Gå til innhold

Progressive scanning / Digital natural motion ?


Anbefalte innlegg

DVD-spilleren min har mulighet til "Progressive scanning" på komponent utgangen og det ser meget bra ut, MEN hvis jeg slår på dette, så forsvinner "Digital natural motion" valget på TVen (virker bare med "i" oppløsninger, ikke med "p", noen har sikkert en bra teknisk forklaring på dette :-)

 

Men hva er da best for å se på film? Ser mye på filmer med litt action, og "Digital natural motion" skal jo liksom jevne ut bevegelser (så man ikke får den "strobe" effekten man av og til får pga lav framerate).

 

Men kompenserer "Progressive scanning" for det samme (gjør DVDen noe med bilder når den går fra "i" til "p" :-) ?

 

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Digital Natural Motion ødelegger jo filmfølesen fordi den fjerner 24Hz følelsen på filmen.

 

Bruk progressiv scan. Progressiv scan er heldigivs ikke det samme som digital natural motion.

Så du mener 24hz strobe effekten skal være sånn på film?

Hva med annet materiell? Bør jeg ha den på på vanlige sendinger (nyheter, sport etc) og bare av på DVD?

 

Har noen litt tekniske forklaringer?

 

Hva gjør Digital Natural Motion?

 

Hva er forskjellen på om jeg bruker progressive scan (576p) kontra vanlig (576i) fra DVDen min?

Lenke til kommentar

Testet litt med forskjellige innstillinger og prøvebilde (SVT2 sitt 16:9 prøvebilde).

Og det er noe rart med "Progressive scan" fra DVDen min tydeligvis.

 

Når det er på så flimrer noen av de tynne strekene (de midt på ytters på hver side).

Mens de IKKE gjør det når jeg slår av (og bruker 576i).

Nesten omvendt effekt av på en vanlig TV (der flimrer de hvis jeg slår PÅ progressive scanning).

 

Bildet ser også litt mer diffust/utflytende ut med progressive scan.

 

Betyr det at DVDen min ikke gjør en topp jobb med å behandle bildet?

Eller kan det være forskjell når jeg ser en film (når ser jeg jo på et dekoder signal inn til DVD-spilleren)?

Har vanlig DVDer ekstra info som kan brukes for å lage bedre bilde med progressive scan på?

 

Noterte meg også at bildeutsnittet er forskjellig. Men progressive scan ser jeg mindre av "sjakkbrett" mønsteret rundt prøvebildet enn ved 576i (da ser jeg halve rutene hele veien rundt).

 

Hmmm... Må nesten finne en eller annen film å teste mer på tror jeg :-)

 

PS! Fant også ut at på komponent-inngangen må lysstyrken på min TV være 3 høyere for å få samme bilde som vanlig (bruker lys 60 og skarphet 3 til vanlig på alle kilder, men på komponent må jeg bruke lys 63 skarphet 1). Er det vanlig (svaret gir seg kanskje i at det er mulig å justere forskjellig på de forskjellige kildene :-)

 

Iallfall ser jeg nytten av prøvebildet. Veldig bra til å justere lysstyrke (gråskala) og skarphet (de tynne linjene).

Lenke til kommentar
Digital Natural Motion ødelegger jo filmfølesen fordi den fjerner 24Hz følelsen på filmen.

 

Bruk progressiv scan. Progressiv scan er heldigivs ikke det samme som digital natural motion.

Så du mener 24hz strobe effekten skal være sånn på film?

Hva med annet materiell? Bør jeg ha den på på vanlige sendinger (nyheter, sport etc) og bare av på DVD?

 

Har noen litt tekniske forklaringer?

 

Hva gjør Digital Natural Motion?

 

Hva er forskjellen på om jeg bruker progressive scan (576p) kontra vanlig (576i) fra DVDen min?

 

Hvis du tar deg en tur på kino vil du se at film hakker. Dette pga av at 24 bilder i sekundet er for lite til at det blir jevnt. På samme måte vil noen som spiller pc spill si at 24 bilder i sekundet er alt for lite til enkelte typer spill.

 

Digital Natural Motion ser på disse bildene og regner ut hvor objektene ville vært mellom disse bildene hvis det f.eks ble filmet med 50 bilder i sekundet. Ved å innføre slike ekstra kunstige bilder virker det som om ting beveger seg jevnt. Vanlige tv sendinger filmes med 50 bilder i sekundet. Når natural motion øker film frekvensen til 50hz virker ikke filmen lenger som film, men som vanlige tv sendinger.

Lenke til kommentar
Digital Natural Motion ser på disse bildene og regner ut hvor objektene ville vært mellom disse bildene hvis det f.eks ble filmet med 50 bilder i sekundet. Ved å innføre slike ekstra kunstige bilder virker det som om ting beveger seg jevnt. Vanlige tv sendinger filmes med 50 bilder i sekundet. Når natural motion øker film frekvensen til 50hz virker ikke filmen lenger som film, men som vanlige tv sendinger.

Jeg synes det hakker MER med Digital Natural Motion på, iallfall på vanlig digital TV-sendinger. Ser av en eller annen grunn ikke pent ut (sånne scroll tekster nederest på skjermen f.eks.). Også TV-serier, tegnefilmer etc ser rare ut. Har ikke helt bestemt meg. Trenger egentlig noe å teste mer med (en filmsnutt med en bevelgelse i loop så jeg kan teste med/uten).

 

En helt annen ting var at med progressive scan på så flimrer veldig tynne streker (som de ytterst på sidene i et 16:9 prøvebilde). Er det en svakhet i DVD-opptakeren som gjør noe feil i konverteringen til "progressive scan"?

 

Vet ikke hvordan der er i praksis på en film. 576i og 576p ser ellers like skarpe og fine ut på prøvebildet iallfall. Hva er fordelene med "576p" når man ser på DVD? Hvilke forbedringer er det jeg skal se etter :-)

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar

digital natural motion er best for film og alt video materiale!

 

Mange sier at dette skaper "unaturlig", bevegelser, og ødelegger filmfølelsen.

dvs ødelegger filmfølelsen hvor bildet og bevegelser i filmen hakker på f.ex 24p.

 

Ja, det er unaturlig for mange, fordi det er uvant. Ikke noe mer. Det tok meg ca 1 uke å bli vant

med Digital Natural Motion. etter dette så vil jeg aldri gå tilbake med tv UTEN dette!

Lenke til kommentar
digital natural motion er best for film og alt video materiale!

 

Mange sier at dette skaper "unaturlig", bevegelser, og ødelegger filmfølelsen.

dvs ødelegger filmfølelsen hvor bildet og bevegelser i filmen hakker på f.ex 24p.

 

Ja, det er unaturlig for mange, fordi det er uvant. Ikke noe mer. Det tok meg ca 1 uke å bli vant

med Digital Natural Motion. etter dette så vil jeg aldri gå tilbake med tv UTEN dette!

Jeg har testet litt og kan ikke se jeg så så mye jevnere bevegelse (kanskje LCDen min har for treg responstid), derimot så jeg tydelig fenomenet som omtales som "haze" når "digital natural motion" ikke klarer å beregne bakgrunnen skikkelig. Blir som en JPG/MPEG lignende arifakt rundt det som beveger seg (nesten som en tynt gele lag :-)

 

Har ikke testet så mye med DVDer, men på vanlige TV sendinger ødelegger det litt for det som ER 50fps (altså ikke film), blant annet blir det støy rundt rulletekster (som de nyhetskanalene har nederst, og på dekoderen til Get :-)

 

Skal teste med noen skikkelig filmer på DVD og se. Gjorde en kort test med en scene fra Titanic (som var i THX testen på den DVDen), og der merket jeg på master og wire på båten at de beveget seg "mykere" når de panorerte rundt.

 

digital natural motion er best for film og alt video materiale!

Kort tilleggs spørsmål. Har du 50 eller 100 hz TV?

 

Min er jo en 50hz LCD, og da får man vel ikke noe nytt av "digital natural motion" på vanlig direkte sending og video-opptak siden disse alt er i 50 fps, eller fikser den noe på det. På film med lavere fps skjønner jeg det...

Lenke til kommentar
digital natural motion er best for film og alt video materiale!

 

Mange sier at dette skaper "unaturlig", bevegelser, og ødelegger filmfølelsen.

dvs ødelegger filmfølelsen hvor bildet og bevegelser i filmen hakker på f.ex 24p.

 

Ja, det er unaturlig for mange, fordi det er uvant. Ikke noe mer. Det tok meg ca 1 uke å bli vant

med Digital Natural Motion. etter dette så vil jeg aldri gå tilbake med tv UTEN dette!

Jeg har testet litt og kan ikke se jeg så så mye jevnere bevegelse (kanskje LCDen min har for treg responstid), derimot så jeg tydelig fenomenet som omtales som "haze" når "digital natural motion" ikke klarer å beregne bakgrunnen skikkelig. Blir som en JPG/MPEG lignende arifakt rundt det som beveger seg (nesten som en tynt gele lag :-)

 

Har ikke testet så mye med DVDer, men på vanlige TV sendinger ødelegger det litt for det som ER 50fps (altså ikke film), blant annet blir det støy rundt rulletekster (som de nyhetskanalene har nederst, og på dekoderen til Get :-)

 

Skal teste med noen skikkelig filmer på DVD og se. Gjorde en kort test med en scene fra Titanic (som var i THX testen på den DVDen), og der merket jeg på master og wire på båten at de beveget seg "mykere" når de panorerte rundt.

 

digital natural motion er best for film og alt video materiale!

Kort tilleggs spørsmål. Har du 50 eller 100 hz TV?

 

Min er jo en 50hz LCD, og da får man vel ikke noe nytt av "digital natural motion" på vanlig direkte sending og video-opptak siden disse alt er i 50 fps, eller fikser den noe på det. På film med lavere fps skjønner jeg det...

 

Digital Natural Motion slik det er beskrevet gjør nok den samme jobben som 100hz lcd. Det er et interpoleringssystem som skaper mykere bevegelser, men som beskrevet over så ødelegger dette bildet siden det gir et falskt 50fps bilde. Film teksturen blir rett og slett borte. Interpolering er ingen dum ide, men av alle systemene jeg har sett så er det bare Loewe sitt DMI som fungerer. Dette systemet finner du bare på deres crt modeller, men det skaper mykere bevegelser uten å smadre teksturen. Vanlig film blir skutt i 24fps og dette lager en del hakking, men på lcd blir dette mye verre enn på kino. Dette kommer nok av lcd skjermenes trege responstid og ikke minst billedbehandling. På kino har jeg aldri vært plaget av dette, men når alt ser ut som billig video så er det totalt likegyldig at det ikke hakker.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...