Gå til innhold

Hjelp til valg av objektiver.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ha bestemt meg for å kjøpe Nikon D300, men er veldig usikker på hvilke objektiv jeg bør velge.

 

Har ønske om en stk. vidvinkel 12-24mm etc og et allround objektive gjerne 18-200.

Hva mener Dere?

 

Er åpen for det meste, men bør ikke ta helt av i pris.

Ikke noe ønske om de billigste objektivene heller.

 

Bør jeg velge Nikon, Sigma eller Tamron?

 

Jeg har også bestemt meg for denne blitsen Nikon SB-800

 

Takker for alle svar.

 

Mvh.

Combat33

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valg av objektiver kommer helt ann på hva det er du skal bruke det til..

Men et objektiv jeg absolutt vil anbefale som jeg selv har er Sigma 18-50 F 2,8, denne er fantastisk i forhold til prisen.. Jeg har selv testet den opp mot nikons to stjerneobjektiver 17-35 og 17-55 og dette er bortimot like bra. Og i tillegg får du det vel til omtrent 4000kr nytt. OM du i tillegg er interrisert i en god vidvinkel er Sigma 10-20mm et bra valg...Da dette også er et billig objektiv der du får mye for pengene. Men samtidig bør man kanskje tenke seg om før man kjøper et slikt objektiv får det er ikke så veldig ofte man bruker noe mindre enn 18mm.. Ellers er som nevnt 18-200 et greit omjektiv.. Ikke noe å skrike hurrra for ville nok heller valgt ei ordentlig tele og kanskje etterhvert vurdert om man trekte noe alla en 85mm e.l..

 

Men et råd er å sjekke bruktmarkedet på foto.no der kan du finne mange godbiter til en god penge.. har intrykk av at mennesker idag tar veldig godt vare på utstyret sitt..

 

Lykke til mned objektivvalget!!

Lenke til kommentar

Har du sett på Nikon AF-S 16-85mm VR ? Link

 

Den er helt ny, og det finnes få/ingen tester av det enda, men mange tror dette er ett godt objektiv. Har tenkt å kjøpe ett slikt selv, med mindre noen tester skulle vise at det ikke lever opp til forventningene. Ellers er Sigma 18-50mm som tidligere nevnt veldig godt objektiv. Dette har større blender enn Nikon 16-85mm men mangler også bildestabilisator.

 

Når det gjelder Nikon 18-200mm VR så skal den være blant de aller beste ultrazoom objektivene, men så stort zoomoområde vil alltid medføre optiske kompromisser. Men fordelen er at du slipper å bytte objektiv så ofte, og det øker sjangsen for at bilde blir før motivet forsvinner. Og i de fleste tilfeller er det viktigere, enn at bilde er perfekt optisk.

 

Ellers hadde det vært greit å vite hva du skal bruke kameraet til. :)

 

PS. Har utrolig lyst på D300 selv :p

Lenke til kommentar
Har du sett på Nikon AF-S 16-85mm VR ? Link

 

Den er helt ny, og det finnes få/ingen tester av det enda, men mange tror dette er ett godt objektiv. Har tenkt å kjøpe ett slikt selv, med mindre noen tester skulle vise at det ikke lever opp til forventningene. Ellers er Sigma 18-50mm som tidligere nevnt veldig godt objektiv. Dette har større blender enn Nikon 16-85mm men mangler også bildestabilisator.

 

Når det gjelder Nikon 18-200mm VR så skal den være blant de aller beste ultrazoom objektivene, men så stort zoomoområde vil alltid medføre optiske kompromisser. Men fordelen er at du slipper å bytte objektiv så ofte, og det øker sjangsen for at bilde blir før motivet forsvinner. Og i de fleste tilfeller er det viktigere, enn at bilde er perfekt optisk.

 

Ellers hadde det vært greit å vite hva du skal bruke kameraet til. :)

 

PS. Har utrolig lyst på D300 selv :p

 

 

 

 

 

Mmmmmm, bruke kamera til. Tja tenkte jeg skulle ta bilder med det da... Men hysj ikke si det til noen da. lol...... he he he... bare tuller..

 

Jeg for står hva du mener. jeg er nok det man kaller en allrounder, det blir jo mye portretter da av familien. Men også en god del natur bilder.

 

Virket jo spennende det nikon objektivet da.

 

Fant denne på en amerikansk nettside.

 

Sigma Zoom Super Wide Angle 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS (Optical Stabilizer) HSM Lens for Nikon Digital SLR 449 dollar.

 

Takker for svarene, Dere har tydeligvis gode kunnskaper om hva dere skriver om ihvertfall.

 

Takker og bukker.

 

 

Mvh.

 

Combat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...