Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om psykolog


Gjest Gjest_deppa

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_deppa

Hei.

 

Sliter for tiden med kraftige selvmordstanker, og depresjoner.

Sitter egentlig veldig fast med hva jeg skal gjøre.

Vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å få hjelp fra en psykolog.

Bor på et sted der det ikke er noen ting (bygda), så da må det i så fall bli Oslo (sentrum) der jeg jobber.

 

Har også et spørsmål:

Er det slik at psykologen har full rett til å tvangsinnlegge meg siden jeg er til skade for meg selv?

Hvis det er tilfelle, så har jeg ingen mulighet for å bli frisk, for jeg har ikke lyst å bli tvangsinnlagt.

 

Så hva gjør jeg folkens?

Takker for svar.

 

håper ikke at denne blir slettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestill først time hos fastlegen din. Det er skjønnsmessig vurdering av hvem som får psykologhjelp, og dine problemer regner jeg med er førsteprioritet. Du må likevel regne med å vente en stund, men fastlegen vil sikkert følge deg opp. Han skriver også henvisning til psykolog.

 

Angående tvangsinnleggelse kommer det ann på hvor alvorlig det er. Psykologen har plikt til å spørre deg om du har selvmordsplaner osv.

Hvis du svarer at du har konkrete planer i nær fremtid er det sannsynlig med tvangsinnleggelse. Hvis du ikke har slike planer tror jeg ikke du trenger uroe deg.

Lenke til kommentar

Om det skulle bli aktuelt med tvangsinnleggelse, er det nok sjelden noe lengre enn noen dager. Er jo ikke sånn at du blir sittende i årevis liksom. Og det er jo for å hjelpe deg. Men uansett, tror det skal mye til. Jeg ble spurt om jeg ville innlegges, jeg sa nei, og det var helt ok og jeg kunne gå hjem... Du kan ikke være redd for å oppsøke hjelp pga det.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hvorfor du har denne negative meningen om netopp tvangsinleggelse? Skjønner at det ikke nødvendigvis er ei fjør i hatten at man har vært tvangsinlagt, men det er vel hjelp du er ute etter i utgangspunktet, og dette er da en del av pakka. Uansett skal du være pr. def. spik spenna gal, som skisofren eller ha en veldig utagerende atferd for å bli tvangsinnlagt. Tror ikke du behøver å bekymre deg for det.

 

Ta en tur til fastlege og snakk med ham/henne om problemet og de ordner resten for deg. Og husk at det i dagens samfunn er så mange som sliter med psyken at det er ikke noe unormalt med deg selv om du trenger en time.

 

og har du lyst på å snakke mer om det er det bare å sende en PM. har mer på hjertet jeg. :-)

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar
Er det slik at psykologen har full rett til å tvangsinnlegge meg siden jeg er til skade for meg selv?

Det skal nok en del til for at du må legges inn. Dersom du blir oppfattet som en person som ikke er fryktelig uberegnelig så tror jeg ikke du har så mye å frykte.

Det er mange som sliter med selvmordstanker, og psykater biter ikke. De skal bare hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at tvangsinnleggelse ikke er så "tvangsmessig" som vi først tror.

Jeg har hørt at man må godkjenne tvangsinnleggelsen selv, ved underskrift osv.

Så det er tydeligvis et valg man gjør selv.

Er det noen som kan bekfrefte/avkrefte dette?

Jeg kan prøve å finne ut om dette stemmer.

 

Ikke vær redd, du kan selv velge å søke om innleggelse/velge å ikke være innlagt.

Som andre har sagt her så må du gå gjennom fastlegen din og få en henvendelse fra denne til psykolog.

 

Det finnes tre forskjellige psykologtyper:

- Offentlige, med eviglang venteliste

 

- Private med driftstilskudd, som gjør at du betaler bare egenandel og får frikort selv om de er private - litt kortere ventetid

 

- Helprivate, svindyrt men kortest ventetid.

 

Legen din vil ha noen lunde peiling på hvor lange ventelistene er hos de enkelte, dette er også forskjellig fra sted til sted. Uansett blir du nok prioritert siden du går med selvmordstanker. Husk bare å ikke legge hender i mellom når du er hos legen. Fortell ting som det er, ikke dyss ned ting eller gjør det mindre alvorlig enn det føles. Vær ærlig slik at han kan vurdere deg skikkelig.

 

Du har kommet langt bare ved å innrømme for deg selv at du trenger hjelp, og at du er villig til å kontakte lege/psykolog for å få dette. :) Det er bra gjort!

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Spørsmål

Heei,

 

Jeg er 17 år gammel og har en veldig kort spørsmål. Så jeg trenger svar som fortest som mulig.

 

 

Jeg er ung gutt som går på Videregående skole. Jeg spiller mye og går noen ganger ut med mine kompiser. Men jeg har topp karakterer i gym. Så jeg er ikke lat spille-nørd hvis det er det dere tror.

 

Problemet mitt er at faren min tvinger meg på jobb. Han truer meg ikke, men han sier at jeg må hjelpe han fordi alt er ikke gratis. Jeg har jobbet hos han siden jeg var 13 år gammel og syns jeg burde være hjemme uten problemer.

 

Når jeg mener "problemer" så mener jeg at han tar spillemaskinet mitt og blir sur på meg hele dagen, kanskje flere dager også. Så kommer moren min og snakker med meg å sier at jeg må hjelpe faren min fordi det er synd, og hun er good til å få meg synes synd om pappa.

 

Da tenker jeg at det er min feil og jeg burde hjelpe faren min siden han gjør alt for oss. Da drar jeg til jobb og aksepterer at det er min feil hele tiden. Han sier aldri unskyld sønn, det var ikke meningen, ALDRI!! Selv om jeg er en gutt så har jeg også følelser.

 

Men problemet jeg virkelig sliter med nå er: Jeg går på videregående skole og har mange prøver og stresser mye, da skjer det at jeg lengter etter frihet. Det jeg hater mest er at jeg må jobbe hver lørdag og søndag hos faren min, og jeg klager hver dag, fordi jeg trenger noen dager litt fri. Men han sier du må fordi ingenting er gratis !!

 

 

Okey det ble mer skriving enn jeg trodde 0.o

Lenke til kommentar

Det er mange misforståelser og myter om tvangsinnleggelser. Dette er til et forsøk på oppklaring.

 

Tvangsinnleggelse er hjemlet i Lov om psykisk helsevern §3.2 og §3.3. Hovedprinsippet i loven er at all behandling skal være frivillig. http://lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html

 

Loven legger en rekke vilkår til grunn før man kan legge en person inn i psykiatrisk sykehus mot sin vilje. Disse vilkårene er kort fortalt: pasienten må ha en alvorlig sinnslidelse, eller det må være mistanke om at pasienten har en slik lidelse. To uavhengige leger må ha undersøkt pasienten, og kommet til at pasienten har slik sykdom. Dette er grunnvilkåret i loven, men det er ikke nok.

 

I tillegg må det være fare for å forspille sjansen til å bli vesentlig friskere, eller det må være alvorlig og nærliggende fare for pasienten eller andres liv. Og frivillig hjelp skal være prøvd og ha vist seg nytteløs, eller det skal være åpenlyst at frivillighet ikke nytter.

 

At en person ønsker å ta sitt liv, er ikke tvangsinnleggelsesgrunn, da dette ikke i seg selv er tegn på alvorlig sinnslidelse. Det er lov å ta sitt liv i Norge, og det regnes ikke som en sykdom å ville dø.

 

Både grunnvilkår (sinnsykdom) og tillegsvilkår (fare for seg selv eller andre/eller miste sjanse for å bli vesentlig bedre) må være oppfylt før man kan tvangsinnlegges.

 

Du vil ikke kunne bli innlagt mot din vilje hvis du sier til psykologen at du har selvmordstanker, av den enkle grunn at det ikke er lovgrunnlag for det (du oppfyller ikke grunnvilkåret).

 

Hvis derimot selvmordsønskene skyldes en psykisk sykdom, la oss si at det er stemmer som sier deg at du skal dø, da er du sinnsyk i lovens forstand, og kan tvangsinnleggels, hvis dette er eneste måten å gi deg hjelp på eller det er fare for ditt ellrr andres liv - og frivillig hjelp ikke nytter.

 

Mvh

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...