Gå til innhold

Anbefaling av nytt kamera med HD


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på et videokamera. Kravet mitt er at det koster under 10k og kan ta opp i HD (hvorfor kjøpe noe annet?).

 

Jeg har ikke peling på dette i det hele tatt, men har forestilt meg at harddisk er fremtiden, stemmer det? Jeg ønsker noe som er brukervennlig, at jeg kan koble til data og overføre og behandle film og har gode tekniske ferdigheter. Som sagt, jeg har ikke peiling, så hvis noen kan hjelpe meg blir jeg glad.

 

-HD opptak

-Maks 10k

-HDD eller miniDV?

-Merke?

-øvrig utstyr?

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter hva jeg har lest meg frem til så er det flashbaserte lagrinsmedier som er fremtiden, minnekort og slikt. se på panasonics SD5, dette er et fint billig kamera, også kalt verdens minste hd kamera tror jeg^^

 

Ja det er utvilsomt mye godt i vente, men man kan jo vente forgjeves om man skal ha siste skrik.

 

Så på dette Sony HDR -SR5E, 40GB, er det et godt kamera?

 

Det jeg har hørt om kamera med hdd, er at det blir som VHS kvalitet fremfor miniDV. Stemmer det eller? Synes jo det virkelir litt rart siden HDD kamera kommer med fullHD. Men ting jeg stusser over, og det er at kamera filmer i 1080i fremfor 1080p. Noen grunn til det?

 

Takk igjen for svar og tips. Synd det ikke er mer respons her som det er i HW seksjonen hvor jeg vanligvis hører hjemme..

Lenke til kommentar

Det som er problemet er at man normalt ikke får testet disse kameraene i butikken. Jeg gjorde det med Sony HDR -SR5E, 40GB som du lurte på.

Dette er selvfølgelig et godt kamera, men det har sine svakheter som alle andre. Jeg ville ikke kjøpt dette pga veldig sen autofokus og noe blasse farger. Bildene var skarpe og fine i godt lys, men fort dårligere når det ble mørkere.

 

Panasonic SD5 er nok det jeg har vært nærmest til å kjøpe. Ser at Elkjøp har dette i nettbutikken til 6995,- (men selvfølgelig ikke på lager..)

Dette har fått masse skryt. Men minuset er selvfølgelig at SD brikkene foreløbig er dyre i forhold til DV kassetter. Men dette endrer seg fort !

En annen stor fordel er at minnekortbaserte kamera har få bevegelige deler som kan forstyrre og bli ødelagt. På den andre siden så virker mitt gamle Sony TRV-20E DV kamera like fint etter 8 år og utallige taper...

 

Jeg vil alikevel vente på oppfølgeren SD9 som kommer som du påpeker med 1080P. Om det blir synlig forskjell på bildet gjenstår å se, men det er litt irriterende at det er interlaced bilde på et videokamera anno 2008 synes jeg da.

 

Til slutt vil jeg bare si at det er stor forskjell på DV (SD) og HD, men ikke så stor som en skulle tro med 5 ganger større oppløsning. Nesten litt skuffende å sammenligne de side by side faktisk. Man kan kanske si at med HD så ser man detaljer man helst ikke ville skulle vise på filmen.. :D

Lenke til kommentar
Det som er problemet er at man normalt ikke får testet disse kameraene i butikken. Jeg gjorde det med Sony HDR -SR5E, 40GB som du lurte på.

Dette er selvfølgelig et godt kamera, men det har sine svakheter som alle andre. Jeg ville ikke kjøpt dette pga veldig sen autofokus og noe blasse farger. Bildene var skarpe og fine i godt lys, men fort dårligere når det ble mørkere.

 

Panasonic SD5 er nok det jeg har vært nærmest til å kjøpe. Ser at Elkjøp har dette i nettbutikken til 6995,- (men selvfølgelig ikke på lager..)

Dette har fått masse skryt. Men minuset er selvfølgelig at SD brikkene foreløbig er dyre i forhold til DV kassetter. Men dette endrer seg fort !

En annen stor fordel er at minnekortbaserte kamera har få bevegelige deler som kan forstyrre og bli ødelagt. På den andre siden så virker mitt gamle Sony TRV-20E DV kamera like fint etter 8 år og utallige taper...

 

Jeg vil alikevel vente på oppfølgeren SD9 som kommer som du påpeker med 1080P. Om det blir synlig forskjell på bildet gjenstår å se, men det er litt irriterende at det er interlaced bilde på et videokamera anno 2008 synes jeg da.

 

Til slutt vil jeg bare si at det er stor forskjell på DV (SD) og HD, men ikke så stor som en skulle tro med 5 ganger større oppløsning. Nesten litt skuffende å sammenligne de side by side faktisk. Man kan kanske si at med HD så ser man detaljer man helst ikke ville skulle vise på filmen.. :D

 

Takk for et fornuftig svar! Det høres ut som jeg skal skippe det Sony kamera. Det nye du venter på virker jo unektelig bra, men spørsmålet er når det kommer. Virker jo temmelig fantastisk ut med støtte for både minnebrikker og HDD. Er det noen dato på dette? Jeg har egentlig ikke hastverk, men kunne godt tenkt meg et kamera ganske fort.

 

Ser det er ute til salgs på nettet, men finner det ikke på f.eks komplett.no. Ser ut til at prisen ikke er avskrekkende, rundt 5-6k her i Norge, det må sies å være bra. Da har jeg bare regnet grovt fra dollarkursen.

 

EDIT:

 

En ting jeg ikke forstår, du nevner at det er stor forskjell på SD og HD, men Panasonic SD9 er jo et SD kamera som tar opp i HD. Eller hva mener du? Jeg er helt grønn på dette området..

Endret av andylove
Lenke til kommentar

I går leste jeg testen av Sony HDR SR12. Den virket som et knallkjøp! Hva tror dere? Kamera er jo blodig nytt, men for meg så virket det absolutt som et fantastisk kamera.

 

Det er ikke umulig at jeg vurderer Panasonic sitt SD9 opp mot Sony sitt HDR SR12. Er dette gode konkurrenter å vurdere? Er det et godt kjøp å velge en av disse? Selv om ingen av de er på markedet her i Norge ennå, så virker de temmelig solide begge to.

 

Ser det er flere som etterlyser råd i samme prisklasse/utstyr, så hva om vi samlet oss litt og fikk fart på diskusjonen? :)

Lenke til kommentar
Er det et godt kjøp å velge en av disse? Selv om ingen av de er på markedet her i Norge ennå, så virker de temmelig solide begge to.

helt sikkert veldig gode kamera begge to, ikke så gode som hdv'ene hv20 eller hc7 selfølgelig :) men helt i toppen i avchd leiren. så var det pris da, nye produkter vil

du neppe få på tilbud, så hva du legger i "godt kjøp" blir opp til deg... du vet

at prisen om et halvt år vil være mange tusen lavere. hvis du mener et "godt kjøp" er

best mulig bilde for pengene ville jeg nok heller sett etter tilbud på de eldre modellene panasonic sd5 eller sonys cx7, siden det ikke er noen nyheter i sr12 som gjør du kan forvente dramatiske forbedringer i bildekvalitet. pengene du sparer kan jo legges i

et godt redigeringsprogram, diskplass, minnekort, ...

Lenke til kommentar
Er det et godt kjøp å velge en av disse? Selv om ingen av de er på markedet her i Norge ennå, så virker de temmelig solide begge to.

helt sikkert veldig gode kamera begge to, ikke så gode som hdv'ene hv20 eller hc7 selfølgelig :) men helt i toppen i avchd leiren. så var det pris da, nye produkter vil

du neppe få på tilbud, så hva du legger i "godt kjøp" blir opp til deg... du vet

at prisen om et halvt år vil være mange tusen lavere. hvis du mener et "godt kjøp" er

best mulig bilde for pengene ville jeg nok heller sett etter tilbud på de eldre modellene panasonic sd5 eller sonys cx7, siden det ikke er noen nyheter i sr12 som gjør du kan forvente dramatiske forbedringer i bildekvalitet. pengene du sparer kan jo legges i

et godt redigeringsprogram, diskplass, minnekort, ...

 

 

I et god kjøp så legger jeg egentlig i hva man får for pengene man betaler. Det er helt klart lurt å kjøpe fjorårets nyheter da jeg vil få disse billig. Ulempen er at ingen av disse kandidatene har 1080p skalering på bildet. SD5 virker nesten som et perfekt kjøp igrunn. Særlig med tanke på at SD9 er rundt hjørnet og vil sørge for at enkelte dumper prisene på "gammelt utstyr".

 

Jeg har i allefall lært av erfaringen med å kjøpe en 40" TV til 17k for å selge den til 10k 6 måneder senere... så nytt vil jeg kanskje ikke kjøpe, men heller se på fjorårets produkter. Godt du fikk meg på disse banene.

 

Finnes det noen grunn til å IKKE kjøpe Panasonic SD5?

Lenke til kommentar
Finnes det noen grunn til å IKKE kjøpe Panasonic SD5?

https://prisguiden.no/product.php?productId=88744

 

ifølge

http://www.camcorderinfo.com/specs/Canon/HF100.htm

har den mic ut, samt canons meget gode hd chip som også sitter i hv20.

hf100 har ikke intern flash, ikke sikker om dette har betydning for bitrate,

hf10 har blant de beste bitratene av alle avchd kamera.

hg10 som er svært lik hardiskmodell har fått meget gode kritikker feks hos camcorderinfo.

Endret av stemplar
Lenke til kommentar
Jeg har sett litt på det Canon kamera, men har vært litt i tvil. Kanskje litt ubegrunnet. Det jeg setter spørsmålstegn ved er hvorfor det ikke er progressiv scan på kameraene? Vil ikke det gi et langt bedre bilde?

joda progressiv scanning er sikkert fint det, men det har nok størst verdi som buzzword for

markedsføringsavdelingene. canons HD cmos chip kan faktisk ta opp i noe som er svært nær ekte progressivt opptak, og dette leverer varene meget bra i feks hv20. men så var det avchd da, camcorderinfo(som har meget detaljerte og greie anmeldelser) har ikke mye godt å si om canon hg10's progressive mode:

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon...Performance.htm

Lenke til kommentar
Man merker jo temmelig godt progressiv scan kontra interlaced på TV, så hvorfor er ikke dette gjelden for kamera?

i dette tilfellet kan det være avchd formatet som har skylden; det er tungt å encode

og man har begrenset båndbredde. det kan være at dette blir bedre etterhvert som

kamerachiper og minnehastighet blir raskere.

Lenke til kommentar
Henviser, nok en gang, til Videokameraguiden som ligger som sticky øverst i denne delen av forumet. Den kan være grei å lese for å få en kjapp oversikt over mye av det du lurer på.

 

Takk, det har du nok helt rett i. Ofte erfart at disse sticky anbefalingstrådene er noe utdatert til tider, men skal ta en kikk så jeg får noen praktiske og grunnleggende svar. Tror denne tråden kan lukkes da jeg vet sånn noenlunde hvilket kamera jeg skal gå for. Eller tråden kan få leve for de som lurer på det samme som meg.

Lenke til kommentar
Det som er problemet er at man normalt ikke får testet disse kameraene i butikken. Jeg gjorde det med Sony HDR -SR5E, 40GB som du lurte på.

Dette er selvfølgelig et godt kamera, men det har sine svakheter som alle andre. Jeg ville ikke kjøpt dette pga veldig sen autofokus og noe blasse farger. Bildene var skarpe og fine i godt lys, men fort dårligere når det ble mørkere.

 

Da har du ikke vært på Sony Center :) Her får man prøve alle Sonys produkter, store kameraer i 30-40-tusen klassen såvel som småkameraer. Bare å spørre, finn nærmeste butikk på www.sonycenter.no

Endret av Flums
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...