Gå til innhold

Trøbbel med installasjon av XP Home OEM

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...dette er jeg ganske dårlig på, så det kan være åpenbare grunner til at mine installsjonsforsøk feiler. Forgive my ignorance.

Jeg hadde XP installert på min eneste HD (c:/).

Kjøpte deretter en ny disk, formatert og partisjonert (E, F og G:/)

Da min gamle XP installasjon på C:/ begynte å bli råtten, ønsket jeg å installere en helt fersk XP på ny disk (partisjon E:/).

Ut med kabel til gammel disk og inn med Windows-CD, endre bios til å boote på Cd først, deretter den nye disken.

Maskinen starter med å lese fra CD, kommer med første melding : "Sjekker maskinvarekonfigurasjon" eller noe sånt...deretter svart skjerm. Etter flere forsøk og 10-20 minutters tålmodig venting på at konfigurasjonen skulle sjekkes gav jeg opp.

Noen som kan gi noen tips til hvorfor dette skjedde? Installsjonen av XP vil rett og slett ikke starte.

Jeg satt deretter inn gammel disk igjen, endret til boot på denne disken i Bios og inn med Windows-cd på nytt. Bedre suksess nå. XP ble installert på ny disk og alt ser bra ut. Inntil jeg booter på nytt med disken med nyinstallert XP som pri 1 boot. Da vil fortsatt ikke maskinen boote på ny disk (får melding om at det ikke finnes noen boot-device..bla...bla).

Endrer i Bios til at gammel disk har pri 1 til boot, og jeg må nå velge mellom to XP installasjoner ved oppstart.

Noen som kan gi meg tips om hvordan jeg kan få boot på ny disk? (kunne jo tenke med å slette innholdet på gammel hd og bruke den til noe annet gøy)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er dette sata eller IDE disker? Hvis det er IDE sjekk lusa/jumper innstillingene... Kan være satt opp som Slave eller noe sånt...

SATA begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...