Gå til innhold

Hvordan leve lykkelig uten spotmåling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uten og lese de lange innlegg i håp om å finne svar så spør jeg bare nå.

 

Hva er spotmåling? Og har det noen effekt på bildene jeg tar?

Vanlige målemetoder måler flere områder, og regner seg fram til mest mulig riktig eksponering ut fra summen av disse. Det kan og ligge kompliserte programmer bak som veier de ulike feltene ulikt.

 

Spotmåling måler bare en liten flekk. Mye mer nøyaktig, men da må du vurdere mer selv. Spotmåling kommer ofte til sin rett i motiver med mye kontrast. Problemet er å vite hvor i motivet man skal måle. Men, med en del erfaring gir det fote mer nøyaktige målinger.

 

Portrett i motlys er et typisk bruksområde. Med vanlig måling legger kanskje lysmåleren for stor vekt på bakgrunnen. Resultatet blir perfekt eksponert himmeø, i alt for mørkt ansikt. Med spot kan du måle kun ansiktet, da kan du sikre at hudtonene blir riktig gjengitt.

 

Håper det var svar på det du lurte på.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Så vis jeg forsto riktig så er spotmåling sånn du kan f.eks få mye lys på portrettet og mindre på bakgrunnen, og da vil du fremheve personen/tingen i forhold til bakgrunnen`?
Ja. Det er en måte å bruke det på.

 

Poenget er at det gir deg mer nøyaktig lysmåling av et begrenset område av billedflata. Hvordan du bruker det, er opp til deg som fotograf.

 

For å si det på en annne måte. Med vanlig lysmåling overlater du mye av kontrollen til kameraet. Med spot tar du kntrollen.

Ideen er at du tenker bedre enn en dum regnemaskin.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...