Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har støtt på et lite problem, eller ikke problem. Men mer det at feks frmMain.cs blir mye kode i. Så jeg skulle så gjerne ha plassert:

private void DoSomething()

{

lbCash2.Text = "5000";

}

I en egen .cs fil. Slik at jeg kunne kjørt den i frmMain når jeg trengte den.

Dette er vel mulig å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så på det med partial class, jeg bruker C# 08, så er .NET framework 3.5.

public partial class frmMain

{

public void Doit()

{

}

}

Ved å gjøre slik blir det enda en frmMain, og det får jeg errors ved.

Skrevet

Mye kode er vel ikke i seg selv et problem.

Det du kan gjøre dersom du sliter med å holde oversikt er jo å bruke regions i VS. (en helt genial funksjonalitet)

Der du skriver #region Beskrivelse goes here over funksjonen din, og #endregion under, så kan du collapse denne, og beskrivelsen vises fortsatt. Det er heller ikke noe i veien for å ha en region utenpå 5 andre regions om du vil.

• 2 uker senere...
Skrevet

Enig med manfred. Har skrevet et spill før med ikke mer enn et par cs filer.

Men hvis du skal bruke partial class må du legge de to partial klassene i samme namespace.

fil1.cs

namespace nMetoder
{
public partial class frmMain : Form
{
	public frmMain()
	{
		...
	}
}
}

Fil2.cs

namespace nMetoder
{
public partial class frmMain
{
	void DoSomething()
	{

}
}
}

• 3 uker senere...
Skrevet

For å gjøre koden mer oversiktlig, gjenbrukbar og lettere å vedlikeholde ville jeg nok skilt ut koden i flere filer uansett. Selv om det ikke er noen hindring å ha all kode i Form.cs så blir det vanskelig å orientere seg når du kommer tilbake til koden om et halvt år.

Eller hva hvis det skulle være flere som jobbet med prosjektet samtidig - da er det en stor fordel om man kan jobbe med hver sine filer.

Akkurat den metoden du har som eksempel referer jo til et element på formen, da er det klart at den må ligge i Form.cs. Evt kunne du sendt med Formen som en referanse til metodekallet ditt, men da blir det fort litt grisete.

Du har helt sikkert andre funksjoner, som ikke er direkte relatert til formen, og du kan du skille ut de i f eks en Functions.cs og diverse objekter som du benytter deg av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...