Gå til innhold

Trenger ny batterieliminator.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en GlobalSat BT-388 GPS, men

mangler lader.

Så jeg har vært og kikka litt rundt, og manualen sier at laderen skal ha følgende specs på AC, hjemmeladeren:

5V

1,2 A

med positiv pol i midten.

 

Medfølgende batteri er på 1700mAh.

Jeg er veldig dårlig når det kommer til strøm++, og har helst lyst å unngå at jeg gjør noe feil :)

Duger f.eks. en slik http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=92954 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Der detter jeg også av lasset.. :p

Det har visst noe å si på vanlige batteriladere (typisk AA batterier), men vet ikke når det gjelder eliminatorer osv. Har aldri tenkt på det, men har heller aldri ødelagt noe ved å bruke en eliminator.. :hmm:

 

Det er normalt at ladere har noe høyere spenning enn batteriet. Det kan for såvidt være at det vil fungere greit med en 4,5v eliminator også. Men vær forsiktig med å gi den for mye volt.

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Hei.

 

Finner ikke noe GlobalSat BT-388 på hjemmesiden til produsenten.

Er du sikker på at det ikke skal være GlobalSat BT-328?

 

BT-328 har ihvertfall innebygd statuslampe som viser tilstand på batteri/lading. Det vil si at ladekretsen sitter i selve enheten, og en hvilken som helst eliminator på 5V/1.2A med pluss i senter vil virke.

 

Vil mest sannsynlig også virke med 4.5V, men en liten mulighet for at du ikke får ladet helt opp er jo til stede. Ødelagt blir den ikke grunnet litt for lav spenning.

 

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Hvis eliminatoren gir mindre strøm enn det ladekretsen trenger, vil spenningen droppe en del avhengig av hvor mye strøm som går. Enkelte eliminatorer kutter ut helt hvis det går for mye strøm også.

Og da kan man risikere at ladekretsen ikke vil fungere skikkelig, og batteriet blir ikke ladet.

Tviler på at den trekker 1.2A konstant, men er batteriet helt tomt kan det sikkert gå litt strøm i starten.

De pleier å ha litt margin på de kravene de skriver i manualen.

 

Har du tilgang på en regulerbar strømforsyning med avlesing for strømtrekket, kan du jo teste hvor mye strøm du trenger.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

ok, jeg har nå sett på den som stormx ga me link til på clas.

http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=35483301 .

Den kan gi 2,5A på 5V, så det burde vel være greit når den trenger 1,2A. Men det står ingen specs på den når det kommer til mAh, burde det ikke også stå mAh på den? Skal man bare drite i det og kjøpe den, eller hva gjør man da?

 

Har også funnet noen på DealExtreme, men tar så sjukt lang tid før en får dem da de kommer fra Kina. Ebay har jeg gitt opp.

Liker man ikke 5V, eller hva er det, ettersom de er så vanskelige å finne? :/

Lenke til kommentar
ok, jeg har nå sett på den som stormx ga me link til på clas.

http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=35483301 .

Den kan gi 2,5A på 5V, så det burde vel være greit når den trenger 1,2A. Men det står ingen specs på den når det kommer til mAh, burde det ikke også stå mAh på den? Skal man bare drite i det og kjøpe den, eller hva gjør man da?

 

Har også funnet noen på DealExtreme, men tar så sjukt lang tid før en får dem da de kommer fra Kina. Ebay har jeg gitt opp.

Liker man ikke 5V, eller hva er det, ettersom de er så vanskelige å finne? :/

 

MAh refererer til kapasiteten på batterier og har ingenting med eliminator / lader å gjøre.

Både Biltema- og ClasOhlson-varianten kan brukes. Biltemaeliminatoren vil bruke lengst tid på opplading.

Ved bruk stiller du inn elim. på nærmest spenning over 5V. Fungerer ikke dette brukes neste høyere spenning.

Lenke til kommentar

En batterieliminator skal jo erstatte batterier, derfor ligger spenningen på de ofte likt med det du får fra batterier slik som 3V, 4.5V, 6V osv...

5V er ingen typisk batterispenning, og derfor mindre utbredt. Men det er en veldig vanlig spenning for drift av elektronikk. Følger ofte med på en del eksterne bokser slik som routere, trådløse nettverkspunkt, switcher og lignende. Kjenner du noen som har noe defekte slike liggende, kan du jo se om strømforsyninger gir 5V ut.

 

Men ikke gjør som GLOCK05 sier å bruk høyere spenning enn det som er spesifisert.

Hvis elektronikken ikke tåler høyere spenning enn 5V, skal du ikke mye over før det kan gå i stykker.

 

Og så lenge eliminatoren gir ut minimum de 1.2A som er spesifisert, er det ingen forskjell på ladetiden kontra en som gir mere strøm....

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...