Gå til innhold

WDS link faller ut etter en stund


pekle

Anbefalte innlegg

Oppsettet er som følger:

 

ADSLmodem - Trådløs ruter med DHCP - AP1 med WDS ---500meter--- AP2 med AP+WDS

 

- Den trådløse ruteren funker stabilt som fjell

- APene med WDS er identiske (CNet CWA-854) og de har identiske retningsbestemte antenner i hver ende, men som vist kjører det ene i ren WDS-modus, mens det andre også fungerer som aksesspunkt på endestasjonen (to antenner)

- kjører kanal 11 og WPA/PSK

 

Så til problemet:

Dette var greit å sette opp og fungerer fint en stund. Bra signal, gode ping-tider, surfer som f...

Men dersom klientene som bruker AP2 kobler fra og er frakoblet en stund så detter linken ned. De får kontakt med AP2, men ikke med linken til AP1 og DHCP.

 

Om AP2 blir restartet fungerer det fint igjen. Hovednettverket fungerer fint hele tiden, ingen restart nødvendig.

 

Så hva kan problemet være?

 

Er CWA-854 noe dritt? Grunnen til at jeg har både en trådløs ruter og CWA-854 er at CWA-854 ikke klarte å gi bra nok signal i huset, så kanskje kvaliteten ikke er på topp?

Går AP inn i dvalemodus dersom ingen er tilkoblet? I så tilfelle, hvordan få det til å våkne opp uten restart?

Har jeg gjort noe dumt i oppsettet?

 

Prøver akkurat nå ut å kjøre begge APer i ren WDS-modus (noe som krever annen distibusjon også på endestasjonen - forsåvidt greit nok, slipper å dele båndbredden) men kan ikke konkludere enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg har vært bort Cnet. Men jeg tror ikke akkurat den modellen du har er spesiellt god utifra det jeg leser om den.

 

Prøv å se om du kan finne firmware oppgradering til dem.

Finner du så last ned og installer den.

 

Uansett så resett begge, sett dem opp igjen, skift kanal, feks 1, sjekk at ingen andre bruker den kanalen du skifter til, men ikke ta på noe kryptering, du har sikkert mulighet for å bruke MAC filtrering til du har testet om det hjelper, kryptering kan gi sånne problemer som du beskriver.

 

Jeg kjenner som sagt ikke dette produktet så jeg kan ikke bidra med mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...