Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skjult trådløst nettverk med kvotebegrensning for hver bruker


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Litt rotete tittel, skal prøve å forklare bedre. Jeg går for øyeblikket på internatskole og har en egen internettlinje som jeg deler med to andre. Nå ville det vært praktisk å gjøre denne linja trådløs slik at vi kan bruke den andre steder enn akkurat mitt eget rom, og har derfor planer om å gå til anskaffelse av en trådløs ruter. Har i denne forbindelse noen krav / spørsmål:

 

Er det mulig å gjøre nettverket "skjult"? Altså at andre ikke kan se nettverket ved å søke på tilgjengelige trådløse nettverk, men at man må vite eksakt nettverksnavn og passord? Det er jo opplagt at alle vil komme til å prøve å komme seg innpå dette nettverket hvis det er synlig, og dermed er det en stor fordel om folk ikke vet at det eksisterer, og at det også har en sterk passordbeskyttelse.

 

Er det mulig å sette opp en form for begrensning på datamaskiner som kan koble seg til? Ser for meg et system der man kan sette opp spesifikke MAC-adresser som blir gitt internettilgang, mens andre maskiner ikke har mulighet for å komme inn. Dette kan virke smør på flesk dersom nettverket likevel er skjult og passordbeskyttet, men jeg mistenker at et slikt passord gjerne blir fortalt videre til andre kamerater etter hvert, og det hadde vært fint om nettet ikke ble brukt av andre enn dem som faktisk er med og betaler for det.

 

Kan man sette opp en slags "kvotebegrensning" på nettet, slik at hver bruker / MAC-adresse har en maksimal båndbredde de har lov å bruke? Det er jo ikke så gunstig om noen sitter og bruker BitTorrent mens noen andre prøver å spille online, så en slik moderasjon er nødvendig for å gjøre alle fornøyde.

 

Jeg går ut i fra at slike krav er ruterspesifikke, så egentlig er jeg ute etter en trådløs ruter som kan konfigureres etter mine ønsker og behov. Prisen har ikke så mye å si, så lenge den kan utføre det jeg er ute etter.

 

Takker på forhånd for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for raskt og detaljert svar! Jeg ser at forskjellige MAC-adresser har forskjellig prioritet - vil dette fungere slik at de med høyest prioritet får den båndbredden de trenger, mens de med lavere prioritet får resten? I så fall kan det vel fungere å gi lav prioritet til den personen som har tenkt å bruke BitTorrent, uten å ødelegge for de andre.

 

Kvotering på LAN-porter blir sannsynligvis ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Begge disse ruterne virker i så fall ganske passende for mine behov ... noen grunner til at jeg skal velge den ene eller den andre, sett ut i fra det de skal brukes til? Er det noe forskjell i rekkevidde / gjennomtrengningskraft mtp. betongvegger eller lignende?

 

Takker for alle svar så langt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...