Gå til innhold

Oppgradering av PC-en! Hva skal jeg kjøpe? rundt 3-4000kr


Anbefalte innlegg

Heisan :)

 

Jeg har en snart tre år gammel pc,

 

Slik som den er nå sitter det i en

 

intel pentium 4 prossesor 3 GhZ

1024 RAM

Geforce 8600 skjermkort

og en harddisk på 200 GB.

 

Den har nå blitt klar for en liten oppdatering, skjerkortet er nytt, veit ikke helt hvor bra kortet er?

 

Men hva er det jeg burde kjøpe? Jeg har bare rundt 3000 -+ 1000 kr.

 

jeg har f.eks sett på oppgraderingspakker fra Komplett, men jeg aner ikke hva slaks hovedkort og slikt jeg må ha for at det skal passe i min maskin. Og det er en annen ting jeg lurer på, på maskinen min nå har jeg f.eks 2 USB utganger forand, får jeg fortsatt det selv om jeg bytter hovedkort?

 

Så er det noen som har noe forslag?

Endret av marius16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å gi et godt forslag uten at du forteller oss hva den skal primært brukes til.

 

En maskin for spilling har veldig forskjellige krav fra en maskin laget for tallknusing eller generellt bruk.

 

Uansett hovedkort kan du bruke kontaktene på framsiden av kabinettet ja, for så og si alle hovedkort har kontakter hvor du kan koble de inngangene inn på hovedkortet på, ihvertfall når det gjelder USB.

 

Det hjelper hvis du forteller oss hvilken RAM du har, altså spesifikasjonene, da det vil si ye om den RAMen kan brukes videre uten at det vil sette ned den totale ytelsen, eller om du bør kjøpe helt ny RAM.

 

Om du skal ha maskinen up-to-date for spilling, eller annen relativt tyngre bruk, så ender du nok op med å bytte både hovedkort og CPU (og evt. RAMen), da disse delene virker rimelig udaterte, og det vil gi lite mening å bare oppgradere en av delene, eksempelvis bare CPU (slike CPUer selges normalt ikke mer en gang pga. de er trege og utdaterte), eller bare skjermkortet (ingen vits med heftig skjermkort om maskinen ellers ikke kan holde tritt).

 

Så jeg vil tenke meg at om du først skal gidde å oppgradere, så vil det være lurt å ta en rimelig omstendig oppgradering. Mye kan jo dog brukes videre - skjerm, tastatur/mus, kabinett, ev.t PUS om den er sterk nok, og evt. RAM om den er god nok (dog jeg tviler noe på det, hvis den kom sammen med resten av den relativt utdaterte maskinvaren du har). Skjermkortet også, men kun om du har noe interesse i enten spill eller tung 3Dmanipulasjon, da 3d-rendering hastighet i hovedsak er det som skiller dyre og nye kort mot gamle og billige kort.

 

Den gode nyheten er at du får for tiden veldig mye for pengene, så det er langt fra umulig å lage en god maskin for ikke mange tusen, gitt at du har de ekstra tingene som mus/tast skjerm osv. fra før. 3-4000 om du skal ha en spillmaskin kan dog være litt i minste laget, men det kommer jo helt ann på hva ytelse du forventer. Du vil ikke kunne en high-end spillemaskin ut av det, men du kan nok få sammen en ganske så bra maskin likevel.

 

På dette relativt begrensede budsjettet ville jeg annbefalt å se hvilke tilbud du kan finne på brukmarkedet for deler, for det er enkelt å finne lett brukte deler som mer drevne hardware-geeks har oppgradert fra - til en billig penge. Det var gjerne fjorårets beste og dyreste hardware, som du nå kan få til spottpris.

 

Når du kan fortelle oss mer om bruksområdet, så kan sikkert folk gi deg noen mer konkrete forslag til hva du bør kjøpe.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er umulig å gi et godt forslag uten at du forteller oss hva den skal primært brukes til.

 

En maskin for spilling har veldig forskjellige krav fra en maskin laget for tallknusing eller generellt bruk.

 

Uansett hovedkort kan du bruke kontaktene på framsiden av kabinettet ja, for så og si alle hovedkort har kontakter hvor du kan koble de inngangene inn på hovedkortet på, ihvertfall når det gjelder USB.

 

Det hjelper hvis du forteller oss hvilken RAM du har, altså spesifikasjonene, da det vil si ye om den RAMen kan brukes videre uten at det vil sette ned den totale ytelsen, eller om du bør kjøpe helt ny RAM.

 

Om du skal ha maskinen up-to-date for spilling, eller annen relativt tyngre bruk, så ender du nok op med å bytte både hovedkort og CPU (og evt. RAMen), da disse delene virker rimelig udaterte, og det vil gi lite mening å bare oppgradere en av delene, eksempelvis bare CPU (slike CPUer selges normalt ikke mer en gang pga. de er trege og utdaterte), eller bare skjermkortet (ingen vits med heftig skjermkort om maskinen ellers ikke kan holde tritt).

 

Så jeg vil tenke meg at om du først skal gidde å oppgradere, så vil det være lurt å ta en rimelig omstendig oppgradering. Mye kan jo dog brukes videre - skjerm, tastatur/mus, kabinett, ev.t PUS om den er sterk nok, og evt. RAM om den er god nok (dog jeg tviler noe på det, hvis den kom sammen med resten av den relativt utdaterte maskinvaren du har). Skjermkortet også, men kun om du har noe interesse i enten spill eller tung 3Dmanipulasjon, da 3d-rendering hastighet i hovedsak er det som skiller dyre og nye kort mot gamle og billige kort.

 

Den gode nyheten er at du får for tiden veldig mye for pengene, så det er langt fra umulig å lage en god maskin for ikke mange tusen, gitt at du har de ekstra tingene som mus/tast skjerm osv. fra før. 3-4000 om du skal ha en spillmaskin kan dog være litt i minste laget, men det kommer jo helt ann på hva ytelse du forventer. Du vil ikke kunne en high-end spillemaskin ut av det, men du kan nok få sammen en ganske så bra maskin likevel.

 

På dette relativt begrensede budsjettet ville jeg annbefalt å se hvilke tilbud du kan finne på brukmarkedet for deler, for det er enkelt å finne lett brukte deler som mer drevne hardware-geeks har oppgradert fra - til en billig penge. Det var gjerne fjorårets beste og dyreste hardware, som du nå kan få til spottpris.

 

Når du kan fortelle oss mer om bruksområdet, så kan sikkert folk gi deg noen mer konkrete forslag til hva du bør kjøpe.

 

-Stigma

 

Hmm, takker for meget utfyldene svar!

 

Tingen er at jeg ikke aner hva slaks minne det er, men det kom med PC-en for 3 år siden.

Og hva jeg har tenkt til å brukke den til?

 

Njaaa, litt av alt egentlig.

Kommer til å bruke den til noe spill, kanskje ikke de mest krevende spillene, det mest "krevende" spillet jeg har er vel the sims 2, så det er kanskje noe og ta utgangspunkt i?

 

Ellers så kommer jeg bare til å bruke den til det vanlige, bilde og film redigering bruker jeg i hovedsak min nye Mac til.

Lenke til kommentar

Og hvis dere skulle trenge noe mer informasjon så har jeg ALL informasjon om PC-en her! (Legg merke til at skjermkortet er byttet ut til Navida Geforce 8600)

 

Vnr Antall Beskrivelse

CSS915P-HJEMMEPC 1 Cinet SmartStation 915P - PCIe P4 (3.0)

102604 1 Kabel Strømkabel, 220volt, jordet, norsk

CASEFAN90MM 1 Standard kabinett vifte - 90x25

CINET-PAPP 1 Cinet pappeske for stasjonær PC

CINET27 2 Cinet emballasje for stasjonær PC

CINETPANEL02 1 Cinet frontdeksel til kabinett KS-ATXMID

E15T-GR 1 APC Personal SurgeArrest 5T

F3U133b06 1 Belkin 1.8m Pro Serie USB2.0 Kabel

FSP300-60THN(PF) 1 SPI 300W strømforsyning ATX12V 2.0 24pin

K-CD-AUDIO 1 Intern CD audio kabel

MERKADVARSEL 1 Merkelapp " Advarsel hvilestrøm "

MERKCSS1545 1 Cinet logo "SmartStation" 15x45mm

OEDS3ENSE 1 PowerQuest Drive Image Special Ed. OEM

PCBOX 1 Innleggseske for manual og tilbehør til

RECOVERYFELLES 1 Cinet harddiskbasert recoveryløsning

TILPAD-CIN 1 Cinet Musematte

KS-ATXMID 1 Palo Alto PA-700 ATX Miditower

P5GD1 1 Asus P5GD1, 915P/ICH6R Bulk

BX80547PG3000E 1 Intel Pentium 4 530 - 3.0Ghz Socket 775

6B200M0 1 Maxtor 200GB DiamondMAX Plus 10 SATA HD

AX600PRO/TD/128MBULK 1 Asus Extreme Radeon X600PRO 128MB PCIe

50026391 1 NEC ND-3500 DVD±RW 16x Dual layer - HVIT

MPF-920-E 1 Sony Diskettstasjon 3.5" 1.44MB

967319-0108 1 Logitech Cordless Desktop Optical BULK

N09-01284 1 Microsoft Windows XP Home SP2 Norsk OEM

POWERDVD XP5.0 2CH 1 Cyberlink PowerDVD XP 5.0 OEM

EDVDCD60OEM 1 Roxio Easy CD & DVD Creator 6 OEM

SP1711 1 PC Service/Support Pack HJEMME-PC 3år

PCC-OEM-36M-1 1 Trend PC-cillin Internet Security OEM

99.L0G72.RSE 1 BenQ 19" LCD Monitor, FP937-12ms

KVR400X64C3/512 1 Kingston 512MB DDR PC3200

KVR400X64C3/512 1 Kingston 512MB DDR PC3200

Lenke til kommentar

Ok, duvet ikke om det er et 6800GT eller 6800GTS? Det er litt forskjell der (GTS er hakket sterkere).

 

Jeg kunne annbefalt noe som dette (tatt fra butikkpriser).

- E6600 (billig, men likevel meget kraftig dualcore) - 1180kr

 

- P5B hovedkort, sokkel LGA775 som passertil prosessoren - 559kr

Det er dog veldig mange hovedkort som vil passe til din enkle bruk, nesten alle socket 775 hovedkort vil gå bra.

 

- 2gig Kingstoni value RAM (billig, men ingenting galt med det, og tilpasset frekvensen som resten av systemet vil bruke) - 2x146kr (ja, det er utrolig billig med value RAM for tiden).

 

Da er subtotalen på bare 2031kr. Du kan bruke det skjermkortet du allerede har videre, da det i grunn ikke er så veldig fårlig. Det er bare litt mid-end ytelse på.

 

Her er en oversikt over forskjellene på skjermkort, inkludert det du har fra før (markert på listen som du ser).

http://www.legitreviews.com/article/486/13/

 

EDIT: Jeg ser nå at du sa i din PM det var en 8600GT...

 

Evt. kan du slenge på en oppgradering av skjermkortet, og da ville jeg annbefalt eksempelvis en 8800GT - 1462. GT ligger kek på den oversikten der, men den er marginalt tregere enn GTS som du kan finne på listen - så har du noe å sammenligne med. 8600 (GT OG GTS) som du har fra før vil begge takle noe så enkelt som sims2 lett vil jeg tro, så det er sagt, men for andre mer krevende spill kan det alltid være en fordel med litt mer "OOMPF" om du føler det er verdt prisen. En brukt 8800GT kan du sikkert også finne på brukmarkedet for redusert pris, bare eksempelvis: http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=109317 , om du synes det er verdt det ekstra arbeidet å spare litt ekstra.

 

Det er også mange som selger lett brukte hovedkort + CPU. Eksempelvis er dette omtrent akkurtat det du ville trengt:

http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=108057

(hovedkortet der er en del mer ekstrakontakter og ekstra dilldall på da det er et, men ytelsen er det ikke noen betydelig forskjell på). DU kan kontakte selger og se om hans spørrepris vil være lavere enn det det koster nytt med det litt enklere kortet + CPU.

 

Alt i lat så kommer totalen, selv med bare nye deler, og inkludert skjermkortoppgradering på under 4000 som du spurte. Alle andre dlene bruker du videre, og jeg ser ikke noe problem med at det du har fra før skal passe videre på det foreslåtte utstyret. Det eneste er at power-supplyen din er er kanksje littegrann på grensen... jeg kan ikke med sikkerhet si om den vil kunne lage problemer som ustabilitet i tunge spill. Det kommer mye ann på spesifikasjonene til PSUen du har fra før. Skulle du bestemem deg for å kjøpe en ny slik også, så kjøp i såfall en 500watt minimum, så du har noe å vokse litt i, og få gjerne hjelp til å velge en som har sterk 12volt, da det er vitigst på nye maskinoppsett. to forskjellige PSUer med 500watt kan være veldig forskjellige og jeg har ikke helt overisikten på de billigere alternative innen PSUer, så kanskje du kan få bedre hjelp av en annen på denne om det blir aktuellt. noe sånt koster i såfall et sted mellom 450-600kr.

 

Når sier jeg ikke at dette er NØYAKTIG det du skal kjøpe... Alle disse delene ville fungert fint sammen, så det er et forslag, men jeg har ikke brukt mer enn 10 minutter på å finne priser og noen enkle forslag for brukmarkedet, så det er fint mulig at man kan lage et enda bedre forslag om man bruker mer tid på det.

 

Men, det er ihvertfall en start får jeg håpe :)

 

Hvis det er noe mer får du sende meg en ny PM, for jeg følger ikke automatisk med på nye innlegg i denne tråden.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...