Gå til innhold

Greit allround objektiv til Canon 30D for 2000-3000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Wohoo!!! Flunk nytt 30D :-D

Stor takk til JF som tilbyr et sånt kamera til en latterlig lav pris! Jeg er selv helt fersking i speilrefleksgamet, men nå får jeg i alle fall sjansen til å begynne karrieren med ordentlig utstyr!

Så til spørsmålet; Ser det er diskutert litt i noen tråder før, men føler fortsatt at jeg ikke har peiling på hva slags optikk jeg bør investere i. Jeg er som sagt fersk i gamet, og er derfor ute etter en grei allround linse til billig penge (ca. 2000 - 3000,-). Har sett litt på følgende:

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Sigma 28-70mm F2.8-4 High Speed Zoom

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF)

Skjønner selvfølgelig at det er forskjell på disse linsene, ettersom den billigste koster 1/3 av den dyreste. Jeg ser for meg å bruke kameraet mitt mest til utefotografering (landskapsbilder, folk på tur o.l.) og kanskje av og til innendørs. For mine behov, er det verdt pengene å investere i det dyreste objektivet, eller holder det i massevis med det billigste? Evt. andre kommentarer til linsene over/andre forslag i prisklassen? Hva bør jeg prioritere? Lysstyrke/tilgjengelig zoom..?

På forhånd takk for alle svar!

Hilsen Newbie Audun

Endret av audunbra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker selv den Sigma 17-70 mm du nevnte. Macro funksjonen er jo vel og merke ikke noe å skryte av, du bør komme rimelig nærme objektet du skal ta bilde av, men den funker. (Døme av ei flue). Det fungerer flott til "allround", og blir ganske bra natur/landskaps bilder. Det er ganske bra fokus på det objektivet, og jeg liker det.

Prisen på det er heller ingenting å grine over, du får hva du betaler for! Jeg er iallfall fornøyd med det!

Skrevet

Slenger meg på, siden jeg er i den samme situasjonen som trådstarter (ser ikke poenget med å opprette en ny tråd som er ca. likedann) :)

Har hatt 350D i ca. 1 år nå, har Canons 50mm f/1,8 og kit-objektivet (uten IS), som jeg er veldig lei av nå :p (dvs. bildene jeg tar med det, utseende/bruken går helt greit)

Står mellom

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro

hos meg, pga. pris og vidvinkel.

Noen som har formeninger om hvilket jeg burde ta? Har lyst på den ekstra tele-en på Sigma-en, men er usikker på om det er verdt nesten 1000 kr.

Skrevet

Takker for alle svar! Blei Sigma 17-70 fra XD.no til 2 475,- ettersom bankkontoen ikke tillot Tamronobjektet for øyeblikket ;)

Nå gleder jeg meg til å komme ut og ta skikkelige bilder! :D

Skrevet
Takker for alle svar! Blei Sigma 17-70 fra XD.no til 2 475,- ettersom bankkontoen ikke tillot Tamronobjektet for øyeblikket ;)

Skriv gjerne hvilket kamera du skal ha objektiv til i emne tittelen så slipper alle vi som ikke liker canon å åpne.... :D

Skrevet

Kunne du skrevet litt om objektivet når du får det? Vurderer det selv, som tidligere nevnt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...