Thomas. Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 (endret) Dette scriptet lager jeg for å øve meg, innenfor php. Det er et mattescript - som regner ut arealet av sirkelen, ved hjelp av radiusen. Men når jeg velger benevning (millimeter) ifra nedtrekslisten. Og når jeg trykker "regn ut" kommer "Array" opp i stedenfor "mm, (millimeter)". Hva er galt ? Koden: <?php if(isset($_POST["regn"])) { $radius = $_POST["radius"]; $benevning = $_POST["benevning"]; $tallet_pi = 3.1415; $sirkel_areal = $tallet_pi * $radius * $radius; echo "<center><div class=\"resultat\">Sirkelen med radius <u>$radius $benevning</u> har arealet: <u>$sirkel_areal $benevning</u></div></center><br><br><br>"; } ?> <?php echo " <center> <div class=\"hoved\"> <form action=\"\" method=\"post\"> Antall mm/cmm osv.. i radius, skriv kun tallet. Eks \"122\"<br> <input type=\"text\" name=\"radius\" /> mm <select multiple name=\"benevning[]\" size=\"3\"> <option value=\"mm\">Millimeter </select> <input type=\"submit\" value=\"Regn ut\" name=\"regn\" /> </form> </div> </center> " ?> Noe som ble uklart ? Fyr løs.. Endret 15. mars 2008 av php_user
Degeim Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Prøv å erstatte <select multiple name=\"benevning[]\" size=\"3\"> med <select name=\"benevning\" size=\"3\">
Thomas. Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Skrevet 15. mars 2008 (endret) Takker Nå funker scriptet som det skal! Her er koden, jeg bruker nå: <?php if(isset($_POST["regn"])) { $radius = $_POST["radius"]; $benevning = $_POST["benevning"]; $tallet_pi = 3.1415; $sirkel_areal = $tallet_pi * $radius * $radius; if(empty($radius)) { echo "<center><div class=\"resultat\"><b><font color=\"red\">* Du skrev ikke inn radiusen!</font></div></center><br><br><br>"; } elseif(empty($benevning)) { echo "<center><div class=\"resultat\"><b><font color=\"red\">* Du valgte ingen benevning!</font></div></center><br><br><br>"; } else{ echo "<center><div class=\"resultat\">Sirkelen med radius <u>$radius $benevning</u> har arealet: <u>$sirkel_areal $benevning</u></div></center><br><br><br>"; } } ?> <?php echo " <center> <div class=\"hoved\"> <form action=\"\" method=\"post\"> <strong><u>Antall mm/cmm osv.. i radius, skriv kun tallet. Eks \"122\"</u></strong><br> <input type=\"text\" name=\"radius\" /><br> <strong><u>Benevning:</u></strong><br><select name=\"benevning\" size=\"5\"> <option value=\"mm\">Millimeter <option value=\"cm\">Centimeter <option value=\"m\">Meter <option value=\"km\">Kilometer <option value=\"mil\">Mil </select><br> <input type=\"submit\" value=\"Regn Ut..\" name=\"regn\" /> </form> </div> </center> " ?> Endret 15. mars 2008 av php_user
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 (endret) Bedre forslag er vel å benytte $benevning[0] siden "multiple" er spesifisert i select-taggen. Går med grunnlag av det ut fra at flere vil bli lagt til ved ett senere tidspunkt...? Hvis det ikke var multiple hadde å fjerne [] vert en naturlig løsning. --og innen jeg posta hadde han seff løst det ved å fjerne multiple også Endret 15. mars 2008 av Slettet+1374861
Thomas. Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Skrevet 15. mars 2008 (endret) Finnes det noen funksjon i php, der man bare kan skrive tall (i et tekstfelt) ? EDIT: * Fikk det til nå! Kom på at nm hadde et slikt javascript Endret 15. mars 2008 av php_user
shaker Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Du kan også bruke pi() eller konstanten M_PI for å få verdien av pi
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Finnes det noen funksjon i php, der man bare kan skrive tall (i et tekstfelt) ? EDIT: * Fikk det til nå! Kom på at nm hadde et slikt javascript Tenker du å bruke javascript til å begrense input via felter i en form? BIG mistake. Vertfall hvis du noensinne tror at du skal bruke det til noe fornuftig. Selvom jeg tipper dette er på ett såpass eksperimentelt nivå at det ikke har noe å si MÅ du ha en sjekk ETTER at det har blitt sendt på at det er 'snill' input. Fins ikke en garanti i verden for at javascript luker ut ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå