Gå til innhold

Forslag til redigerings/video-PC. Kommentarer anyone?


Anbefalte innlegg

Har satt sammen et forslag til min nye PC. Denne skal stort sett brukes til bilde- og videoredigering, tegning og musikk(Photoshop, video, AutoCad osv). Spill blir det ingenting av.

 

Et par kriterier først:

Viftestøy er utrolig slitsom og jeg vil gjerne minimere dette (dog uten at det går for mye ut over ytelsen). Satser derfor på 120 mm Mist eller Papst-vifter.

PC står stort sett på 24/7, kjører også som enkel FTP-server. Må derfor være stabil.

Kommer nok til å leke meg med overklokking, men på den moderate siden foreløpig.

 

Forslaget mitt:

 

Handlevogn.jpg

 

Det jeg trenger litt hjelp til er disse punkter:

- Kabinett: Står mellom det foreslåtte Lian Li eller Antec P182. Hvilket får jeg størst (og roligst) luftgjennomstrømning i?

- RAM: Setter inn 4 Gb selv om jeg kjører XP 32-bits. Noen av mine programmer fungerer dårlig i 64-bits men det kommer kanskje senere. Noen erfaringer med disse ram-brikker? Satser på at de går på Abit-kortet.

- Strømforsyning: Er det nok med 500 W? Har ikke lest så mye godt om Mist 600-watteren, så hvis ikke 500 er nok, noen som har andre forslag til en stabil og rolig PSU? Har sett litt på Levicom fra Microplex, men synes den er litt dyr.

- HDD: Ja, jeg vet Raptoren ikke er av de aller mest stille. Hva med WD SE16? Skal settes i RAID-1 og er mer opptatt av lyd enn ytelse. Andre forslag? Har tidligere holdt meg til Seagate, men vet ikke hvordan utviklingen har vært der i de siste årene.

 

Ellers håper jeg noen tar seg tid til å kommentere hvis det er andre ting som bør tenkes over eller forandres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...