System.Net.Noob Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Jeg vil at ved å klikke på Save knappen (savetext) skal teksten i richtextbox (textarea) lagres som en *.txt fil ett ønsket sted på datamaskinen. Hvordan får jeg det til? Ta i tankene at jeg ikke er så veldig erfaren...
Manfred Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 (endret) i eventfunksjonen som "handler" klikket på knappen, så kaller du RichTextBox-kontrollen sin egen save-funksjon. Vil du bestemme selv hvor det skal lagres når man trykker, så bruker du en FileSaveDialog, eller hva den heter. Endret 16. februar 2008 av Manfred
System.Net.Noob Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Skrevet 16. februar 2008 Jeg skjønte ikke det "øverste" du sa. Private Sub savetext_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles (RichTextBox-kontrollen sin egen save-funksjon) Jeg skjønner ikke det du sa med RichTextBox-kontrollen sin egen save funksjon. Hvor finner jeg den? Ta i tankene at jeg ikke er så erfaren
miXer Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Du kan bruke koden My.Computer.FileSystem.WriteAllText()
Degeim Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Ja, men det er tull når det er en RTB. Som Manfred sa: RichTextBox1.Save("C:\fil.rtf") Mvh Degeim
LysDiode Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 (endret) RichTextBox1.SaveFile("navnpåfilen.rtf") Og hvis du vil ha fram filen igjen: RichtextBox1.LoadFile("navnpåfilen.rtf") Edit: La til hvordan man får åpnet filen igjen.. Endret 24. februar 2008 av Pilarwiki
miXer Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Du må legge til SaveFileDialog fra ToolBoxen til formen din. Så under koden for knappen: SaveFileDialog1.FileName = "bjarne.txt" SaveFileDialog1.InitialDirectory = My.Computer.FileSystem.SpecialDirectories.MyDocuments If SaveFileDialog1.ShowDialog = Windows.Forms.DialogResult.OK Then RichTextBox1.SaveFile(SaveFileDialog1.FileName) End If
System.Net.Noob Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Skrevet 23. februar 2008 Så klønete av meg å overse SaveFileDialog i toolboxen Takk for alle svar =D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå