Gå til innhold

Kryptert disk til bruk på WinXP og RHEL5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en WD MyBook, som jeg ønsker å kunne bruke både under Windows XP Pro og RHEL5.1, og i utgangspunktet er jeg litt skeptisk til å bruke NTFS. Å få ext3 støtte til WinXP er greit nok (ext2fsd), men utfordringen ligger i at jeg i tillegg ønsker å kryptere disken, og da fungerer ikke ext2fsd.

Jeg har laget et LUKS-kryptert volum på disken, og opprettet et ext3 filsystem på det. Dermed trodde jeg at freeOTFE skulle klare å mounte disken, men det programmet bare henger når jeg forsøker. Noen som har erfaring med freeOTFE og et tilsvarende oppsett, og som derfor vet at det skal fungere? Eller for den saks skyld andre programmer som gir mulighet for dette oppsettet?

Alternativt: Finnes det god, trygg NTFS-støtte for RHEL5.1?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, ikke mange forslag her. Hva om jeg gjør problemstillingen mer åpen?

Jeg skal ha et kryptert filsystem som lar seg lese og skrive i både Windows XP og i RHEL5.1. Er det noen som kjenner noen løsninger for dette?

Skrevet (endret)
NTFS hjelper vel ikke, for selv om det fins noen krypteringsmuligheter der, så er det neppe støttet av ntfs-3g.

TrueCrypt kan vel være en mulighet?

TrueCrypt (hvis jeg ikke blander korta nå?) legger et krypteringslag mellom selve hardwaredevicet og det tilgjengelige volumet, og deretter kan man legge et hvilket som helst filsystem oppå der igjen. Saken er bare at filsystemet må være støttet under både RHEL5.1 og WinXP. NTFS er dermed en mulighet forsåvidt, men bare hvis ntfs-3g er stabil og god nok.

FAT32 kan muligens krypteres, men dette filsystemet har andre ulemper som gjør at jeg ikke ønsker å benytte det.

Endret av Leftie
Skrevet

Ut ifra infoen jeg har funnet om det, ser det ut som ntfs-3g skal være stabil.

Og ja, jeg blanda korta litt i min forrige post: Jeg hadde intrykk av at TrueCrypt og cryptsetup (LUKS) var én og samme ting, men det ser det ikke ut til at det er. Skal derfor prøve TrueCrypt og ntfs-3g i løpet av et par dager. Takk for tipset, Langbein!

Rapporterer tilbake i tråden hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...