Gå til innhold

miniDV tape vs HD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mitt miniDV kamera er gått i stykker. Har flere bånd som ikke er blitt behandlet. Føler det blir feil å kjøpe nytt miniDV kamera må, som HD kameraene er på full fart fremover.Noen som har ideer om hvordan jeg kan løse mitt problem?

HD kamera med HDV format kan også lese og ta opp i DV formatet,

se feks på canon hv20, sony hc5 eller hc7.

Lenke til kommentar
Mitt miniDV kamera er gått i stykker. Har flere bånd som ikke er blitt behandlet. Føler det blir feil å kjøpe nytt miniDV kamera må, som HD kameraene er på full fart fremover.Noen som har ideer om hvordan jeg kan løse mitt problem?

HD kamera med HDV format kan også lese og ta opp i DV formatet,

se feks på canon hv20, sony hc5 eller hc7.

Takk for svar. Vil det si at disse kameraene også tar miniDV tape i tillegg til at de har harddisk?

 

sverre

Lenke til kommentar
Vil det si at disse kameraene også tar miniDV tape i tillegg til at de har harddisk?

nei disse kameraene tar kun opp til tape. i forbrukerklassen for videokamera med HD, altså high definition, er det to format som gjelder:

HDV som lagres på miniDV tape og AVCHD som lagres på harddisk, minnekort e.l.

enig i at det er potensiale for forvirring med alle forkortelsene her :)

det er ingen kamera foreløpig som kan ta opp i begge format, og det ser ut som AVCHD vil

bli enerådende om noen år, til tross for at HDV nok er hakket bedre kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Vil det si at disse kameraene også tar miniDV tape i tillegg til at de har harddisk?

nei disse kameraene tar kun opp til tape. i forbrukerklassen for videokamera med HD, altså high definition, er det to format som gjelder:

HDV som lagres på miniDV tape og AVCHD som lagres på harddisk, minnekort e.l.

enig i at det er potensiale for forvirring med alle forkortelsene her :)

det er ingen kamera foreløpig som kan ta opp i begge format, og det ser ut som AVCHD vil

bli enerådende om noen år, til tross for at HDV nok er hakket bedre kvalitetsmessig.

Ok, takk for svar.

Da er altså eneste mulighet for å kunne bruke/se på mine gamle miniDV cassetter, å kjøpe et HDV camera.

Mvh

sverre

Lenke til kommentar
Vil det si at disse kameraene også tar miniDV tape i tillegg til at de har harddisk?

nei disse kamerane tar kun opp til tape. i forbrukerklassen for videokamera med HD, altså high definition, er det to format som gjelder:

HDV som lagres på miniDV tape og AVCHD som lagres på harddisk, minnekort e.l.

enig i at det er potensiale for forvirring med alle forkortelsene her :)

det er ingen kamera foreløpig som kan ta opp i begge format, og det ser ut som AVCHD vil

bli enerådende om noen år, til tross for at HDV nok er hakket bedre kvalitetsmessig.

Ok, takk for svar.

Da er altså eneste mulighet for å kunne bruke/se på mine gamle miniDV cassetter, å kjøpe et HDV camera.

Mvh

sverre

 

Selv har jeg Sony HDR-HC7E Som jeg er superfornøyd med. Har sett på filmer på det tatt med et Panasonic kamera jeg lånte en gang. Fordelen med miniDV kassetter er for meg, alltid en kassett ledig (slipper å evt slette noe på harddisken til mer filming)stort sett alle elektro butikker har miniDV kassetter om jeg skulle trenge, ikke redd for harddisk krasj på kamera eller på pc som hadde gjort at mine opptak ble borte, kvaliteten komprimeres ikke i filler som på harddisk eller DVD kamera og tar alltid vare på raw tapen som backup, HDef film tar plass på en pc. Eneste minuset må være at det tar én time og overføre én time film til pc. Men mener det er så verdt det, med alle fordelene det har. Go miniDV (gjerne med Sony) ;)

Endret av paalwa
Lenke til kommentar
Da er altså eneste mulighet for å kunne bruke/se på mine gamle miniDV cassetter, å kjøpe et HDV camera.

det selges fortsatt brukbare dv kamera også, men om du vil ha high definition og samtidig

kunne lese dine gamle opptak er nok hdv den eneste muligheten på kamerafronten, ja.

 

spørs hvor mye film du sitter på, men en annen mulighet er å låne et dv kamera, kjøpe en stor disk og kopiere alle filmene inn der. en 500gb harddisk får feks plass til godt over 30 timer DV. da har du orginalmaterialet ditt trygt på tape, og kan raskt se over og redigere

det som ligger på disk. en slik disk får du for under tusenlappen.

det nye avchd formatet bruker i høy kvalitet ca halvparten av lagringsplassen til dv og hdv, slik at en slik disk vil kunne romme 70 timer film.

Lenke til kommentar
HD kamera med HDV format kan også lese og ta opp i DV formatet,

se feks på canon hv20, sony hc5 eller hc7.

Eller hvorfor ikke hc9 ? :D

Et brukt billig DV kam med SD kan da ikke koste mye. Vi selger vel billigste nye til ca 2595,- og et slikt har jeg, selger det gjerne for en tusenlapp :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...