Gå til innhold

Ny stasjonær for bilderedigering: Max 8000!


Anbefalte innlegg

Mornings du! :) Trenger en ny stasjonær PC, men har ikke peiling på hva jeg skal velge. Først svarer jeg på standardspørsmålene, så legger jeg til litt ekstra info. Håper du tar deg tid til å hjelpe! :)

 

 

Hva skal maskinen brukes til? Jeg trenger rett og slett en så god PC at den kan kjøre Photoshop CS3 raskt og godt, dette med flere 10mb rawfiler i programmet. Lagg mens jeg redigerer orker jeg ikke. Spill etc. vil bli brukt lite.. Kjører den CS3 raskt er jeg happy. :)

Prisantydning: Maxpris er 8000 kroner. Helst ikke for mye over 6..

Skal maskinen overklokkes: Nei!

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc: Ja, jeg trenger "full pakke". Dvs. skjerm, tastatur og mus. Kommer tilbake til dette.

 

 

Andre spørsmål:

 

Hvordan skal skjermen være? Skjermen må være god da jeg driver mye med bilderedigering. Vil ha en 19-22". Ikke under 19", altså. Ser for meg å kjøpe skjerm, PC og tastatur+mus separat, om dere mener det er lurt.

Hva slags mus og tastatur? Komfort er et nøkkelord. Jeg trenger ikke noe hardcore gamer-sett, men det må fæles behagelig å bruke også over lang tid.

Operativsystem: Vil ha enten XP Pro eller Vista Premium. Det trenger ikke være installert på pcen.

USB-porter: Så mange som mulig, MINST 4!

Harddisk: Harddiskplass bryr meg ingen ting, da jeg bruker mye ekstern(e) disk(er). Men ærlig talt, minst 40 giga bør den i hvertfall ha..

RAM: Bør vel være så høyt som mulig, men noe over 4 trengs vel ikke egentlig.. 2-4 giga er bra, tenker jeg.

Selvbygger: Nei takk.. Om det blir mange lapper billigere, kan det gå :)

 

Trenger også DVD-brenner!

 

Tja, hva mer skal jeg si.. Hovedkort, skjermkort etc. har jeg absolutt INGEN peiling på, så der anbefaler dere hva enn dere måtte tro kunne passe mine behov.

 

 

Jeg håper noen der ute er såpass greie at de slenger opp et oppsett for meg! Enten alt inkludert, altså pc, skjerm, tastatur, mus, eller en/flere av delene. :)

 

På forhånd hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en maskin satt opp hos komplett i full fart:

 

In-Win EA-0013 Midi Tower, sort

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

MSI K9N6SGM-V, nForce405+GeForce 6100,

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

Asus Radeon HD 3450 256MB DDR2,

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2

USB2 multikortleser 3.5" sort for

LG DVD-brenner GSA-H58N IDE Black OEM

Logitech Deluxe 250 Keyboard NO

Logitech RX250 Optical Mouse OEM

Eizo 22" LCD FlexScan S2201WSEK Black

 

Den bygger på Komplett home a10, men er oppgradert med mer og kjappere ram, et "minimum-skjermkort", en 22" Eizo-skjerm og en kjappere prosessor. Tastatur/mus har jeg ikke tatt hensyn til, siden jeg ikke er spesielt oppdatert på denne fronten.

 

NB! Jeg har ikke tatt med OS, siden den kun ville bli levert med 32-bit OS. Skal man ha full utnytte av 4 GB ram eller mer må man over på 64-bit. Vista Premium 64-bit OEM koster i underkant av tusenlappen tror jeg.

 

Pris for oppsettet: 6.429,-

 

Jeg mener dette er en maskin som takler Photoshop bra og har en god skjerm fra Eizo. Men som sagt er det kun gjort i full fart ved den første "ferdigbygg-konfiguratoren" jeg fant :) Det kan godt være Dell har en like bra maskin til mindre penger f.eks.

Lenke til kommentar

Hvis du bare klikker på "konfigurer selv" under kjøp-knappen på linken til komplett som jeg skrev, kommer du inn på konfiguratoren :)

 

Alle vista-versjoner har 64-bit, men pass på at det står "64" i produktnavnet på versjonen du evt. bestiller. Vil anbefale Vista Premium OEM, dersom du ønsker Vista. Windows XP har også en 64-bit versjon om du ønsker det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...