Gå til innhold

Script som sender form til ny html side!?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver ei nettside for et lokalt fotballag (Kvås Fotball), og når sesongen starter, kommer det til å bli lagt inn kampreferat fra hver kamp.

 

For å gjøre det litt enklere, kunne jeg tenkt meg å lage en form på ei passordbeskyttet side som "poster" form'en til ei bestemt html side preformatted med CSS.

 

Litt som å poste her på forumet på en måte, men bare enklere form.

 

Kanskje litt vanskelig å forstå, men setter pris på all hjelp!

 

/mvh Tom Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bruke php :p

 

Lesinn.html

<form action="fil.php" method="get">
<input type="text" name="teksten">
<input type="submit" value="legg til">

 

fil.php

<?php
// Henter teksten fra tekstformen og legger det i en variabel
$tekst = $_GET[teksten];

// skriver ut variabelen
print "her har du $teksten";

?>

Endret av LotteN
Lenke til kommentar

Mener du at det blir skrevet et kampreferat i for eksempel en word-fil, også vil du laste den opp på serveren ved hjelp av et passord på siden ?

 

i så fall;

HTML:

<form action="upload.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="file" name="referat"><br>
<input type="password" name="pass"><br>
<input type="submit" value="Last opp referat">
</form>

 

upload.php

<?php
$target = "Navnet på mappen du vil ha filen"; 
$passord = "det passordet du vil ha";

// Du trenger ikke endre under her, bare kopier hele koden :p

$target = $target . "/" . basename( $_FILES['referat']['name']); 
if ($_POST["pass"]==$passord){
if (move_uploaded_file($_FILES['referat']['tmp_name'], $target))
echo "Referatet ". basename( $_FILES['referat']['name']). " er lagt ut";
else
echo "Kunne ikke laste opp filen.";
}
else
echo "Feil passord";
?>

Endret av bluefire
Lenke til kommentar

Hei! og takk for svar! :D

Men tror egentlig det er mer det LotteN skriver jeg mener.

Skal ha en form på ei nettside f.eks lagkampreferat.html her skal det være passord for å komme inn på siden.. Jeg fyller ut form'en (eks. på felter i formen: "Motstander" "pauseresultat" sluttresultat!" "lagoppstilling" Oppsummering av kampen" etc.) Når dette er gjort vil jeg trykke på en submit knapp som fyller all informasjonen inn på kampreferat08.html#1 (#2,#3,#4 osv. [#=name i a-tag])

 

Mener du at det blir skrevet et kampreferat i for eksempel en word-fil, også vil du laste den opp på serveren ved hjelp av et passord på siden ?

 

i så fall;

HTML:

<form action="upload.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="file" name="referat"><br>
<input type="password" name="pass"><br>
<input type="submit" value="Last opp referat">
</form>

 

upload.php

<?php
$target = "Navnet på mappen du vil ha filen"; 
$passord = "det passordet du vil ha";

// Du trenger ikke endre under her, bare kopier hele koden :p

$target = $target . "/" . basename( $_FILES['referat']['name']); 
if ($_POST["pass"]==$passord){
if (move_uploaded_file($_FILES['referat']['tmp_name'], $target))
echo "Referatet ". basename( $_FILES['referat']['name']). " er lagt ut";
else
echo "Kunne ikke laste opp filen.";
}
else
echo "Feil passord";
?>

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kan bruke php :p

 

Lesinn.html

<form action="fil.php" method="get">
<input type="text" name="teksten">
<input type="submit" value="legg til">

 

fil.php

<?php
// Henter teksten fra tekstformen og legger det i en variabel
$tekst = $_GET[teksten];

// skriver ut variabelen
print "her har du $teksten";

?>

 

Hmm, jeg får ikke dette her til å virke. Setter inn slik du har lagt den, men når jeg komme til fil.php står den kun "her har du" og teksten som ble skrevet inn i boksen kommer ikke frem. hva er galt?

Lenke til kommentar
Skriv

$teksten = $_GET['teksten']

i stedet.

 

Der ja ;) funka fett nå, sett bort i fra at det jeg skriver blir borte hver gang :(

 

Hvordan kan jeg få dette til å bli lagret? Slik at jeg skriver inn feks en navn i $teksten, og dette kommer på en line, neste gang jeg skriver noe kommer dette over igjen.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å satt sammen en form og et php script til å lagre en fil, og skal da igjen hente infoen fra denne filen til en ny html side.

 

Istedenfor å lage en ny post bruker jeg denne, Ettersom jeg har lest/sett her i forumet, skal følgende form m/script kunne lagre en fil, men formen oppdaterer seg bare etter trykk på send men ingen ny fil kommer på serveren, samtidig skulle jeg gjerne visst hvordan man kan velge en mappe på serveren disse filene skal lagres i!?

 

<?php

if ( !isset($_POST['send']) ) {
?> 
   <form id="form1" name="form1" method="post" action="">
     <table width="200" border="0" align="center" cellpadding="5" cellspacing="0">
       <tr>
         <td><div align="right">Dato</div></td>
         <td><input type="text" name="Dato" id="Dato" /></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Seriekamp</div></td>
         <td><input type="checkbox" name="Serie" id="Serie" /></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Treningskamp</div></td>
         <td><input type="checkbox" name="Trening" id="Treningskamp" /></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Hjemmebane</div></td>
         <td><input type="checkbox" name="hjemme" id="hjemme" /></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Bortebane</div></td>
         <td><input type="checkbox" name="borte" id="borte" /></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Banenavn</div></td>
         <td><input type="text" name="bane" id="bane" /></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Pauseresultat</div></td>
         <td><input name="pause1" type="text" id="pause1" size="3" maxlength="2" />
           -
           <input name="pause2" type="text" id="pause2" size="3" maxlength="2" /></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Sluttresultat</div></td>
         <td><input name="slutt1" type="text" id="slutt1" size="3" maxlength="2" />
           -
           <input name="slutt2" type="text" id="slutt2" size="3" maxlength="2" /></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Lagoppstilling/lag</div></td>
         <td><textarea name="Lag" id="Lag" cols="45" rows="8"></textarea></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Oppsummering</div></td>
         <td><textarea name="Oppsummering" id="Oppsummering" cols="45" rows="15"></textarea></td>
       </tr>
       <tr>
         <td><div align="right">Send
         </div>
         <td><input type="submit" name="Send" id="Send" value="Send" />        </tr>  
     </table>
     <p><br />
     </p>
   </form>

  <?php } else {

$tekst = '';
foreach ($_POST as $felt=> $verdi) {
$tekst .= "$felt: $verdi ";

}} ?>

 

(om noen skulle lure: grunnen til at det er lagt inn i en tabell, er for å få teksten høyrestilt mens form feltene er venstrestilt, slik at det blir en marg mellom!)

 

/mvh Tom Erik

Lenke til kommentar

Ikke for å rakke ned på noen, men det ser jo ikke ut som om du har spesielt styring på php, hva med å installere f.eks Simple CMS eller Jomla eller noe slikt, som er ferdig! Er mye enklere en å dille med noen autogenerert html filer... skal du lage noe slikt burde du jo i det minste dytte det inn i en database, hvis ikke blir det fort bare rot ut av det...

Lenke til kommentar
Ikke for å rakke ned på noen, men det ser jo ikke ut som om du har spesielt styring på php, hva med å installere f.eks Simple CMS eller Jomla eller noe slikt, som er ferdig! Er mye enklere en å dille med noen autogenerert html filer... skal du lage noe slikt burde du jo i det minste dytte det inn i en database, hvis ikke blir det fort bare rot ut av det...

 

Er helt enig i det du sier, at jeg ikke har styring på PHP, for det har jeg ikke, men poenget er det at jeg har en side som er bygget opp med eget design og hele pakka, og ettersom jeg "forstår" vil jo ikke jeg kunne lage ei side med et form av denne slagen og som laster dette opp til ei ny html side uten å forandre på designet, til og med kanskje bygge hele siden opp på nytt i Jomla, CMS etc.

Lenke til kommentar
Ikke for å rakke ned på noen, men det ser jo ikke ut som om du har spesielt styring på php, hva med å installere f.eks Simple CMS eller Jomla eller noe slikt, som er ferdig! Er mye enklere en å dille med noen autogenerert html filer... skal du lage noe slikt burde du jo i det minste dytte det inn i en database, hvis ikke blir det fort bare rot ut av det...

 

Er helt enig i det du sier, at jeg ikke har styring på PHP, for det har jeg ikke, men poenget er det at jeg har en side som er bygget opp med eget design og hele pakka, og ettersom jeg "forstår" vil jo ikke jeg kunne lage ei side med et form av denne slagen og som laster dette opp til ei ny html side uten å forandre på designet, til og med kanskje bygge hele siden opp på nytt i Jomla, CMS etc.

 

Hvis du bruker F.eks CMS Made simple, så setter du ett standard design, som brukes av samtlige sider, så blir all informasjonen lagres i f.eks en Mysql database, du definerer menyer og innhold med et gui, som alle kan få tilgang til, der det ikke kreves kunskap om html/css/php/js.. Man bruker bare nettleseren for å endre innholdet på siden... Så slipper du å rote til med 300 forskjellige html sider som må endres hver gang det legges til ett nytt entry i menyen f.eks...

Lenke til kommentar

Ser ut som hosten din ikke støtter php

<?php
// Important! You have to include it before your html code
include_once "/home/kvasfot/public_html/poll/poll_cookie.php";
?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"><!-- InstanceBegin template="/Templates/Untitled-5.dwt" codeOutsideHTMLIsLocked="false" -->
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<!-- InstanceBeginEditable name="doctitle" -->
<title>-Kvås Fotball på nett-</title>
<!-- InstanceEndEditable -->
<!-- InstanceBeginEditable name="head" --><!-- InstanceEndEditable -->
<link href="twoColFixRtHdr.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon" />
<!--[if IE 5]>
<style type="text/css"> 
/* place css box model fixes for IE 5* in this conditional comment */
.twoColFixRtHdr #sidebar1 { width: 220px; }
</style>
<![endif]--><!--[if IE]>
<style type="text/css"> 
/* place css fixes for all versions of IE in this conditional comment */
.twoColFixRtHdr #sidebar1 { padding-top: 30px; }
.twoColFixRtHdr #mainContent { zoom: 1; }
/* the above proprietary zoom property gives IE the hasLayout it needs to avoid several bugs */
</style>
<![endif]-->
<script src="SpryAssets/SpryMenuBar.js" type="text/javascript"></script>
<link href="SpryAssets/SpryMenuBarHorizontal.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<style type="text/css">
<!--
.style23 {font-size: 12px}
.style25 {font-size: 9px}
-->
</style>

</head>

<body class="twoColFixRtHdr">

Lenke til kommentar
Hvis du bruker F.eks CMS Made simple, så setter du ett standard design, som brukes av samtlige sider, så blir all informasjonen lagres i f.eks en Mysql database, du definerer menyer og innhold med et gui, som alle kan få tilgang til, der det ikke kreves kunskap om html/css/php/js.. Man bruker bare nettleseren for å endre innholdet på siden... Så slipper du å rote til med 300 forskjellige html sider som må endres hver gang det legges til ett nytt entry i menyen f.eks...

 

Joda, greit nok det, men der igjen er det mer "avansert" å få sitt eget design og preg over siden (uten å forhåndsdømme for raskt, har ikke prøvd CMS, men har vært innom typo3 og wordpress) Jeg har tenkt tanken at det hadde nok kunne vært enklere, men med tanke på oppdateringsprossessen er det ikke det største problemet (ja dessverre så bruker jeg wysiwig editor) da jeg oppdaterer template, så oppdateres resten av siden! Men for all del, skal prøve CMS om serveren jeg bruker har tilgang til det!

Lenke til kommentar
Ikke index-filen din hvertfall.

http://kvas-fotball.no/index.php

 

Tips: Bruk multisitering i fremtiden (+Sitat). Trippelposting er ikke pent.

 

Beklager trippelposten! var ikke klar over at det gikk!

 

Ellers har jeg begynt å jobbe med å få siden over i WordPress. så ser ut til at mine dager som "webprogramming n00b" er over! :roll:

 

Men takk for all hjelpen jeg har fått! Har virkelig vært til hjelp!

 

/mvh Tom Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...