Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo i MB 190E (w201), hjelp med valg og installasjon


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Førstegangsbilen er en finfin 190E som jeg er helt forelsket i. Tenkte at det var på sin plass med litt lydtrykk i kosemærsj'n. Har funnet ut at det er 4" som går foran i dæsj'n. Har ikke planer (eller råd) til å sette inn noe i hattehylla.

 

Aner ikke hvordan man skal installere noe slikt, men skal få hjelp av en som har mekka bilstereo før. Vil gjerne gjøre litt research før vi setter i gang, og lurer på: Hvor er det best/mulig å legge strømkabel / hvor trekker man den gjennom torpedoveggen og hvor er det lettest å dra ledninger inn i bagasjerommet fra? Hørt at det må bandpasskasse til i denne bilen, hva er forskjellen kontra den jeg linker til under? MÅ jeg virkelig ha det?

 

Ellers lurer jeg på om dette kan være en grei kombinasjon av høyttalere?

 

Foran:

http://www.bilstereospesialisten.no/storef...;c2=328&c3=

 

I bagasjerommet:

http://www.bilstereospesialisten.no/storef...;c2=425&c3=

 

Fullt klar over at det ikke blir i nærheten av Hi-Fi, men jeg er begrenset av et budsjett på rundt fem høvdinger. Har planer om å prøve å kjøre 4tommerne foran rett på cd-spiller'n, funker ikke det kjøper jeg egen forsterker eller en bedre cd-spiller. Eller er det dømt til å gå dårlig uten forsterker? Jeg har ikke tenkt til å prøve meg i noen dB-konkurranser...

 

Holder det forresten med et(t) vanlig batteri og vanlig dynamo, trenger ikke noe fancyfancy og to batterier for å drive dette? Hører om folk som har problemer med at lyden forsvinner o.l. når bilen går på tomgang.

 

Er takknemlig for alt av tips angående bilstereo i denne bilen! :)

 

EDIT: Byttet ut en Alpine 4" med Pioneer 4". Kevlar i stedet for plastikk.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg er ingen guru, men kan prøve å hjelpe så godt jeg kan. Hvordan jeg hadde det i min bil er ikke sikkert er slik du ønsker å ha det, det viktigste er at du blir fornøyd selv. Noen tips vil jeg komme med, da det som nybegynner er lett å bli fornøyd i dag, så vil du ha bedre i morgen... :)

 

Planlegg alt godt. Slik slipper du å demontere gjen, å kansje slippe å bytte ut utstyr hele tia.

Hva skal du bruke anlegget til, hvor lenge skal du ha bilen, og ikke minst, har du planr om å kansje utvide etter hvert som du får bedre råd er noen spmm man må stille seg.

 

En god spiller er danner grunnlaget til lyden din. Er den dårlig, blir også resten dårlig. Shit in - shit out...

Prioriter en god spiller, med nok liinjeutganger slik at du kan bygge ut med forsterkere senere. Sørg også at den har noe basic delefilter, slik at du letter kan justere lyden.

 

Prioriter gode høyttalere foran, dropp hattehylle lyd. Hvilken vei stiller du deg opp på konsert? Jo, med ørene fremover mot scenen. I en 190 er du så velsignet med å ha plass til 4" på dashbordet, så lyden og scenebildet kommer opp og frem. Minuset er at de 4" ikke kan spille lavere enn typisk 200hz, og da blir det gjerne et sprik ned til suben du har bak som kansje spiller opp mot max 80hz. Løsningen er da egne midbasshøyttalere. Disse kan du montere i dører, eller enda lettere/billigere/slippe å ødelegge, montere i kickpanelene. 6,5" er en passende størrelse, som kan spille fra 200hz og ned mot 50-80hz.

 

Siste høyttaler er da sub/bass. Pga bensintank etc er det ikke like enkelt å få bassen inn i bilen som i feks en golf. Du har da 3 valg. En lukket kasse, som du refererte til, der den vil stå å spille for selv selv og varseltrekanten i bagasjerommet. Alternativ to er en bassreflekskasse, såkalt portet kasse, der det er en åpning i kassen der det kommert ut ett rør med en port på. Denne porten kan du da trekke gjennom hattehylla, og en god del av basstrykket vil komme inn i kupeen gjennom dette røret. Bakdelen kan være noe rumlende bass, spes i høye frekvenser. Det siste, og et av bedre alternativer er en båndpasskasse. Dette er en blanding av de to første, der elementet står i en lukket del, og soiller inn i en annen del av kassen. Den andre delen av kassen er portet gjennom hattehylla. Du får da både trykket gjennom porten, og kontant respons pga den lukkede konstruksjonen.

 

I tillegg må du ha en del forsterkerkraft for å drive det hele. Har en følelse av at alt dette overstiger budsjettet ditt, men du må uansett begynne ett sted. Tenk fremover, så kan du bygge ut etterhvert. Et lite tips for bedre lyd oppe på dashen er å åpne opp de originale gittrene litt, så slipper de ut lyden bedre...

 

Her en noen få bilder av hvordan jeg gjorde det:

 

th_101-0154_IMG.jpg

 

th_102-0233_IMG.jpg

 

th_103-0369_IMG.jpg

 

th_103-0370_IMG.jpg

 

th_104-0455_IMG.jpg

 

th_104-0456_IMG.jpg

 

th_105-0548_IMG.jpg

 

th_105-0556_IMG.jpg

 

th_105-0557_IMG.jpg

 

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Høyttalere i kickpanelene var lurt! Det får bli neste steg, senere en gang. Budsjettet holder ikke til det denne gang. Har en JVC spiller i bilen nå, prøver den først. Holder ikke den kjøper jeg meg en bedre en.

 

Vet du hvor jeg trekker strømkabler fra motorrommet og inn i kupeen i 190E? Har hørt at det er ved batteriet, men ser ikke noe sted de ender opp inne i bilen. Er redd det er bak dashbordet?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Høyttalere i kickpanel er lurt ja, sparer deg for mye arbeid. Bruke gjerne 22mm MDF når du bygger baffelen, slik at det blir stabilt. På det viset vil du få en mye tightere og morsom midbass :)

Kbalen trakk jeg gjennom en original gjennomføring bak batteriet. Kom ut i fotrommet på passasjersiden. Resten av kablene trekker du bakover ide originale kanalane under gulvmattene.. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

 

Nå er det vel snart 100 år :ermm: siden jeg gjorde dette, så monteringsdybden er jeg ikke sikker på . Det var hvertfall trangest på førersiden, pga en strømfordelingsblokk som ligger under der fotstøtten står. Hvis du ser på bildene av baksidene har jeg på førersiden fjernet ganske mye av originaldekselet, hele fotstøtten/fremre del faktisk. På høyre side saget jeg et hull i dekselet g beholdt den fremre delen for å få med den øvre bøyen. Måtte varme og bøye/forme den fremste delen litt for å få det rett. Skrudde så en tilskjært 22mm MDF plate på dekselet og sparklet kantene jevne. Trakk til slutt opp i stoff.

 

 

post-97023-1237934669_thumb.jpg

 

post-97023-1237934692_thumb.jpg

Endret av Chasin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...