audunbra Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Wohoo!!! Flunk nytt 30D :-D Stor takk til JF som tilbyr et sånt kamera til en latterlig lav pris! Jeg er selv helt fersking i speilrefleksgamet, men nå får jeg i alle fall sjansen til å begynne karrieren med ordentlig utstyr! Så til spørsmålet; Ser det er diskutert litt i noen tråder før, men føler fortsatt at jeg ikke har peiling på hva slags optikk jeg bør investere i. Jeg er som sagt fersk i gamet, og er derfor ute etter en grei allround linse til billig penge (ca. 2000 - 3000,-). Har sett litt på følgende: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Sigma 28-70mm F2.8-4 High Speed Zoom Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) Skjønner selvfølgelig at det er forskjell på disse linsene, ettersom den billigste koster 1/3 av den dyreste. Jeg ser for meg å bruke kameraet mitt mest til utefotografering (landskapsbilder, folk på tur o.l.) og kanskje av og til innendørs. For mine behov, er det verdt pengene å investere i det dyreste objektivet, eller holder det i massevis med det billigste? Evt. andre kommentarer til linsene over/andre forslag i prisklassen? Hva bør jeg prioritere? Lysstyrke/tilgjengelig zoom..? På forhånd takk for alle svar! Hilsen Newbie Audun Endret 26. februar 2008 av audunbra
christofferv Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Jeg bruker selv den Sigma 17-70 mm du nevnte. Macro funksjonen er jo vel og merke ikke noe å skryte av, du bør komme rimelig nærme objektet du skal ta bilde av, men den funker. (Døme av ei flue). Det fungerer flott til "allround", og blir ganske bra natur/landskaps bilder. Det er ganske bra fokus på det objektivet, og jeg liker det. Prisen på det er heller ingenting å grine over, du får hva du betaler for! Jeg er iallfall fornøyd med det!
thinkdifferent Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Slenger meg på, siden jeg er i den samme situasjonen som trådstarter (ser ikke poenget med å opprette en ny tråd som er ca. likedann) Har hatt 350D i ca. 1 år nå, har Canons 50mm f/1,8 og kit-objektivet (uten IS), som jeg er veldig lei av nå (dvs. bildene jeg tar med det, utseende/bruken går helt greit) Står mellom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro hos meg, pga. pris og vidvinkel. Noen som har formeninger om hvilket jeg burde ta? Har lyst på den ekstra tele-en på Sigma-en, men er usikker på om det er verdt nesten 1000 kr.
audunbra Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Skrevet 26. februar 2008 Takker for alle svar! Blei Sigma 17-70 fra XD.no til 2 475,- ettersom bankkontoen ikke tillot Tamronobjektet for øyeblikket Nå gleder jeg meg til å komme ut og ta skikkelige bilder!
klyts Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Takker for alle svar! Blei Sigma 17-70 fra XD.no til 2 475,- ettersom bankkontoen ikke tillot Tamronobjektet for øyeblikket Nå gleder jeg meg til å komme ut og ta skikkelige bilder! Skriv gjerne hvilket kamera du skal ha objektiv til i emne tittelen så slipper alle vi som ikke liker canon å åpne....
thinkdifferent Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Takker for alle svar! Blei Sigma 17-70 fra XD.no til 2 475,- ettersom bankkontoen ikke tillot Tamronobjektet for øyeblikket Nå gleder jeg meg til å komme ut og ta skikkelige bilder! Kunne du skrevet litt om objektivet når du får det? Vurderer det selv, som tidligere nevnt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå