Gå til innhold

Formel hjelp i Excel 2003

Rizzla

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Har problemer med å ordne riktig formel.

I rad 38 og 39 (se bilde) ønsker jeg å få frem hvilen dato laveste og høyeste ISK betalt, samt hvis flere kjøp på til samme høyeste eller laveste - antall ganger.. Hvordan skal jeg gjøre dette?

Jeg har brukt førmelen:=STØRST(C3:C19;F3:F19;I3:I19;L3:L19;O3:O19;R3:R19) for å finne ut høyeste, og formelen:=MIN(C3:C19;F3:F19;I3:I19;L3:L19;O3:O19;R3:R19) for minste pris..

Ellers har jeg måtte lage to ekstra ark med liste funksjon får å sette hvilken dato størst og minst ble kjøpt, men dette er utrolig tungvint... Noen gode råd?

excel1jv7.th.jpg

Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har forenklet til bare C og F for tydelighetens -og dovenskapens- skyld.

Du finner antall største slik:

=ANTALL.HVIS(C3:C19;STØRST(C3:C19;F3:F19))+ANTALL.HVIS(F3:F19;STØRST(C3:C19;F3:F19))

Denne returnerer C-dato slik hvis største verdi er i C-området:

=HVIS(ANTALL.HVIS(C3:C19;STØRST(C3:C19;F3:F19))>0;C2;"")

Dette må du kanskje gjøre i en celle pr område, ellers får du trøbbel med tekst/dato-format og videre beregninger i fall dubletter. Meld tilbake hvis du absolutt må ha svaret i en enkelt celle.

Ta også en titt på betinget formatering hvis dette bare er til menneske-lesning og ikke beregninger. Du kan f.eks. fargelegge høyeste verdi og highlighte datoen.

HTH. Beste hilsen Harald

Tusen takk Harald.

Det funket supert å finne antall størst og minst med formelen..

Men å sette dato inn der størst og minst er funket dårlig..

Jeg hadde vist forklart litt årlig..

celle C2 skal ikke være med i beregningen

Hvis C(X) er den største verdien da skal D(X) settes inn. alså, hvis C15 har størst verdi skal cellen skrive D15

Og ja, dette er egentlig bare for menneske-lesing...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...