Gå til innhold

[Løst]spille-maskin til ca 14k (kun spill) intel vs amd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det tar nok tid før Quad Core på 3 Ghz koster 4 lapper (neppe på denne siden av sommeren). Men Q9300 og/eller Q6450 bør greit la seg klokke til 3 Ghz. Men de kommer ikke til å ligge under prisen som er antydet pr dato. Men du kan jo sjekke tilgjengeligheten på disse når det nærmer seg mars.

Noctua NH-U12 leveres med 12 cm vifte.

Thermalright ULTRA120 Extreme leveres uten vifte. Så her må du kjøpe med en 12 cm vifte i tillegg. Nexus, Mist, SilenX er alle bra vifter. Til kabinettvifter er etter min mening Noctua sine 12 cm av det beste. Flytter mye luft når mottrykket er lavt, og er svært stille. Jeg har 2 stk i mitt kabinett. Men Nexus og Mist er såpass mye billigere enn SilenX.

Nå er det heller ikke problematisk å få til et stille oppsett som samtidig er kjølig. Det viktigste er å velge vifter som er gir lite støy og samtidigig pusher luft. Å koste på seg viftestyring er heller ikke dumt, da kan man tilpasse hastighet og støynivå i forhold til bruk. Skru ned når PC-en bare står på eller man driver med surfing og annet mindre krevende. Skru opp når man spiller, da hører man neppe viftene uansett.

Den store mengden PC-er har jeg ikke bygd, men jeg bygde vel den første i 1992, så det blir noen år med erfaring.

En viss oppgraderingsmulighet vil du uansett ha. Når det gjelder spill er det svært ofte GPU (skjermkort) som begrenser ytelse, og ikke i samme grad CPU. Derfor bytter jeg ofte skjermkort og øker minnemengde i løpet av en PC sin levetid.

Edit: @thekiwi. Når det gjelder Crysis, er ikke HD 3870x2 særlig godt optimalisert pr dato. Men det er det intet oppsett som er pr dato. Anandtech sin test, er glimrende til å vurdere de nyeste skjermkortene.

Ellers så har jeg ikke annen kommentar at oppsettet synes jeg nå er bra, men vurder i slutten av februar eventuelt nVidia sin 9xxx serie skjermkort samt de nye Quad Corene til Intel.

Endret av Bolson
Skrevet

er ikke 3870x2 det beste valget der da ? om man ikke skal gå over til SLI da ? som koster noen tusen ekstra, men kjønner ikke hvorfor ikke 8800ultra ikke er med der da, sikkert for det er ennå det beste, eller ?

Skrevet
er ikke 3870x2 det beste valget der da ? om man ikke skal gå over til SLI da ? som koster noen tusen ekstra, men kjønner ikke hvorfor ikke 8800ultra ikke er med der da, sikkert for det er ennå det beste, eller ?

Ultra er bare en spesialutgave av GTX. Helt identisk med unntak av høyere frekvens på GPU og minne. Og da noe bedre ytelse.

3870x2 er det beste singelslot kortet pr dato (dvs utenom SLI og CF) så langt jeg kan se. Og det var ikke mitt poeng å si at det var dårlig, men bare at det er lurt å sjekke de siste testene og effektene av nye drivere før man gjør enderlig valg.

Skrevet

Ultra er bare en spesialutgave av GTX. Helt identisk med unntak av høyere frekvens på GPU og minne. Og da noe bedre ytelse.

3870x2 er det beste singelslot kortet pr dato (dvs utenom SLI og CF) så langt jeg kan se. Og det var ikke mitt poeng å si at det var dårlig, men bare at det er lurt å sjekke de siste testene og effektene av nye drivere før man gjør enderlig valg.

ok takk, det driveren som har kommer har vist gjord kortet veldig bra, men er vel en del igjen, men jeg har bare les litt over allt da.. så ... jeg vurdere også og sett 2 stk av dem en gang fram i tiden, men vet ikke helt om det HK støtter dette, vet du noe om det ? om jeg må bytte om masse så gidder jeg ikke

Skrevet

ok takk, det driveren som har kommer har vist gjord kortet veldig bra, men er vel en del igjen, men jeg har bare les litt over allt da.. så ... jeg vurdere også og sett 2 stk av dem en gang fram i tiden, men vet ikke helt om det HK støtter dette, vet du noe om det ? om jeg må bytte om masse så gidder jeg ikke

X38 skal støtte Crossfire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...