Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktimport og ferie


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å importere en bil fra Tyskland, og jeg har også planlagt en ferie i Tyskland.

 

Er det mulig å kjøpe en bil i Tyskland, bruke bilen i tre uker i Tyskland og deretter importere den?

Trenger vel:

- Lovlig registrering i Tyskland

- Ansvarsforsikring

- Kaskoforsikring (er ganske sikker på at mitt faste forsikringsselskap tar seg av dette)

 

Andre ting jeg må tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke videre god peiling på dette, men dersom du skal bruke den i tyskland må du vel ha forsikring på den der, og evt. omregistrere den til ditt navn i tyskland før du kan kjøre rundt i den? Evt. kjøpe prøveskilter for tre uker, noe som kansje kan bli vanskelig å bortforklare for biltilsynet.. :p

 

Vet ikke hvordan det fungerer der nede, men regner med at det må bli slik?

 

Eventuelt må du gjøre ferdig alle papirene og registrere den på norske skilter den dagen du henter den, og da burde vel alt være greit. Det var kansje det du tenkte på?

I tilfelle må vel bilen innom en kontroll i Norge for å bil godkjent først :S

Lenke til kommentar

Fattern har importert 5 biler fra Tyskland i løpet av de siste 10 åra. Siste bilen høsten 2006. Alle sammen har han kjørt hjem til Norge selv.

Når du kjøper en bil fra tyskland får du eksport-skilter på bilen. Da er alt av forsikring og lignende inkludert. Det koster veldig lite. Eksportskiltene og forsikringen har en begrenset gyldighet. Lurer ikke på om det er ca 2 uker, men det kan dere sjekke med det lokale biltilsynet der nede.

Når dere kommer til grensen ved Tyskland må dere kjøre på "rødt" for å få noen tollpapirer på bilen. Så må dere innom tollen på Svinesund. Der viser dere frem papirene dere fikk i den tyske grensa samt at dere må fylle ut noen nye papirer. Der vil dere få beskjed om at dere må innbetale tollavgift til den lokale "tollvesenet", ikke statens vegvesen, innen 3-4 virkedager. F.eks i østfold ligger tollvesenet i Fredrikstad.

Etter at dette er gjort må bilen på kontroll hos Statens vegvesen, der får dere norske skilter og vognkort, her må dere også innbetale årsavgift og diversen gebyrer.

Det kan være lurt å bestille time hos Statens Vegvesen for kontroll i god tid. Det pleier å være sinnsykt lang ventetid. I mange tilfeller over en måned. For hvis dere ikke skal bruke timen er det bare å avbestille timen.

 

Håper dette blir nyttig for deg.

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

Ska vi se... Han importerte en passat 1,9 tdi 130 hk for noen år siden, den kom på ca 210 000,- mens lignende biler i Norge ble solgt for ca 240 000,- og oppover...

Høsten 2006 importerte han en golf 1,9 TDI 102 HK, den kom på ca 145 000,-. Lignende biler med lik km-stand kostet da fra 190 000,- og oppover...

 

Ja, det er penger å spare på dette. men man skal være forstiktig og kunne bil. Mange i tyskland som prøver å lure deg.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Når du kjøper en bil fra tyskland får du eksport-skilter på bilen. Da er alt av forsikring og lignende inkludert. Det koster veldig lite. Eksportskiltene og forsikringen har en begrenset gyldighet. Lurer ikke på om det er ca 2 uker, men det kan dere sjekke med det lokale biltilsynet der nede.

Når dere kommer til grensen ved Tyskland må dere kjøre på "rødt" for å få noen tollpapirer på bilen. Så må dere innom tollen på Svinesund. Der viser dere frem papirene dere fikk i den tyske grensa samt at dere må fylle ut noen nye papirer. Der vil dere få beskjed om at dere må innbetale tollavgift til den lokale "tollvesenet", ikke statens vegvesen, innen 3-4 virkedager. F.eks i østfold ligger tollvesenet i Fredrikstad.

Etter at dette er gjort må bilen på kontroll hos Statens vegvesen, der får dere norske skilter og vognkort, her må dere også innbetale årsavgift og diversen gebyrer.

Det kan være lurt å bestille time hos Statens Vegvesen for kontroll i god tid. Det pleier å være sinnsykt lang ventetid. I mange tilfeller over en måned. For hvis dere ikke skal bruke timen er det bare å avbestille timen.

 

Håper dette blir nyttig for deg.

 

Lykke til...

 

Har henta 4-5 biler de siste to åra og føler at det er på sin plass å presisere enkelte ting i forhold til det du sier her. De tyske eksportskiltene kan man få med 2 eller 4 ukers gyldighet. Disse har kun ansvarsforsikring så kasko må man ordne med sitt eget norske forsikringsselskap (min erfaring er at forsikring via chassinr er mulig).

 

Når det gjelder gangen i selve eksporten så er det intet must å svinge innom tollen i Tyskland. Dette er kun om man reiser derifra til Norge med båt direkte og hvis man ønsker tysk mva refundert (dette er mulig på enkelte biler som har vært eid av firma med mva-regnskap der nede). Grunnen til at man må innom tollen i så tilfelle er at de stempler utførselserklæringen for å bevise at bilen er eksportert ut av EU. Kjører du bilen til Norge så gjør de dette på Svinesund. Det er altså her man kjører på rødt (uog det må man gjøre uansett hvilken tollstasjon man ankommer i Norge).

 

Når det gjelder avgifter så er det norsk mva som må betales ganske umiddelbart (innen noen arbeidsdager etter ankomst i Norge). Deretter trenger man ikke å betale flere avgifter før bilen skal registreres. Da får man time på trafikkstasjonen der de leser av chassinr og gjør en enkel kontroll av papirene. Denne kontrollen blir grunnlaget for engangsavgiften og når kontrollen er gjort får tollstedet disse grunnlagsdataene tilsendt for utregning av avgift. Så da er det barre å møte opp med mer penger.

 

Da tror jeg det hele skal vere godt beskrevet!

 

Hilsen en som har gratis bil på andre året.... :)

Lenke til kommentar
Så da kan jeg kjøpe en bil i Tyskland, ordne importskilter og dra på roadtrip i eu før jeg setter kursen hjemover? Bare å stoppe i svensk toll på svinesund også stoppe i norsk toll?

 

Jepp dette er mulig. Trenger kun å køyre på rødt når du kjem til Svinesund så stemplar dei papira og gir deg frist til å betale norsk mva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...