Gå til innhold

Fra stereo til 5.1 -Hvordan enklest sette opp?


Anbefalte innlegg

Hei.

I dag har jeg to stk. Dynavoice Magic F6, en stk. Eltax Atomic 15" og en NAD C320BEE.

 

Jeg har nå tenkt å gå over til surround. Hva er det beste for meg å gjøre?

Kjøpe en surround receiver og bruke forsterkeren til høyre og venstre kanal som effektforsterker (hvis det er mulig?).

 

Dette skal hovedsaklig kobles mot en pc, og etterhvert en paraboldekoder.

Hvordan koble dette til pcen?

Eller skal jeg eventuelt bruke pcen som surround-receiver?

Endret av PoW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok like greit å selge din C320 og heller investere i en bedre surroundreciever enn du i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe.

Eller bare selge den for å redusere kostnadene for oppgraderingen.

 

HiFi Klubben har nå satt ned prisen på NAD T744 surroundreciever, og nå koster den 2500kr.

Den leverer omtrnt like mye effekt per kanal som C320, og vilo uten problem drive dine F6 godt.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe bak og centerhøyttaler fra Dynavoice, og aller helst i samme serie som F6, slik at du får god sammenheng i lyden.

Lenke til kommentar

Du får en veldig god surroundreciever til 5K, ingen tvil.

Men når du fårst er oppe i det prissjiktet, så ville jeg solgt stereoforsterkeren og fått råd til en Onkyo TX-SR605, som har innebygget dekoder for HD-lydformatene.

Det er kanskje ikke den kraftigste du finner til den prisen, men jeg ville ikke tenkt for mye på det, for den er kraftig nok.

 

Dynavoice S-4 og Dynavoice C-4 er de høyttalerene som hører til F-6, og er fortsatt til salgs ;)

Lenke til kommentar

Den har videoinnganger av flere grunner, men det betyr ikke så mye for deg tror jeg. Dessuten er det noe de aller, aller fleste surroundrecievere har.

 

Enkleste måte å koble PCen til en surroundreciever er gjennom en optisk lydkabel.

 

Men skal du ha HD-lyd må du ha flere ting, blandt annet en HD-lydkilde, (Blu-ray f.eks.), og du må ha en avspiller som videresender ubehandlet HD-lydmateriale, som f.eks. PS3.

 

Hvis du ikke har en HD-avspiller eller planer om å skaffe deg en, så kjøp heller en annen surroundreciever enn den Onkyoen.

Lenke til kommentar

Nei, den vil være omtrent som andre.

Tingen er at du får bare en viss menge "ting" for pengene, og når du kjøper noe med en ekstra funksjon, så må du enten opp i pris, eller gå ned på kvaliteten til noe av det andre. Eller bare bytte det ut med en annen funksjon.

 

Skjønner du hva jeg mener, eller forklarer jeg helt på styr?

 

Tingen er at om du kjøper en NAD T754 for eksempel, som hverken har HDMI eller automatisk romkorreksjon, så får du igjen på andre områder, som for eksempel strømsterkhet og kvaliteten på de interne komponentene.

 

Så grunnregelen er at færre fancy finesser og "duppeditter" gir deg bedre lyd enn om du kjøper noe med alle disse ekstra funksjonene som koster like mye.

Lenke til kommentar

Det er da logisk :) Trodde du kanskje tenkte på noe annet, som jeg ikke visste om.

Onkyoen er i HD sammenheng mye mer fremtidsrettet enn en eventuell annen receiver uten de samme funksjonene.

Tusen takk for all hjelp ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...