Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

En stokkand i parken er nok enklere, ja, men det er ikke (i følge min mening) lettere å fange Thorstein Helstad akkurat når han treffer ballen og scorer 3-0-målet mot Vålrenga, med riktig eksponering, riktig fokus og ingen bevegelsesuskarphet.

 

Sportsbilder et 'nødvendig onde' til for å få fyllstoff i avisa/nettet (stort sett det de er) - og til smør på brødskiva for fotografen.

Fuglebilder er stort sett usalgbare og er vel mer en reinspikka hobbydyrking.

Begge deler krever erfaring og kunnskap, både om utstyr og ikke minst motivet - og jeg tror en god fuglefotograf tar like bra(kjedelige) fotballbilder som en god sportsfotograf tar bra(kjedelige) fulgebilder.

Ja, sport- og fuglefotografering har enormt mange likhetstrekk. Det er vanskelig å leve som fuglefotograf, da det alltid finnes bedre bilder enn det du klarer å lage.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, sport- og fuglefotografering har enormt mange likhetstrekk. Det er vanskelig å leve som fuglefotograf, da det alltid finnes bedre bilder enn det du klarer å lage.. :)

 

Om en ser på foto.no f.eks er det mange som tar grisegode fuglebilder, men om de tjener et rødt øre på det er veldig tvilsomt. Noen gjør nok det. Veldig gode sportsbilder er det derimot et skuddår mellom hver gang jeg kan huske å ha sett. Og det er ikke pga at det er så mye vanskeligere enn annen type fotografering...

Lenke til kommentar

var på turnstevne for å se på mine håpefulle. Mine bilder var ikke mye å skryte av. var noen journalister der, og jeg fulgte selvsat nøye med på hvordan de jobbet, og hva slags utstyr de hadde. her er Trønderavisas reportasje. Var ikke så gale de bildene.

Verdalingen var der også, men bildene fra selve turninga er i alle fall ikke på nettutgaven.

 

Fikk godt beskrevet forskjellene mellom budsjetter hos forskjellige aviser. Trønderavisa stilte med journalist + fotograf. Fotografen var utstyrt med en stor Nikon (kjenner ikke betegnelsene på proffutgavene noe godt) med en 200 f2. Verdalingen hadde ei som både skrev og tok bilder med en D80+ 16-85 VR med hjelp av innebygget blitz.

 

Største fordelen journalistene har i forhold til oss fedre, er at de går rundt apparatene og plasserer seg der de får den beste vinklen og avstanden, mens vi fedre er henvist til tribunen, med til dels lang avstand, og trenere etc. som står i veien.

Lenke til kommentar
var på turnstevne for å se på mine håpefulle. Mine bilder var ikke mye å skryte av. var noen journalister der, og jeg fulgte selvsat nøye med på hvordan de jobbet, og hva slags utstyr de hadde. her er Trønderavisas reportasje. Var ikke så gale de bildene.

Verdalingen var der også, men bildene fra selve turninga er i alle fall ikke på nettutgaven.

 

Fikk godt beskrevet forskjellene mellom budsjetter hos forskjellige aviser. Trønderavisa stilte med journalist + fotograf. Fotografen var utstyrt med en stor Nikon (kjenner ikke betegnelsene på proffutgavene noe godt) med en 200 f2. Verdalingen hadde ei som både skrev og tok bilder med en D80+ 16-85 VR med hjelp av innebygget blitz.

 

Største fordelen journalistene har i forhold til oss fedre, er at de går rundt apparatene og plasserer seg der de får den beste vinklen og avstanden, mens vi fedre er henvist til tribunen, med til dels lang avstand, og trenere etc. som står i veien.

 

 

hei. det er jo null problem å få tilgang om man går frem på rett måte. selv stod jeg helt opp i ringen i kickboxing ringen i helgen. Uten å være fra avis.

 

lykke te!

Lenke til kommentar
hei. det er jo null problem å få tilgang om man går frem på rett måte. selv stod jeg helt opp i ringen i kickboxing ringen i helgen. Uten å være fra avis.

 

lykke te!

 

Nå hadde det blitt rimelig kaos om 100 fedre skulle virre rundt mellom turnapparatene mens ungene prøvde å ta flikkflakker og saltoer.

Lenke til kommentar
hei. det er jo null problem å få tilgang om man går frem på rett måte. selv stod jeg helt opp i ringen i kickboxing ringen i helgen. Uten å være fra avis.

 

lykke te!

 

Nå hadde det blitt rimelig kaos om 100 fedre skulle virre rundt mellom turnapparatene mens ungene prøvde å ta flikkflakker og saltoer.

 

he he. det haddet det nok, men det skjer jo ikkje. du må bare overbevise dem om at du har peiling, og at de kan få et par bilder. hjelper gang på gang, og vips, så har du samme plass som de slaskene jeg har laget en tråd om!

Lenke til kommentar

godt mulig det har mye til felles, men det betyr overhode ikkje at folk som tar gode sportsbilder tar gode fuglebilder av den grunn.

 

hvor mange sportsbilder har dere sett av fugle mafianen på foto.no? jeg tror ikkje jeg har sett et eneste.

 

om dette oppfates som et korstog mot fugle fotografer så er det riktig. en hel gjeng som synes fuglefoto er morro, istede for å fokusere på mer spennende ting. Gi meg en narkoman eller en megafon selger 24/7 fremfor fugler og annet kjedeig tull (finnes få men gode unntak)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at du skal ha så store problemer med å fatte at folk interesserer seg for ulike ting innen foto?

 

Jeg har også problemer med å fatte din nærmest syke fasinasjon for narkomane. Hva med å la dem være i fred? Jeg hadde ihvertfall ikke likt det om du tok bilder av meg mens jeg slappet av på en benk i en park, for så å publisere det. De virkelig gode gatefotografene observerer det uvanlige og spennende i et gatebilde. Narkomane er hverken uvanlige eller noe særlig spennende

Lenke til kommentar
godt mulig det har mye til felles, men det betyr overhode ikkje at folk som tar gode sportsbilder tar gode fuglebilder av den grunn.

 

hvor mange sportsbilder har dere sett av fugle mafianen på foto.no? jeg tror ikkje jeg har sett et eneste.

 

om dette oppfates som et korstog mot fugle fotografer så er det riktig. en hel gjeng som synes fuglefoto er morro, istede for å fokusere på mer spennende ting. Gi meg en narkoman eller en megafon selger 24/7 fremfor fugler og annet kjedeig tull (finnes få men gode unntak)

 

Og bare siden jeg er en hyggelig fyr skal du få en link til en fantastisk dyktig gatefotograf. Sug til deg litt inspirasjon derfra. Galleriet hans er befriende fri for narkomane.... http://www.mattstuart.com/

Lenke til kommentar
om dette oppfates som et korstog mot fugle fotografer så er det riktig. en hel gjeng som synes fuglefoto er morro, istede for å fokusere på mer spennende ting. Gi meg en narkoman eller en megafon selger 24/7 fremfor fugler og annet kjedeig tull (finnes få men gode unntak)

 

Nå er ikke jeg noen fuglefotograf, men snakk om å kaste stein i glasshus.

'fokusere på noe mer spennende'? Ymse ballsparking, kasting whatever - som stort sett bare foreldrene til de involvere finner interessant? Som sagt, det er en grunn til at det er så få sportsbilder blant hobbyfotografene.

Lenke til kommentar
om dette oppfates som et korstog mot fugle fotografer så er det riktig. en hel gjeng som synes fuglefoto er morro, istede for å fokusere på mer spennende ting. Gi meg en narkoman eller en megafon selger 24/7 fremfor fugler og annet kjedeig tull (finnes få men gode unntak)

 

Nå er ikke jeg noen fuglefotograf, men snakk om å kaste stein i glasshus.

'fokusere på noe mer spennende'? Ymse ballsparking, kasting whatever - som stort sett bare foreldrene til de involvere finner interessant? Som sagt, det er en grunn til at det er så få sportsbilder blant hobbyfotografene.

helt enig med ragamuffin..

 

jeg er på sykt tynn is sjøl siden jeg ikke er verdens beste fotograf, men jeg er bare så lei av folk som aksjetrading her. Jeg prøver i det minste å ikke overlesse alle andre med mine daglige snapshots eller virke som jeg har peiling.

 

Jeg er i likhet med aksjetrading sykt lei av alle de elendige fuglebildene som finnes.. gråspurv, duer, måker osv ser jeg daglig om jeg vil eller ikke.

 

Greia er bare at folk må få gjøre det de synes er gøy/givende..

Problemet med den digitale hverdagen er at det har blitt altfor enkelt å publisere det man vil, og da blir man nedlesset av dårlige bilder.

 

Men når aksjetrading her går ut mot alt og alle for å virke som norges beste fotograf blir det bare tåpelig når man ser kvaliteten på bildene han leverer i galleriet sitt.. Dårlige utsnitt, dårlig lys, dårlig komposisjon, og rett og slett bare feil øyeblikk..

 

hopp av tastaturet og øv deg på komposisjon, timing etc.

 

om du er interessert i gatefotografi er cartier-bresson, winogrand, robert frank pensum. sjekk også Rui Palha på flickr, fantastisk fotograf! http://www.flickr.com/photos/ruipalha/

 

Robert frank's 'the americans' kommer i nytt opplag i mai, løp og kjøp, og ikke minst studér.

 

sjekk også http://2point8.whileseated.org/

 

 

takk for meg, siden jeg sikkert blir banna nå.. men det var for en god sak

Lenke til kommentar

Jeg er overveldet...

 

 

 

 

 

 

 

Tror aldri jeg har lest en lignende tråd, ja jeg har lest hele tråden i dag. Helt utrolig å følge dens liv fra en hissig kverrulerende start til en heller merkelig OT diskusjon hvor utallige emner er brakt på banen. Takk for at fotografer som Ken Rockwell, Kyrre Lien og Rui Palha er brakt på banen. God inspirasjon for en pjokk som meg som har fattet interesse for fotografering. Om jeg ikke har postet mye på dette forumet så har jeg lest mye, jeg har gjort meg oppfatninger av nærmest alle og enhver på dette og alle andre forum på diskusjon.no. Jeg registrer at de fleste "store" navn innenfor akam har slengt inn en kommentar eller fler i denne tråden, som igjen har ført til uendelig tilførsel av liv. Dette har rett og slett vært morsom lesing, spennende og til tider overdramatisk. Teite slengkommentarer og lange utgreiinger. Alt som hører hjemme i en god diskusjon. Lenge leve forumer og deres brukere. Om akams forum fortsetter som i dag, vil jeg fortsette lesingen i det uendelige. Har riktignok ikke bidratt så mye til forumet selv, og heller ikke denne posten er av noen stor betydning iom. at den stort sett bare inneholder vås og mine følelser i forhold til denne tråden akkurat nå.

 

Får se når jeg har summet meg om jeg får lagt inn noe fornuftig som faktisk er relevant i denne tråden. Har da noe å si skal dere se...

 

Takk for meg, KsG

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg også liker denne tråden. Det er ikke på grunn av det "høye" nivået på diskusjonen, men på grunn av at jeg, som de fleste andre, liker å se andre bæsje på leggen :grin: Denne tråden er som en togulykke. Du vil egentlig ikke se på, men du må.

Lenke til kommentar

Stemmer vel strengt tatt det ja :p

 

Men at det også kommer fram noe fornuftig i ny og ne gjør det jo hele bedre. Matt stuart for eksempel, noe av det BEDRE jeg har sett av gatefoto.

 

Er som en ulykke hvor du får utdelt mat og drikke mens du ser på litt uvillig, mens du egentlig storkoser deg ;)

Lenke til kommentar
"Og klarer man å beherske noe vanskelig innen foto som sport faktisk er, så må ikkje noen komme å fortelle meg at dette ikkje kan bære frukter for andre typer bilder. Noen som mener at brylup eller barn er verre enn sport og konsert?"

 

Det er vanskeligere. Mye vanskeligere.

 

På sport bilder ditt eneste problem å få til en korrekt eksponering ca. Trenger ikke bry deg med poseringer, lys, få folk på bildet til å være med, og du slipper å bry deg om at noen blir fornøyd med bildet ditt.

Tror nok mor til en unge på 2 er mere kresen enn BT, for å si det slik.

Tull, har prøvd begge deler og det er mye som er likt. Greit at lyset og eksponeringen er konstant somregel, men det er det da strengt tatt i studio og. Det dreier seg om å fange uttrykk, og selv om du ikke må provosere dem frem under en fotballkamp som du må i studio, så må du derimot kjenne sporten og ligge litt foran situasjonene for å få de virkelige høydarene. Samme som med bryllup og barn.

Lenke til kommentar

Fulgu, lyset er bare konstant om du bruker samme lyset hele tiden.

Typisk barnefotografering har 2 forskjellige lyssopsett. Minst. Om du ikke er på fame ihvertfall.

Kan også legge til at du må posere i studio. Og skape alt selv.

 

På fotball har jeg faktisk jævlig hardt for å tro at det krever noe spesielt mye, du trenger jo ikke ligge mye foran, og følger du ballen, følger du å actionen. Det som er verdt å få med seg skjer nok ofte ca der ballen er.

 

Presset fra en bryllupsfotografering er også noe hardere ;) På en fotball kamp er det ikke værre enn å bruke en litt gammelt bilde av laget, eller kjøpe av andre som sannsynligvis har vært der å tatt bilder.

 

Messer du opp en brudefotografering er quite properly fucked, og må i beste fall bare betale for å stage nytt bryllupp, div. kjole, dress, bukett,styling osv.

Lenke til kommentar
Jeg er overveldet...

 

 

 

.....Dette har rett og slett vært morsom lesing, spennende og til tider overdramatisk. Teite slengkommentarer og lange utgreiinger. ...

 

Takk for meg, KsG

 

 

Dette er bare et glass Nestlé babygrøt i forhold til det det f.eks (ganske ofte) er på foto.no :D

 

 

He, he, Akam er ganske saklig sammenlignet med mye av det som presteres på foto.no, ja..

Interessant og se at trådstarter har blitt litt mere ydmyk etter hvert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...