Gå til innhold

Modellering av database for bruk i messageboard

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Skal lage en messageboard- løsning, og vurderer å kombinere dette med "Kommenter nyhet/ publisering".

Spørsmålet er egentlig om det er best å ha tre tabeller, eller om det kan være like greit å kjøre kun en tabell (MySQL).

Essensielle felter blir "ID", "EPOST", "NAVN", "IP", "DATO", "OVERSKRIFT", "INNLEGG".

Dersom utbygging, vil det trolig være greit med feltene "KOMMENTAR" (verdi 1/0), "MESS_TOPP" (verdi 1/0), og "MESS_UNDER" (verdi 1/0). "MESS_TOPP" står for trådstarter eller førstekommentar i forum, mens "MESS_UNDER" står for svar. Messageboardet blir noe ala det du finner på nettby.no under "diskusjon". Det vil også bli en kolonne for "NYHETSID" for de radene som benyttes til å kommentere nyhet(er).

Problemet med en tabell, er dersom jeg skal liste 20 og 20 tråder om gangen. Hvordan foretar jeg da en spørring som viser de tjue siste oppdaterte innleggene som overskrifter?

Tenker jeg riktig angående modellering her? Eller er det noen som ser en bedre løsning? På forhånd takk for alle svar. :D

Edit: Overskriften er skiftet.

Endret av funkyboy
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spørsmålet er egentlig om det er best å ha tre tabeller, eller om det kan være like greit å kjøre kun en tabell (MySQL).

Essensielle felter blir "ID", "EPOST", "NAVN", "IP", "DATO", "OVERSKRIFT", "INNLEGG".

Problemet med en tabell, er dersom jeg skal liste 20 og 20 tråder om gangen. Hvordan foretar jeg da en spørring som viser de tjue siste oppdaterte innleggene som overskrifter?

Og tenker jeg riktig angående modellering her? På forhånd takk for alle svar. :D

Se databaser:

Alt som er relartert til databaser, databasedesign og programmering mot databaser passer inn i denne kategorien.

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=436

btw: Har du sett på LIMIT funksjonen til MySQL ? Er nok den du er ute etter: ORDER BY DATO LIMIT 20;

Skrevet
btw: Har du sett på LIMIT funksjonen til MySQL ? Er nok den du er ute etter: ORDER BY DATO LIMIT 20;

Hei, og takk for svar! Jo, LIMIT er noe jeg alltid benytter. Men problemet dersom jeg skal ha alle rader i samme tabell, er når jeg skal liste overskriftene (start- tråden) først, etter hvilket tidspunkt enten svaret eller selve start- tråden ble oppdatert sist. Uups, kronglete forklart. Men hvis noen svarer på en tråd som ligger langt nede, vil denne automatisk legge seg først. Hvordan løser jeg dette med kun en tabell? kommer på jeg eventuelt kan kjøre et eget felt for antall svar for topptråder, og et for sist oppdatert? Hm. Jo, tror jeg går for denne, og beklager bryet.

Skal forresten passe på regler på forumet neste gang. Var hverken klar over at jeg brøt noen slik regel for overskrift, eller at det var en egen del for databaser. Men nå vet jeg jo i allfall dette. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...