Kapli Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Hei Jeg har tenkt på å kjøpe en liten PC som skal kobles til en 42" flat skjerm, flat skjermen har bare HDMI inngang så jeg trenger en PC med HDMI. Har ikke så mange kriterier egentlig, bare at den må kunne spille av film i HD uten noe lagg eller noe sånt. Den må også ha ett trådløst nettverks kort. En stille en hadde også vært greit. Pris: Billigst mulig. Noen forslag?
Tandamram Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 (endret) Nå du sier liten, mener du da en type Barebone/mATX? Hva er budsjettet for denne PC-en? Det er ytterst få skjermkort som kommer med HDMI-utgang. Derimot er det vanlig med 2 DVI-utganger, som kan kobles til en HDMI-port med en enkel overgang uten kvalitetstap. Lyden må dermed kjøres gjennom en egen utgang. Har du en forsterker som du bruker til lyd, eller vil du at lyden skal gå fra PC-en og kobles til TV'ens høytalere? Endret 17. februar 2008 av WonderStivi
Tigergutt Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Hei! Sitter selv å skal bygge en ny HTPC m/HDMI Jeg bruker HTPC min kun til Film, musikk, serier o.l(Media) Så jeg vurderer nå Asus P5E-VM HDMI(MicroATX) eller Asus P5E-V HDMI. Trur disse er gode valg, så slipper du skjermkort utenom
Kapli Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Skrevet 17. februar 2008 (endret) Tja, sånn ca. 5k ? Den her ser ganske kul ut http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...81;c:36161;r:pg Men jeg forstår ikke helt hva som kommer med den, følger alt som står der med untatt cpu, harddisk og minne? Edit: Hva med dette oppsettet? Vil det følge/funke med kriteriene mine? http://img409.imageshack.us/img409/973/htpcki7.jpg Endret 17. februar 2008 av Kapli
Tandamram Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Hvis det er HD-film du har tenkt å spille av (Blu-ray, HD-DVD, .ts, x264 og h.264), så hadde jeg satset på noe kraftigere enn integrert grafikkort. Kan godt hende det har skjedd noe revolusjonerende med de integrerte grafikkortene, men etter min erfaring så... suger de. Gå heller for et nytt budsjettkort. Disse støtter HD-avspilling og fåes kjøpt for en rimelig penge.
Kapli Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Skrevet 17. februar 2008 Nei, tenkte ikke på Blu-Ray eller HD-DVD. Tenkte mer på filmer som jeg laster ned som er i HD. Men ser det oppsette greit ut? Kan jo eventuelt kjøpe ett skjermkort når jeg får bruk for blu-ray/hd-dvd. Har ingen planer om å kjøpe blu-ray/hd-dvd spiller heller på en stund.
keitran Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Kjøp deg at ATI/AMD 38XX kort og kjør HDMI på det. Gjør edt selv på 42 tommer plasma med mine 3870 Fungerer bra, oxo på HD filmer! Husk at HD materiale fra nettet også bruker x264 og h.264, da trenger du enten et bra skjermkort, eller bra CPU, gå for 3850, det gir det nok ganske bra bilde for pengene
Kapli Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Skrevet 17. februar 2008 Det går litt for langt utover budsjettet :/ Ingen andre forslag?
anordne Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 (endret) Er du på budsjett og pcen ikke skal spilles på kan du fint velge HD3450 f.eks dette https://prisguiden.no/product.php?productId=89213 Dette kortet er lydløst og utvikler nok lite varme, det har vga og dvi , ville kanskje sett om det finnes med 2 dvi, men om du bare skal koble til en 42" er jo det nok med en dvi Her har de testet det på hvordan det var å spille av hd film http://www.i4u.com/full-review-368.html edit hd3470 har to dvi koster ca440 Endret 17. februar 2008 av aleksnor
-JallaMann- Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Hva med Acer Aspire L5100? Har ikke kjennskap til denne selv, men den ser jo ikke så verst ut Kunne kanskje hatt et bedre skjermkort men..
Stian216 Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Hvis det er HD-film du har tenkt å spille av (Blu-ray, HD-DVD, .ts, x264 og h.264), så hadde jeg satset på noe kraftigere enn integrert grafikkort. Kan godt hende det har skjedd noe revolusjonerende med de integrerte grafikkortene, men etter min erfaring så... suger de. Gå heller for et nytt budsjettkort. Disse støtter HD-avspilling og fåes kjøpt for en rimelig penge. http://www.silentpcreview.com/article785-page5.html Asus P5E-VM hdmi klarer fint 1080p. Skal du klokke så kommer du ikke høyere enn 385mhz fsb før bildet får artifacts. Det er ulempen.
Kapli Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Skrevet 18. februar 2008 (endret) Hva med Acer Aspire L5100? Har ikke kjennskap til denne selv, men den ser jo ikke så verst ut Kunne kanskje hatt et bedre skjermkort men.. Jeg må si den så utrolig kul ut! Har selv en Acer Aspire 5790G laptop som jeg er meget fornøyd med. Hvis jeg kjøper det skjermkortet som aleksnor nevnte og et trådløst nettverks kort. Vil det funke å spille av HD filmer, chatte og surfe på nettet gjennom DVI -> HDMI kabel da? Det Asus P5E-VM hovedkortet ser jo også bra ut, men jeg må ha ett kambinett til det da, noen forslag? Edit: Prøvde å sette sammen noe basert på det hovedkortet http://img171.imageshack.us/img171/3760/htpc2rg2.jpg Men er usikker på om jeg trenger vifter inni der osv.. Endret 18. februar 2008 av Kapli
-JallaMann- Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Den ser ganske fint ut ja Ville nok sjekka opp hvordan mulighetene er for å sette inn slikt i maskina. Er selvsagt begrensa med plass, men det er definitivt ikke noe dumt valg om man bare vil ha en enkel og grei maskin til enklere bruk (surfing og film/musikk), og som har en litt høy WAF
Kapli Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Jepp, men hvordan finner jeg ut om det er nok plass eller ikke? Og tror du at jeg trenger vifter inni der? Hva slags osv..? På den E8400, selger de forskjellige på amentio og netshop/mpx? Ser det står at det følger med vifte på den som de selger på netshop/mpx og andre steder, men den som er på amentio står det ikke noe om medfølgende vifte. Hadde vært best å kjøpe på amentio siden jeg kjøper alt annet der så jeg ikke trenger å betale for enda en frakt. Nå er det jo også veldig stor forespørsel på akkurat de CPU'n ser det ut som da, så kan ta sin tid :o
Kapli Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Skrevet 20. februar 2008 (endret) Bump, er helt klar på å bestille det oppsettet nå, men jeg tørr ikke før jeg vet om det vil passe sammen. At det er nok plass, og om jeg trenger vifter eller ikke. Edit: Da har jeg bestilt det oppsettet som jeg viste sist. Kommer til å oppdatere med status om delene passer eller ikke Endret 20. februar 2008 av Kapli
Kjetil_hp Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Bump, er helt klar på å bestille det oppsettet nå, men jeg tørr ikke før jeg vet om det vil passe sammen. At det er nok plass, og om jeg trenger vifter eller ikke. Edit: Da har jeg bestilt det oppsettet som jeg viste sist. Kommer til å oppdatere med status om delene passer eller ikke Jeg ville vurdert Acer Aspire L5100 til ditt formål. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=30460
Kapli Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Skrevet 22. februar 2008 Tenkte mye på den, men ville heller gå for en Intel. Tror heller ikke den hadde klart HDMI uten et ordentlig skjermkort.
Kjetil_hp Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Den har et Radeon™ XPRESS 1250 384MB, og HDMI utgang. Hva mer vil du ha, du skal vel ikke bruke den som spillemaskin? Dersom den ikke klarer å kjøre HDMI når den blir levert med det, så kan du umiddelbart levere den tilbake pga reklamasjon.
Nator Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Tja, sånn ca. 5k ?Den her ser ganske kul ut http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...81;c:36161;r:pg Men jeg forstår ikke helt hva som kommer med den, følger alt som står der med untatt cpu, harddisk og minne? Edit: Hva med dette oppsettet? Vil det følge/funke med kriteriene mine? http://img409.imageshack.us/img409/973/htpcki7.jpg Den du har valgt der står det at du kan ha opptil 384MB delt videominne, noe som er mer enn nok selv til å spille av Blu-Ray og HD-DVD på Vista. Faktisk hadde jeg kanskje kjøpt den selv om jeg skulle valgt i dag, siden den ser ut til å fint takle alt av video etc, og har socket 775 Kjøpte nylig selv en Antec Fusion 430 og installert et ASRock 1333-FullHD hovedkort. Dette er et svært sjeldent kort basert på ATI RS600-grafikkbrikken som yter opptil 512MB delt videominne og støtter Intel socket 775 prosessorer på FSB opptil 1333MHz. Den har nok kraft til å dra Blu-Ray og HD-DVD + selvsagt alt annet av HD-materiale. Tilsvarende for AMD socket AM2 er AMD 690G-baserte kort, noe det finnes mange flere av enn RS600. RS600 er klokket 100MHz høyere (500Mhz core vs 400MHz på AMD 690G). Begge har native HDMI-støtte og 8-kanalers lyd via HDMI. ANGÅENDE HDMI: Har testet Nvidias nForce 430 + 6150LE med HDMI, og dette er en veldig dårlig løsning. HDMI er ikke implementert skikkelig her, og kortet er for svakt for BR og HD-DVD i Vista. Har testet ATI X1250 (som jeg bruker i dag) med HDMI, via DVI-D til HDMI adapter og denne funker utmerket med lyd og alt. HDMI er native slik at bildet ikke kutter ut før Windows booter (slik som på Nvidia) og fungerer fortsatt hvis du bytter input på skjermen eller går i dvale (i motsetning til Nvidia). PS! Alt under 256MB videominne blir for svakt for Vista. Endret 22. februar 2008 av tommyms
Kapli Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Skrevet 22. februar 2008 Så dere sier at http://img171.imageshack.us/img171/3760/htpc2rg2.jpg var et dårlig valg og at jeg heller burde tatt den Acer'n? Intel® Graphics Media Accelerator X3500 integratedDual VGA output support: HDMI/DVI-D and RGB Supports RGB with max. resolution 2048 x 1536@75Hz Supports HDMI with max. resolution 1920 x 1200@60Hz Supports DVI with max. resolution 1920 x 1200@60Hz Maximum shared memory of 384 MB Supports Microsoft® DirectX® 10, OpenGL® 2.0, Pixel Shader 4.0 *The DirectX® 10 driver will be provided by the chipset vendor later. Det er dårligere enn den på Acer'n? Bare lurer, litt for sent for meg å angre nå menmen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå