Gå til innhold

Tryggest mulig måte å ta med penger til utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og madammen skal ta 2 uker i skotland til sommeren og i den forbindelse lurer jeg på hvordan man tryggest mulig tar med forholdsvis en stor sum lommepenger. Snakk om 40.000+

Alle pengene er tjent på lovlig vis så noe smugling\gråsone operasjon er ikke nødvendig.

Tenkte på bank kort men har hørt at det er et formidabelt gebyr på utak i utlandet og kontanter tør jeg ikke.

Noen erfaringer\meninger?

Endret av DalaiLaban
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkleste i utlandet er jo å bruke Visa eller Mastercard.

Bare pass på at dere har minst 2 ulike kort med dere hvis det skulle bli noe kluss med et av dem.

Skrevet
Det enkleste i utlandet er jo å bruke Visa eller Mastercard.

Bare pass på at dere har minst 2 ulike kort med dere hvis det skulle bli noe kluss med et av dem.

Lønner dette seg i forhold til kurs man får og eventuelle påslag?

Skrevet

Tar ikke med 40 000 i kontanter det blir jo latterlig. Visa funker verden over og er like enkel å bruke i Norge som i utlandet. Om du veksler i banken eller tar ut med visa er det en viss differanse uansett.

Skrevet
Tar ikke med 40 000 i kontanter det blir jo latterlig.

Jepp, helt enig. Tryggheten av å slippe å gå med tusener av kroner i cash hele tiden er vel verdt gebyrene på uttak av cash i minibanker i utlandet synes jeg.

Skrevet

Er vell ikke SÅ enorme gebyrer, du snakker tross alt om at du skal bruke. Litt penger før du drar er alltid greit å ha. Når vi reiser med jobb osv. så tar vi alltid med oss gjerne 2-3000 i cash i tilfelle. Også tar jo enn resten på VISA, tror det er 30 kr + 3 % av summen på VALUTAUTTAK som er gebyret. Så det er snakk om småpenger i det store og hele :) varekjøp er mye lavere gebyr på!

De pengene er definitivt verdt det!

Skrevet

Du slipper gebyret på rundt 30 kr om du betaler med kortet i butikken, istedenfor å bruke det i minibanken.

Da er det kun selve vekslingen du betler for, er vel vanligvis 2.5% man legger på. Men, dette gebyret må du uansett betale, om du bruker visa-kortet eller om du veksler penger på ditt lokale bankkontor.

Derfor - ha med deg Visa/Mastercard. Mye mye mye lettere.

Ta gjerne ut en 1000-lapp på Gardermoen (eller flyplassen) før du drar, slik at du har litt cash.

Skrevet (endret)

Opprett en konto i www.Skandiabanken.no der får du Visakort til 250 i året hvis jeg ikke husker feil. ingen gebyrer på bruk i hele verden! Kun det samme valutapåslaget som alle andre bruker! Har brukt det selv i flere år og det fungerer overalt!

Du kan bruke mobilen og overføre penger med (tekstmelding)

God tur til Skottland!!

Edit:

Her er prisene fra Skandiabanken:

Transaksjonspriser - Bankkort

Årsavgift SkandiaBanken Visa-kort 250 kr

Varekjøp 0 kr

Varekjøp med kontantuttak 0 kr

Minibankuttak 0 kr

Kortbruk i utlandet 0 kr

Visa-varekjøp 0 kr

Visa-minibankuttak 0 kr

Visa-kontantuttak 0 kr

Valutapåslag* 1,75%

* Ved bruk av kort i utlandet, blir beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som benyttes er den kurs VISA oppnår hos sine bankforbindelser pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 1,75% av det vekslede beløpet. SkandiaBanken tar ikke et eget gebyr for bruk av kortet i utlandet, det kan derimot forekomme at brukerstedet/minibanken i utlandet legger på et gebyr.

Endret av kaarebeate
Skrevet (endret)

Bare husk at skandiabanken har ofte 12.500 som maks pr 4dag eller noe sånt. som standard.

Var såvidt eg klarte å betale for laser operasjon. (-> nærsynthet om noen lurte..)

edit: leif

Endret av Akvarius
Skrevet
BTW. Det finnes grenser på hvor mye kontanter du har lov til å krysse grenser med.

Ja, det har jeg hørt noe om.

Tror det ligger på 10.000kr

Den er forskjellig fra land til land, men det er ikke umulig at den i Norge er 10.000NOK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...