Gå til innhold

Skal jeg gå over til ASP.NET?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kodet ASP i fem-seks år nå, og har vendt meg til å gjøre alt i en tekst-editor (bruker HomeSite). Jeg har laget enkle websider, publiseringsløsninger og webshoper, brukt COM-objekter som JMail, AspUpload, AspJpeg, osv og har i grunn kost meg fælt med det. :)

Jeg har tenkt tanken i de siste tre-fire årene; at jeg burde begynne å se litt på disse .NET-greiene.

Jeg har alltid vært SVÆRT skeptisk til grafisk webutvikling a-lá FrontPage og DreamWeaver. Jeg LIKER å se koden og ha full kontroll på det minste tegn. Jeg vil ikke at utviklingsverktøyet skal legge til noenting eller formatere det jeg har skrevet uten at jeg ber det om det.

Spørsmålet mitt er todelt:

1. Har jeg en stor A-HA-opplevelse i vente dersom jeg begynner å utvikle på .NET-platformen?

2. Hvor raskt vil jeg være i gang med å produsere avanserte løsninger som webshoper og publiseringsløsninger?

stian

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med Visual Web Developer fra MS er det ikke noe grafisk webutvikling.

Jeg ser absolutt INGEN grunn til å ikke gå over til asp.net. Med litt innsats bør det ikke være det værste å gå over til .net. Med tanke på at du kan kode i VB.net...

Skrevet
1. Har jeg en stor A-HA-opplevelse i vente dersom jeg begynner å utvikle på .NET-platformen?

2. Hvor raskt vil jeg være i gang med å produsere avanserte løsninger som webshoper og publiseringsløsninger?

1. Ja, men hvis du ikke har programmert i .Net før så vil det være en litt bratt læringskurve i begynnelsen. Med ASP.Net har du full tilgang til hele .Net rammeverket. Du trenger f.eks. ikke 3dje parts komponenter for bildehånderting, filopplasting, email osv. Alt finnes i rammeverket til .Net. Den første aha opplevelsen din vil sannsynligvis bli at ASP.Net (i forhold til vanlig ASP) er event drevet.

2. Hvis du aldri har programmert i .Net før så har du jo en liten jobb å gjøre først. Jeg begynte med VB.Net fordi jeg hadde programmert mye VB6, men gikk 100% over til C# for et år siden. Hvis du har programmert mye i VB tidligere så kan det være greit å begynne med VB.Net for å slippe å lære et helt nytt språk også. Jeg bli sikker slaktet for denne påstanden, så andre må gjerne komme med argumenter for hvorfor du skal hoppe rett på C#. Det får bli opp til deg å avgjøre hva du føler blir enklest for deg.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at det enkleste kan være for deg å begynne med VB.net. Som kaffenils sier, så slipper du da å lære to ting på en gang. Det er enklere å først lære deg rammeverket. Når du kan dette vil heller ikke overgangen til C#.net være den største, siden det er det samme prinsippet som ligger bak.

Det kan være litt overveldende å skulle lære seg både et nytt språk (C#) og et rammeverk (.net) på en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...