Gå til innhold

Den stolte Canon EF 70-200mm 2.8 IS USM-tråden


Anbefalte innlegg

Endelig fått innkjøpt mitt aller første L-objektiv, og typisk nok ble det et fra 70-200mm-serien. Førsteinntrykket var enormt. Kvalitet fra topp til bunn. Fokus/zoom-ringene glir "smooth", AF treffer så og si aldri feil og objektivet ser ut til å ha kunne overlevd en atomkrig. ;)

 

Den eneste ulempen jeg finner hittil må (kanskje ikke veldig overraskende) være vekta. Ja, det blir småtungt i lengden å holde bakerst på kamerahuset med objektivet på. Da spesielt hvis du ikke bruker den andre hånda til å støtte under ved zoom-ringen. Dette kan dog sikkert løses ved innkjøp av et batterigrep. Ellers har jeg særdeles lite å utsette på. Jeg forsøker ennå å avholde litt tid til å få testa bildekvaliteten, og skarpheten. Jeg skal ta å sammenligne objektivet med for eks. Canon EF 85mm 1.8 på samme brennvidde.

 

Testbilder kommer snarest!

 

Noen andre stolte eiere som vil dele sine erfaringer med objektivet? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testing av "back focus" og skarphet generelt:

 

1/200

ISO 400

(Med blits som skytes i taket)

 

F/2.8

post-93493-1202474955_thumb.jpg

 

F/4.5

post-93493-1202474965_thumb.jpg

 

F/5.6

post-93493-1202474975_thumb.jpg

 

F/7.1

post-93493-1202474996_thumb.jpg

 

F/11.0

post-93493-1202475004_thumb.jpg

 

F/16.0

post-93493-1202475012_thumb.jpg

 

 

Ser ut til at fokuseringa treffer riktig i mine øyne i hvertfall. Det eneste jeg legger merke til er at skarpheten er nogen lunde bedre på høyre side, men dette skyldes trolig plassering av kamera/testark. Jeg var nemlig nødt til å rette opp i bildene i etterkant (cropping) med RAW-editoren. :thumbup:

Lenke til kommentar

Forstår ikke problemstillingen med vekta. -Men jeg holder alltid en hånd på kamera og en hånd under objektivet... Med tyngre objektiver vil jeg vel anta at dette er bedre enn at huset/fatningen skal være kraften av objektivet. Kraft ganget med arm gir en stor kraft der med "rett" objektiv.

Lenke til kommentar
Forstår ikke problemstillingen med vekta. -Men jeg holder alltid en hånd på kamera og en hånd under objektivet... Med tyngre objektiver vil jeg vel anta at dette er bedre enn at huset/fatningen skal være kraften av objektivet. Kraft ganget med arm gir en stor kraft der med "rett" objektiv.

Det er ikke noe problem så lenge man bruker begge hender, nei. Nå kan jeg ikke akkurat skryte på meg at jeg er en muskuløs mann, men å bruke objektivet er i hvertfall god trening for armene! ;)

 

 

Et simpelt testbilde for å vise til bokeh:

Kun ca. 30 cm bak befinner det seg et speil og et baderomsskap.

post-93493-1202477179_thumb.jpg

 

Hva skal man si... ;)

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar
Forstår ikke problemstillingen med vekta. -Men jeg holder alltid en hånd på kamera og en hånd under objektivet... Med tyngre objektiver vil jeg vel anta at dette er bedre enn at huset/fatningen skal være kraften av objektivet. Kraft ganget med arm gir en stor kraft der med "rett" objektiv.

Det er ikke noe problem så lenge man bruker begge hender, nei. Nå kan jeg ikke akkurat skryte på meg at jeg er en muskuløs mann, men å bruke objektivet er i hvertfall god trening for armene! ;)

 

 

Mener du at du prøvde å holde denne komboen med to hender på kameraet? Ja,ja...he-he da kan jeg skjønne du synest det var tungt.

Lenke til kommentar

Ang fokustesten; tok du bilde av arket/skjemaet i mer eller mindre nøyaktig 45grader? Ser ikke slik ut, og blir da vanskeligere å bedømme om linsen har fokusfeil eller ikke. Ser utvilsomt ut som om den har truffet bra, men for å få et helt korrekt resultat og verifisere at den er helt 100% må du ha den veldig nærmt 45grader i forhold til linsen. Slik at f.eks 20mm merkene på arket både foran og bak blir like mye ute av fokus. Slik det er nå kan det se ut som den har bakfokus-feil, uten at dette sikkert er tilfelle. Mest synlig på F/2.8 naturligvis.

Lenke til kommentar
Ang fokustesten; tok du bilde av arket/skjemaet i mer eller mindre nøyaktig 45grader? Ser ikke slik ut, og blir da vanskeligere å bedømme om linsen har fokusfeil eller ikke. Ser utvilsomt ut som om den har truffet bra, men for å få et helt korrekt resultat og verifisere at den er helt 100% må du ha den veldig nærmt 45grader i forhold til linsen. Slik at f.eks 20mm merkene på arket både foran og bak blir like mye ute av fokus. Slik det er nå kan det se ut som den har bakfokus-feil, uten at dette sikkert er tilfelle. Mest synlig på F/2.8 naturligvis.

Det kan godt hende jeg ikke fikk stilt opp kameraet i nøyaktig 45 grader, ja. Jeg skal se om jeg får tatt en ny test senere. Så vidt jeg har skjønt det nå, så er det vel ganske kritisk at kameraet er stilt opp riktig. Små marginer ser det ut til. ;)

 

 

Ingen andre eiere som vil dele bilder tatt med vidunderet? :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min aller første store test av objektivet ser ut til å bli på Oakley Arctic Challenge. Dersom jeg får godkjent akkreditering, selvfølgelig. Tenkte jeg skulle dra innom kvalikkrundene som starter 15.30 og fram til "showoff" som slutter 19.30 på torsdag. Da får jeg i hvert fall virkelig testet ut hvor godt objektivet klarer seg i det vanskelige vintermørket.

 

Det blir første gang jeg fotograferer under et sportslig event uten at fotball er involvert. Så dersom noen har noen tips/forslag, så spytt ut! Jeg vurderer også om jeg skal skaffe meg en off-shoe cord til min eksterne blits innen den tid. Hadde vært flott med noen innspill, gjerne fra noen som har vært med på lignende før!

 

Noen fler som har tenkt seg til Holmenkollen under turneringen? På kommende vil forresten finalen foregå, da midt på dagen i langt bedre lysforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...