Gå til innhold

Endre utseende på form


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du en link til siden, eventuelt kan du poste CSS-koden som setter tekststørrelsen?

 

Om du kun skal endre størrelsen på teksten, må du nok sette en font-size et eller annet sted. Kan problemet være at teksten som blir for stor ligger i en tabell? Er vel noen browsere som krever at du setter font-size eksplisitt for tabeller.

Lenke til kommentar

G2Petters svar er riktig :) Du kan definere alle forms-spesifikke ting i input og/eller textarea. Farger, border, skrifttype osv.

 

Geofrank, om du leser posten en gang til ser du at det er tekstboksens størrelse ikke skriften h*n vil endre på. "font-size ett eller annet sted" er vel litt svevende uansett? ;)

Lenke til kommentar
Geofrank, om du leser posten en gang til ser du at det er tekstboksens størrelse ikke skriften h*n vil endre på.

Sant det, har mistolket det jeg leste der. Men jeg mener da bestemt at både skrift og tekstboks blir påvirket av font-size.

 

"font-size ett eller annet sted" er vel litt svevende uansett? ;)

Tja, det kommer jo helt an på hvordan siden er lagt opp. Man kan vel sette det i et hvilket som helst container-element, med mindre "formene" er inneholdt av en tabell.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Geofrank, om du leser posten en gang til ser du at det er tekstboksens størrelse ikke skriften h*n vil endre på.

Sant det, har mistolket det jeg leste der. Men jeg mener da bestemt at både skrift og tekstboks blir påvirket av font-size.

Som tag'ens navn gir en pekepinn om, så påvirkes skriftstørrelsen (font=skrift, size=størrelse) av font-size. Skriften inni tekstboksen definerer man med css. Man setter ikke <font-size="2"> rundt omkring i hele dokumentet..

"font-size ett eller annet sted" er vel litt svevende uansett? ;)

Tja, det kommer jo helt an på hvordan siden er lagt opp. Man kan vel sette det i et hvilket som helst container-element, med mindre "formene" er inneholdt av en tabell.

Ja, men foreslår at du leser deg litt opp på css, så slipper du sette tags rundt omkring. Man kan påvirke formene med css uansett om de er inni en tabell eller ikke :) Men nå bruker man jo ikke tabell for layouts, kun for tabulære data

Lenke til kommentar
Som tag'ens navn gir en pekepinn om, så påvirkes skriftstørrelsen (font=skrift, size=størrelse) av font-size. Skriften inni tekstboksen definerer man med css. Man setter ikke <font-size="2"> rundt omkring i hele dokumentet.

Nei, jeg har da så aldeles ikke sagt at man skal sette <font-size="2"> rundt omkring i hele dokumentet. Man setter font-size: x% i en css-klasse som er tilknyttet det html-elementet som gir syntaktisk mest mening. Det er også lurt å ha en font-size satt i piksler i det ytterste elementet (mange browsere setter 12px automatisk).

 

Om du prøver selv, vil du se at både input-boksene og teksten skifter størrelse. Når du definerer en størrelse i form av prosent eller em's, er det font-sizen som ligger til grunn for hvordan lengden skal beregnes, så det du sier om at font-size kun er for tekst er rett og slett galt.

 

Dette er en svært vanlig ting å gjøre, og gir større mening med tanke på å ha css som er veldefinert og gjenbrukbar.

 

Ja, men foreslår at du leser deg litt opp på css, så slipper du sette tags rundt omkring.

Det er jo akkurat det man slipper ved å sette det i en overordnet klasse, i stedet for å sette en spesifikk engenskap for en generell tag, slik det blir gjort i løsningsforslaget. Jeg hevder forøvrig ikke å være noen css-guru, men det er ganske hovent av deg å komme med noe slikt når du tydeligvis presenterer feilinformajson selv.

 

Man kan påvirke formene med css uansett om de er inni en tabell eller ikke smile.gif Men nå bruker man jo ikke tabell for layouts, kun for tabulære data

Font-size-nestingen starter på nytt i tabeller, derfor må den også defineres på nytt, eller videreføres med inherit. Jeg har verken anbefalt eller forelått å bruke tabeller, men det er ikke uvanlig at folk bruker det til forms, så da påpekte jeg at det kunne være grunnen til problemet hans.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...