Zodux Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 (endret) Hei! Jeg har noen sære problemer med PCn min som jeg ikke klarer helt å plassere, selvom jeg har enkelte teorier om hva som kan være galt. OS: Microsoft Windows XP med Service Pack 2 og alle oppdateringer PC-Spesifikasjon: Tall = Varenummer hos Komplett.no 326310 Thermaltake Mozart TX Sort, alu front, 329026 Thermaltake Toughpower 850W, Modulær, 340952 XFX GeForce 8800GTS Fatal1ty 320MB GDDR3 327715 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 338074 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, 318669 Cooler Master Centurion 534, Sort, 333219 XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Når jeg spiller med SLI fryser maskina med gjevne mellomrom, noe som er temmelig frustrerende. Uten SLI funker ting mer eller mindre utmerket, men det er noe kjedelig å ha to skjermkort når jeg kun får noe glede ut av PCn min når jeg bruker kun et av dem. Det hender i enkelte spill også at maskina fryser fullstendig med kun et av skjermkortene, men det skjer langt sjeldnere enn med SLI. Jeg har testet ut en rekke forskjellige versjoner av ForceWare, inkludert nyeste beta uten noen særskill forbedring. Følgende lenke viser til det skermbildebilde som viser noe veldig merkelig: http://home.no.net/zodux/images/pcmon.bmp (Lenket pga. størrelse) Legg merke til at Everest viser noen helt andre temperaturer enn SpeedFan - det samme gjelder for voltages. Aida 32 viser også store avvik i voltages - dette tilsier at enten Everest som har rett og at Aida32 og SpeedFan har feil eller motsatt. Selv ville jeg vel helst stolt på Everest, siden det er kommersielt. Hvordan maskina oppfører seg i forhold til frys: Det kommer små lagspikes, spillet går som normalt i noen sekunder - dermed fryser det helt. Bildet forsvinner ikke omgående, men stopper helt opp - samme gjelder lyden, den henger seg opp som om man spiller en musikkcd med hakk i på en dårlig cdspiller. Etter en liten stund blir skjermen svart fordi den mister signal fra datamaskina. Både CPU, Hovedkort og RAM har blitt samtestet (2 Dagers Stresstest) hos Komplett uten påviste feil, så tror vi kan utelukke at det er noe feil med disse komponentene. Noen som har noen idè om hva som kan være feil? På forhånd, takk! Mvh. Zodux Endret 3. februar 2008 av Zodux
Zodux Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 (endret) Her er noe mer som er litt rart: Legg merke til grafen - ser ikke voltagene litt ustabile ut? Noen som kan bekrefte for meg om det kan være noe galt med PSUen? Endret 3. februar 2008 av Zodux
AnaXyd Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 12v hadde to dipper nedpå 9-10v ja, men tror du må teste i lengre perioder for å få frem noe fast. Prøv å kjør en load av hele systemet i ett døgn, og sjekk voltagene.
Zodux Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 12v hadde to dipper nedpå 9-10v ja, men tror du må teste i lengre perioder for å få frem noe fast. Prøv å kjør en load av hele systemet i ett døgn, og sjekk voltagene. Hvilket program ville du foreslå for å dra en slik test?
AnaXyd Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Tja, du kan jo bruke det du har brukt fra før av? Det i Everest? Så lenge det loader komponentene dine, så er det i boks Du mangler bare å loade GPU, så har du alle. Du trenger forresten ikke å loade harddisker til dette..
Zodux Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 (endret) BurnInTest tester 2DGrafikk, holder det? Eller bør jeg kjøre det tyngste av det tyngste, som f.eks. 3DMark? EDIT: Jeg har forresten ikke 3DMark Endret 3. februar 2008 av Zodux
AnaXyd Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 (endret) Tja, 2d tror jeg blir for dårlig. Jeg husker da jeg brukte ATI Tool til dette, da det er bra til å loade GPU. Såklart, en skikkelig runde med 3D mark gjør seg det og. Veit ikke om det er mulig å sette i loop, men det hadde jo vært perfekt. Hvis ikke, kan du bruke det integrerte stressprogrammet i nVidias kontrollpanel. (Installer nTune også, da det følger med noe nyttig der også) Endret 3. februar 2008 av AnaXyd
Zodux Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Skrevet 9. februar 2008 Jeg har funnet ut at det ikke er PSUen min, ettersom jeg har kjøpt en ny en og at jeg fortsatt sliter med at maskina fryser på helt tilfeldige tidspunkt. Det som er litt rart, er at det kun skjer i enkelte spill: - Battlefield 2\2142 - World in Conflict - Bioshock Spiller hardwareintensive spill som Hellgate London og Unreal Tourament 3 uten problemer. Noen som har noen idè om hva dette kan komme av? Etter jeg fikk meg nytt tower har jeg merket meg følgende: - CPU-temperatur har aldri overskredet 45C - GPU-temperatur har aldri overskredet 72C (Noe som er ganske bra for GPU såvidt jeg vet) - Voltages er stabile mens jeg spiller (12V varier fra 11.94-12.04V) Som kjent så fryser maskina kun i SLI-modus. På forhånd, takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå