Gå til innhold

Demontering av laptop monitor


Anbefalte innlegg

Jeg har demontert min laptop monitor for å kunne legge den på en overhead og oppnå 1600x1200. Jeg har valgt den enkleste løsningen og bygger derfor laptopen inn i treet som omgir overheaden, på den måten slipper jeg å lage et tft til vga adapter og om jeg hadde kjøpt det så måtte jeg uansett ha programert biosen for min skjerm.

 

I fase 1 tok jeg av all plastikk fra skjermen. Dette gikk fint og jeg kjørte en vellykket test som verifiserte at skjermen var i orden.

I fase 2 tok jeg ut pluggen for mikrofon og lyd som var innebyd i skjermen.

I fase 3 og det er her jeg har en mistanke om at noe har skjedd: tar jeg av 2 stk. svarte ledninger som ser ut til å fungere som brytere. De har en klemmefunksjon og jeg tror at det er dette som fører til at skjermen skrues av eller maskinen går i ventemodus når skjermen presses ned.

 

4 Jeg tester skjermen nå og den starter ikke. Jeg vet heller ikke hvordan disse bryterene fungerer. Ikke ser det en gang ut som det skjer noen endring når de presses sammen.

5. Begge bryterene er nå bendet av fikling, til slutt skrur jeg dem av. De er festet til hver sin sorte ledning og ser ut til å være koblet direkte til strøm.

 

Det som skjer så er at den ene ledningen faller inn i viften for cirka 5s og kommer i kontakt med aluminium. Det rare er da at LCD skjermen for første gang etter at jeg hadde erklært den død viser et grått og svart bilde. Som om den ikke fikk tid nok til å vise bootup screenen.

 

Jeg spør derfor om det finnes en mulighet til å lodde disse bryterene, hva de gjør og om eventuelt dette er årsaken til at skjermen ikke skrur seg på. For skjermen virker ellers intakt og er ikke spesielt røft behandlet. Jeg har heller ikke fjernet baksiden enda så jeg tviler veldig på at en slik bærbar skjerm skulle være ødelagt av demontering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...