Gå til innhold

Spill begynder og hakke etter ca. 1 time?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiller for f.eks. Crysis eller CoH Opposing Fronts og på starten går alt helt fint, men etter jeg har spilt en time eller to begynder de plutselig og hakke eller jeg merker at de går seinere. Til og med i Rainbow Six Vegas skjer dette, hva er de som kan være galt? Kan de være at de blir for varmt?

Maskinvaren min står nederst ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høyres ut som eit varmeproblem i alle fall! At skjermkortet ditt rett og slett blir for varmt og ikkje klarar å henga med i svingane. Det du kan gjera er å prøva å ordna betre luftgjennomstrømning i kabinettet ditt. t.d. 1 eller 2 vifter i front som blåser inn luft, og 1 eller 2 bak som blåser lufta ut.

Kan også vera ein fordel å rydda i kabelrotet du (kanskje) har i kabinettet ditt !:)

I tillegg kan du prøva å stilla opp viftehastigheten på skjermkortet ditt. Denne står vel på 60% originalt, men du kan stilla den opp med Rivatuner. Rivatuner kan lastast ned her.

Installer Rivatuner og start det opp. Deretter trykker du på ei lita grå pil i oppstartbildet. Pila er i ein kvit boks og står saman med specsa til skjermkortet ditt. Deretter trykker du på det ikonet som ser ut som eit PCI-kort. Så velger du FAN på fanene du får opp i det nye vinduet. Så trur eg du må huka av for "Enable low-level-fan control" så velger du fixed, så kan du stilla viftehastigheten opp til 100% eller ein annan hastighet som gjer at skjermkortet ikkje vert for varmt. Deretter bruk og ok.

Lykke til!

Edit: Kva temperatur ligg skjermkortet ditt og CPU etter 1 time hardload?

Endret av avRack
Skrevet

Har prøvd og installert Rivatuner nå men står bare at jeg må ha en digitalt signert driver? Er dette fordi jeg har Vista 64-bit? Går de ikke ann og slå av den en plass?

Skrevet (endret)

Ukjent problem for meg. Har du originaldrivarane til skjermkortet ditt eller ?

Med fare for å gjenta meg sjølv; kor mange grader ligg CPU og skjermkort på under full load?

Edit: Prøv med nTune då, det er Nvidia sitt eige program til å overklokka, stille viftehastighet og mykje meir på skjermkortet ditt.

Link

Endret av avRack
Skrevet (endret)
Ukjent problem for meg. Har du originaldrivarane til skjermkortet ditt eller ?

Med fare for å gjenta meg sjølv; kor mange grader ligg CPU og skjermkort på under full load?

Edit: Prøv med nTune då, det er Nvidia sitt eige program til å overklokka, stille viftehastighet og mykje meir på skjermkortet ditt.

Link

ehhm CPUen ligger litt høyt bruker speedfan. Den ligger på nesten 60C idle og når jeg spiller er den vel nesten på 70 :ohmy: Skjermkortet vet jeg ikke hva ligger på =/

nTune tror jeg jeg ikke vil bruke, har hørt så mye dårlig om de atte. Men de er en slags vei jeg kan få vekk den digital signering av driverene, har lest de en plass hugser ikke hvor xD

Har original Nvidia drivere, bruker 169.25 WHQL...

Endret av Reaper91
Skrevet (endret)

Syns ikkje akkurat CPU tempereraturen din var så veldig gale:) Den bør du ikkje bekymra deg for!

Eg har ingen aning korleis koma seg rundt dei digital signeringane:p

Du bør nesten testa nTune dersom du ikkje har andre valg.

Har du gjort dette btw:

Det du kan gjera er å prøva å ordna betre luftgjennomstrømning i kabinettet ditt. t.d. 1 eller 2 vifter i front som blåser inn luft, og 1 eller 2 bak som blåser lufta ut.

Kan også vera ein fordel å rydda i kabelrotet du (kanskje) har i kabinettet ditt !:)

Endret av avRack
Skrevet

Jeg fikk samme problem en gang, da var det fordi en vifte på skjermkortet mitt ikke gikk rundt fordi det var dekket av støv.. Skjedde etter 10 min med spilling til meg da.

Skrevet

Lasta ned PC Wizard 2008 og der står de att:

GPU Temperatur: 71C

GPU Ambient: 59C

Er dette for høyt? Dette er når jeg bare er på skrivebordet. Fikk til Rivatuner nå så jeg kan stille den opp på 100 ;) Bråker noe innihælv**** da :ohmy:

Skrevet (endret)

Satte den på 100%, og gradene er nå 49C og 40C når jeg er på skrivebordet. De er vell ikke for høyt? Åsså bråker de noe satans nå :ohmy:

Stiger gradene fort viss jeg overklokker skjermkortet?

Endret av Reaper91
Skrevet

Vil sei at 71 grader idle er litt høgt. For dersom du då fyrer i gang Crysis på maks instillingar av det som er levelig for din FPS, så skal du sjå at temperaturen nok fort nærmar seg 90 og 100 grader, og då vil nok det byrjar å hakke/ restart av pcn.

Sjekk denne guiden for at viftehastigheten skal endra seg samtidig som at temperaturane endrar seg.

Så slepp du å stilla viftehastigheten opp manuelt kvar gong du skal spela :)

Rivatuner Guide

Skrevet

Hehe oki... Går bedre nå tror jeg, fikk stilt slik at vifta går automatisk på 100% når gradene når 65C ;)

Men skal overklokke skjermkortet nå, så må jeg ha en ny vifte på skjermkortet??? Kan noen anbefale noen bra??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...