Gå til innhold

Objektiv til innebruk og utebruk.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har da endelig fått meg mitt eget speilreflekskamera (Canon EOS 400D), og bruker kamera aktivt på skolen og hjemme. Etter å ha knipset en del bilder med standardobjektivet føler jeg at jeg har lyst på nye objektiv. Derfor har jeg funnet to alternativ til objektiv her (som dere sikkert skjønner er ikke budsjettet altfor stort).

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50481 Siga 55-200mm F4-5.6

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=12851 Canon EF 50mm F1.8 II

 

Vil gjerne høre fra noen som kan litt om emnet, hva de syntes om disse alternativene?

Andre forslag ønskes også velkommen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, de er jo til forskjellig bruk. Var i samme situasjon, dog med Pentax, og endte opp med begge to.

55-200 er ikke så lyssterkt, men fin til utebruk. 50mm kan du ta bilder med i relativt dårlig lys, men med f1,8 så får du ingen dybdeskarphet. Kan brukes til portrett osv. Innendørs kan den ha for lite vidvinkel, hvis du er nærme objektet du tar bilde av.

Lenke til kommentar

Evt. kan du velge å spare litt, og kjøpe Canons nye 55-250 med bildestabilisator. Det vil hjelpe i dårlig lys, og Canon sine originale objektiver er generelt et mye tryggere kjøp enn Sigma, både mtp. byggekvalitet, produktvariasjon, kvalitetstesting og fremoverkompatbilitet. Det nevnte objektivet har nok også noe bedre optiske egenskaper, samt mer tele (zoom) og som sagt, bildestabilisator.

 

Canon 50/1,8 er et rimelig, men godt objektiv. Bør nesten være standardutrustning :)

Lenke til kommentar
Evt. kan du velge å spare litt, og kjøpe Canons nye 55-250 med bildestabilisator. Det vil hjelpe i dårlig lys, og Canon sine originale objektiver er generelt et mye tryggere kjøp enn Sigma, både mtp. byggekvalitet, produktvariasjon, kvalitetstesting og fremoverkompatbilitet. Det nevnte objektivet har nok også noe bedre optiske egenskaper, samt mer tele (zoom) og som sagt, bildestabilisator.

 

Canon 50/1,8 er et rimelig, men godt objektiv. Bør nesten være standardutrustning :)

 

Takk for kjapt svar! Jeg har sett litt på dette og, og dette virker som et supert objektiv. Så muligens jeg kjøper 50mm nå, og venter enda en måned, og heller investere i 55-250 IS objektivet.

Noen andre gode forslag til objektiv til samme bruk, anyone? :)

Lenke til kommentar

Bare vær obs på at 50mm f/1.8 tilsvarer 80 mm på eos 400 (crop faktor på 1.6) Så det kan bli litt for mye zoom innendørs. Erstattet min 50 mm med Canon 35 mm f/2.0. Dette fungerer langt bedre innendørs.

 

Ute bruker jeg 70-200 f/4.0 IS

 

Men dette har vært diskutert før og før en lager en ny tråd, bør en lese denne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=872208&hl=

Endret av Goffy
Lenke til kommentar
så billig som Sigma 50-150 f2.8 er nå til canon (3,5k) burde dette være høyaktuellt

Måtte komme, ja :p

 

Men on-topic: Kommer som sagt veldig ann på bruken og hvordan du liker å fotografere. Savner du mer tele har du sikkert mer bruk for Sigmaen, men vil du ha et objektiv som fungerer godt inne er 50mm et bedre valg. Grovt sagt selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...