Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

nvmcp.sys krasjer maskinen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har et DFI nf4 ultra-d hovedkort og vista installert. Vista er akkurat lagt inn og nå får jeg BSOD'er ofte! Dette skjer som regel ved avspilling av film, både i VLC og med WMP. Har googlet etter løsninger, avinstallert drivere, installert drivere og renset med CCleaner og DriverCleanerPro før re-install av drivere. Jeg er rett og slett tom for løsninger.

Har også forsøkt og bytte spor for RAM-brikkene og hentet frem default settings i BIOS.

TRENGER HJELP! :ermm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja... Jeg skjønner at det kan være kjekt, men hvordan i alle verden fungerer den? Jeg skjønner ikke et kvekk av hvordan jeg skal bruke den!

Skrevet (endret)

For en fin guide! Det gjorde seg! Men jeg er fremdeles i den situasjonen at jeg egentlig ikke får det til skikkelig. Eller, det kan være jeg får det til, men ikke skjønner noe av hvoirdan jeg skal bruke den nye infoen. Leste guiden din, men jeg kunne godt trenge litt hjelp. HAr det noen hensikt at du ser på minnedumpen min? :-)

UPDATE: Maskinen kræsjer ikke dersom jeg spiller spill. Det skjer kun dersom jeg ser film. Oftere dersom det er HD enn om det er en liten tøyse-fil.

Endret av Alihendra_
Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)

Joda.

Guiden er fin den. For nerder.

For alle andre helt verdiløst, da "normale mennesker" skal ha "en data som virker".

Ikke være sysadmin/sysop på mer eller mindre obskur hw/sw.

Nok om det.

Feilmeldingen er klar den.

Det er Nvidia's driver, dvs. den delen av drivere som håndterer lyd, dvs. "onboard" lydbrikke.

Det er "enklere" å søke på nettet (Google) enn å "tukle" med "mindumper" i XP/Win??. Helt klart.

Dersom du gjør dette vil du få en rekke "hits", og så gjelder det å avgrense søket iht dine symptomer og prøve de tips/forklaringer du finner.

Jeg tipper at nye "nForce" chipset-drivere (lyd) evt å installere ett dedikert lydkort kan løse problemet.

Dersom det er slik at du kan velge hvilken lydbrikke som skal brukes ved avspilling av video vil det også løse problemet.

Endret av Slettet+6132
Skrevet (endret)

Vel det eneste måten å løse et problem er faktisk å feilsøke det. Dette som er beskrevet i guiden min er også serdeles ENKEL feilsøking, og jeg forventer også at brukere på hardware.no skal ha litt mer peiling på datamaskiner enn en "normal" pc bruker.

Ikke å gjette seg frem til hva som er problemet og deretter sitte i timer med prøving og feiling etter å ha lest tips fra folk på google som ikke har peiling hva de snakker om.

Og at du faktisk tror at du vet hva som er problemet bare ved å se at Lydkort driveren til Nvidia som feiler UTEN å ha feilsøkt problemet er ren gjetting.

Endret av fenderebest
Skrevet

Hehe ... Så så! Her kommer resultatet fra Windbg. Fikk det til til slutt, og jeg må inrømme at selv om jeg ikke er "nerd" så fikk jeg med meg noe av hva dette betydde. Problemet ligger vel oftere i hvordan man skal nyttiggjøre seg den nye informasjonen. Har googlet litt på dette og det virker som om mange har dette problemet. Oppdaterte nVidia-drivere løste ikke problemet, ei heller oppdatering gjennom windows update. WinDbg-output ligger i vedlagte fil.

memdmp.txt

Skrevet (endret)

Se der ja!

Først nå kan man si at det mest sannsynligvis skyldes driveren (eller programmet eller direct-x)!

Så for å finne ut om det er programmet,driveren eller direct-x spør jeg da:

Forekommer problemet kun i vlc.exe? (Har du prøv å spille av filmen i wmplayer feks)

Har du prøvd å deaktivere Lydaksellerasjon i dxdiag.exe? (Som kjøres via Kjør feltet.

Endret av fenderebest
Skrevet

Skal teste. De filene jeg har spilt av har vært avi-filer. Lost episoder i HD samt et par mindre lav-kvalitetsfiler som jeg ikke husker formatet på.

Skrevet (endret)

Har noen tredjeparts kodeker ja, men disse ble installert etter at BSOD'ene oppstod. Finner ikke ut hvordan jeg skal deaktivere lydaksellerasjon i dxdiag. Ingen valg om dette.

Lyden på filene er i ac3-format.

Endret av Alihendra_
Skrevet (endret)

Og video-avspilling for videoer som IKKE bruker ac3 fungerer fint?

Hva skjer om du slår av Dynamic range compression for ac3 i VLC?

Endret av fenderebest
Gjest Slettet+6132
Skrevet
Vel det eneste måten å løse et problem er faktisk å feilsøke det. Dette som er beskrevet i guiden min er også serdeles ENKEL feilsøking, og jeg forventer også at brukere på hardware.no skal ha litt mer peiling på datamaskiner enn en "normal" pc bruker.

Ikke å gjette seg frem til hva som er problemet og deretter sitte i timer med prøving og feiling etter å ha lest tips fra folk på google som ikke har peiling hva de snakker om.

Og at du faktisk tror at du vet hva som er problemet bare ved å se at Lydkort driveren til Nvidia som feiler UTEN å ha feilsøkt problemet er ren gjetting.

Typisk reaksjon her ja. :)

Jeg sier hva som er fakta ikke gjetning.

At du velger å drive "online support" er prisverdig, men også typisk for enkelte som liker å vise sin kunnskap.

I dette tilfellet bare positivt. :thumbup:

Det jeg prøver å forklare *deg*, er at man *ikke* trenger "windbg" for å feilsøke/finne slike feil.

Og jeg tror du er klar over det egentlig.

Forøvrig synes jeg din bruksanvining for feilsøking via "windbg" bør bli "sticky" og er aldeles glimrende tiltak.

Skrevet

Oki.... Å skru av compression hjalp ikke. Og så en liten update om filformat. Var lit rask i sted da jeg skrev at det var .avi-filer. Det er faktisk .mkv-filer som oftest får frem en crash.

Skrevet

Jeg prøvde å lage en ENKEL guide for Windbg rett og slett fordi av og til så er det så enkelt som å bare trykke Ctrl+D skriv inn !analyze -v. Og så vises synderen DIREKTE som Propably caused by: For av og til så vil en blåskjerm bare vise kryptiske tall og ikke referere til noen driver og da er Windbg et godt verktøy for å dekryptere denne informasjonen til "relativt" forståelig engelsk.

Om man fremdeles ikke skjønner bæret kan outputen også være nyttig for de som skal feilsøke problmet og da er det bare å klippe og lime.

For svært ofte er kan det være at ting er litt dårlig forklart og da kan det bli litt forvirrende og komme opp med forslags på løsning.

Og for all del jeg tror ikke jeg er allvitende om alt som har med PC-er heller men jeg vil si jeg er forholdvis habil på Windows-systemer og hvordan de henger ihop. Jeg prøver bare å gi hvert fall litt mer å gå på en den typiske "Kjør memtest86" Uansett hva slags feilmelding man får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...