Gå til innhold

Bøye plexiglass med varme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan lage en mal av formen du skal ha, eller bruke noe du finner, syltetøyglass etc. Så legger du plexien på denne malen, og stikker dette i komfyren. Prøv deg fram med temperaturer. Plexien vil nå forme seg nøyaktig etter malen, ved hjelp av tyngdekraften. Når formen er der, skru av varmen og åpne opp døren for rask avkjøling.

Lenke til kommentar

Hvis du skal lage en plexi-kopi av en dør f-eks, så kan du jo prøve og støpe et avtrykk i gips. Koster ikke mange kronene. Du må også ha noe slippmiddel (vaseline, tynn plast etc.) slik at du for gipsen bort igjen ;) Skulle den likevel sitte fast, så kan du jo lage noen sprekker i gipsen, slik at du for den ut i deler, og ganske enkelt pusle den i sammen etterpå.

Når du skal legge plexien over malen, må du naturligvis kutte vekk noe i hjørner og på andre vrange plasser.

 

Hvis du trenger rimelig og helt blankt lim til plexi, så kan du knuse noen plexiebiter, legge de i et syltetøyglass (igjen :p ) og fylle på Acetone. Sett lokket på og vent X-antall timer til Acetonen løser plasten opp. Ryst litt på glasset for en raskere prosess.

Nå har du et helt kurrant plexi lim.

Lenke til kommentar
Jeg skal forme en 3-4mm tykk plexiglassplate i en liten bue/radie.

er det noen som hvet hvordan jeg gjør dette.

Har søkt på emnet tidligere ,em har ikke funnet noe konkret fremgangsmåte. Platemålet er 280x110mm og 3-4mm tykkelse.

 

Det finnes veldig mange typer plexiglass, noen er myke og kan klippes i sakser og bøyes i kantpresser på et plateverksted, andre er harde igjen og må skjæres med båndsag ol., felles for de alle er at de kommer i store flak som vanlige glassplater og er så å si alltid dekket med et tynt gjennomsiktig plastlag (klebeplast) på begge sider for beskyttelse.

Lenke til kommentar
Nå har du et helt kurrant plexi lim.

Fungerer det å variere på tykkelsen til blandinga?

Går det an å lage "tannkremtykkelse" feks?

 

Sikkert. Jeg har ikke prøvd dette selv, men limet hadde sånn epoxy tykelse på de bildene jeg så. 50-50 med plast og acetone kanskje? Så kan man se hvordan det blir, og evt justere med en av ingrediensene.

Lenke til kommentar

Takker alle så mye for svar på mitt spørsmål.

Er mye nærmere målet nå.

Skal bytte ut deler av frontdøren på mitt chieftec bigtower med klar plexi/lexan, slik att jeg kan se mine 2 lian li lcd termometre, selv med døren igjen. Måler tempen på CPU/GPU/Chip og vann

Har tenkt å bøye plasten slik att den har samme form som døren. :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...