Gå til innhold

Rest-funksjonen i Excel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der tror jeg ikke du får til uten koding. Men spørsmålet forvirrer meg såpass at jeg ikke har prøvd ordentlig, svaret 2 gir vel ingen mening ? 8 forholder seg til divisoren 100, 2 skulle som resultat bety hva ? Og bruker du formelen på 2010 så får du 10, altså 10/100. Vil du ha 2 her også, i betydning 2/20, eller kanskje 1 for 1/10 ?

Beste hilsen Harald

Det der tror jeg ikke du får til uten koding. Men spørsmålet forvirrer meg såpass at jeg ikke har prøvd ordentlig, svaret 2 gir vel ingen mening ? 8 forholder seg til divisoren 100, 2 skulle som resultat bety hva ? Og bruker du formelen på 2010 så får du 10, altså 10/100. Vil du ha 2 her også, i betydning 2/20, eller kanskje 1 for 1/10 ?

Beste hilsen Harald

Takk for svar.

Det jeg ønsker er det "minste" rest-tallet, 1 for 1/10 i eksempelet ditt, altså å redusere brøken mest mulig.

En stund siden jeg hadde matte på skolen så jeg blander kanskje litt begreper av og til...

Det jeg ønsker er det "minste" rest-tallet, 1 for 1/10 i eksempelet ditt, altså å redusere brøken mest mulig.

En stund siden jeg hadde matte på skolen så jeg blander kanskje litt begreper av og til...

Du kan jo redusere brøken ved å finne største felles multiplum (GCD):

A1: 2008
B1: 100
C1: =MOD(A1;B1)
D1: =GCD(C1;B1)
E1: =IF(C1=0; A1/B1; CONCATENATE(INT(A1/B1); " "; C1/D1; "/"; B1/D1))

Endret av aadnk

Du kan jo redusere brøken ved å finne største felles multiplum (GCD):

A1: 2008
B1: 100
C1: =MOD(A1;B1)
D1: =GCD(C1;B1)
E1: =IF(C1=0; A1/B1; CONCATENATE(INT(A1/B1); " "; C1/D1; "/"; B1/D1))

Jepp, da fikk jeg det jeg ville:-)

Takker og bukker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...