Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

To PCer finner ikke hverandre i nettverket


Anbefalte innlegg

Har to PCer som skal kobles sammen på nettverket, slik at den ene maskinen kan bruke filene på den andre. Begge maskinene kjører XP.

 

Jeg delte først mappene på den ene maskinen. Satte opp arbeidsgruppene på begge maskinene til det samme, men det hjalp ikke. De finner ikke hverandre.

 

Har etter det prøvd å fornye IP adressene på begge maskinene (ipconfig /release - ipconfig /renew), og etter dette kunne jeg pinge begge maskinene mot hverandre med IP adressen og få svar. Men de finner fremdeles ikke hverandre i nettverket og det hjelper heller ikke skrive inn \\(datamasinnavn).

Kjørte også denne veiviseren i XP for oppsett å koble maskinene sammen på begge maskinene, men uten hell.

 

Kan nevne at den ene maskinen kjører på WLAN. Har også vært inne i routeren å stilt inn denne på nytt, uten at det hjalp noe mer.

 

Har aldri vært borte i dette før. Noen som vet hva det kan være? Takknemlig for svar!

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Vet jeg hadde dette problemet en gang jeg skulle kjøre en win2k maskin opp mot min daværende nye laptop med XP.

 

Jeg fikk dem ikke til å snakke med hverandre før jeg hadde reinstallert win2k og oppdatert begge maskinene med alle de nyeste pakkene fra MS.

 

Mulig du må reinstallere en av dem, evt se om det er noen oppdateringer på win update som kanskje kan hjelpe deg.

 

Skudd i blinde men jeg har ikke så mange andre forslag akkurat nå.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Prøv og sette opp på nytt.

 

Systemegenskaper->datamaskinavn->endre->arbeidgruppe

Endre navn på arbeidgruppe f.eksp gruppe1

Så kall den gruppe og bruk,vil da restarte.

Gjør dette med arbeidsgruppe på begge pcer(så begge restarter)

 

Tcp ip protokoll på alle nettverkstilkoblinger(har motta ip auto)

 

Start->kjør->cmd

ipconfig->

Ping nå standar gateway

ping ip-adresse til andre pc og andre veien.

Viker ikke se på brannmur-antivirus.

Virker gå videre.

 

Enkel fildeling.

http://support.microsoft.com/kb/304040

 

Gjøres på alle disker eller mapper du vil dele.

C:\høyere klikk->deling og sikkerhet->nettverksdeling og sikkerhet

Del denne mappe på nettverket

Tilat at nettverksbrukere endrer filene mine

Er begge i fet tekst huket av,ta vekk så bruk.

Merk igjen så bruk.

 

På ruter.

Dhcp server enable

ip start 100

ip end 199

 

Tjenester som skal stå på auto

Start->kjør->Services.msc

computer browser (A)(AUTO)

DHCP (A)

DNS (A)

SERVER (A)

TCP-IP NETBIOS (A)

 

 

Du skal nå kunne dele filer.

 

Start->kjør \\"datamaskinavn"

 

Prøv dette et par ganger kommer som regel.

 

Går ikke må mere feilsøk til.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Sjekk denne linken http://www.practicallynetworked.com/sharin...mydocuments.htm

for mer om fildeling, kjenner ikke MCE så ikke sikkert det hjelper der, men ved all fildeling foretrekker jeg å slå av enkel fildeling og heller dele ut til enkelte brukere evt. grupper.

 

Mener å huske at ved enkel fildeling må gjeste kontoen være aktiv...

 

Har du bruker(administrator) med samme brukernavn og passord på begge maskinene?

 

post-40640-1202922964_thumb.jpg

 

se vedlagte bilde for eks. fra en av mine delte mapper

Endret av kill bill
Lenke til kommentar

Lag en konto med samme brukernavn sett samme passord på begge, på de forskjellige pc'ene.

Da skal du få tilgang til alle mapper du evt. har på den andre PC-en, uansett hvilken du logger på.

 

Hvis du da har problemer så sjekk brannmurene dine, har du windows standard brannmur på begge?

 

Når du pinger ip'en får du svar, enn hvis du pinger maskinnavnet?

 

\\ip adresse fungerer hvis du kan pinge ip adressen, hvis ikke du får svar ved \\maskinnavn så sjekk ping mot maskinnavn

 

Du kan evt. legge til ip-maskinnavn binding i host fila...

 

sjekk ut dette og spør på nytt hvis du ikke får det til

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd alt dere har nevnt, men ingenting hjalp.

Kan også nevne at resten av maskinene på nettverket finner heller ikke hverandre. (Er 4 PCer på samme nettverket). Har prøvd de forskjellige "prosedyrene" på alle sammen.

 

Jeg har også resetta routeren men det hjalp heller ikke. Jeg kan pinge maskinene med IP adressene å få svar, og routeren finner selvfølgelig alle maskinene inkl den som er på WLAN, men maskinene finner ikke hverandre på nettverket. Tenkte først å reinstallere maskinene, men det har jo ingen hensikt når ingen av de 4 maskinene finner hverandre.

Lenke til kommentar

En typisk ruter for hjemmebruk gir bare et lokalt subnet uansett så hvis han kan pinge alle maskinene så må de være konfiguert til å være i samme subnet ellers så ville det ikke kommet noen svar fra ping forespørslene.

Hvilken IP range det er spiller ingen rolle så lenge nodene er i samme lokale nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...