP pro) ikke logger seg på sin lokale domenekontroller. De logger heller inn på en på hovedkontoret, og dette medfører at innlogging går fryktelig treigt. Hvordan kan man overstyre slik at de skal prioritere å logge inn på sin lokale kontoller? Ca 60% av innloggingene på avdelingspc'ne logger inn mot den raskeste domenekontrolleren på hovedkontoret. 20% logger på den treigeste på hovedkontoret, og 20% logger på lokal domenekontroller. Det er også noen som prøver å logge inn på domenekontrolleren på det andre avdelingskontoret, men slik trafikk routes ikke. De får da timeout og prøver på en annen server etterpå. Hvordan setter man opp hvilken domenekontroller disse pc'ne primært skal bruke? Endret 18. mars 2008 av petterg
laaknor Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Jeg er ikke noen ekspert på AD, men jeg vil tro at dette kan gjøres i Active Directory Sites and Services.
petterg Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Skrevet 18. mars 2008 mulig du er inne på noe, men jeg ser ikke helt hvordan man skal oppnå prioriteringen av logonserver der. (Har en følelse av at det er ganske enkelt, bare man vet hvordan MS har tenkt det skal gjøres)
petterg Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Skrevet 18. mars 2008 AH! Det spiller jo en vesentlig rolle at man klarer å skrive riktig IP i subnet når man tilordner servere og sites! Du hadde helt rett - det er bare å opprette subnet (med riktig adresse!), en site som tilordnes subnettet, og flytte domenekontrollerene til riktig site. Nok en tullete skrivefeil avdekket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå