terjeelde Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Hei, Ser det har vært litt spørsmål rundt ZFS på FreeBSD, så tenkte jeg skulle skrive ett lite innlegg, og høre om det er noen spørsmål som dukker opp. Jeg begynte å teste ZFS på FreeBSD en uke eller to etter dette var importert i HEAD hvis jeg ikke husker helt feil. Både å sette opp og bruke har vært veldig enkelt, og jeg har møtt på få problemer. Det er litt nye konsepter å sette seg inn i, hovedsakelig overgangen fra partisjoner til zpool med zfs oppå, de ulike verktøyene etc. Det er greit med dokumentasjon tilgjengelig, både importert i FreeBSD, og mye av dokumentasjonen i Solaris er relevant for FreeBSD også. Begynte å ta dette i bruk på hjemme-server, som fungerer både som FreeBSD server for applikasjoner, og også filserver for windows maskiner via Samba. Dette ser ut til å virke utmerket, selv om man selvsagt har de vanlige problemene rundt case-sensitivity osv. Backup til extern-disk ved bruk av zfs send osv ser også ut til å virke helt greit, og det er deilig å kunne organisere data på den måten zfs tilbyr, bruke snapshots etc. Jeg har senere tatt i bruk ZFS over GELI på en laptop. Det finnes en guide på å sette opp ZFS som root her: http://wiki.freebsd.org/ZFSOnRoot I tillegg til dette trenger man bare å opprette GELI partisjon, markere at det skal spørres om passord ved boot, samt ha en boot-partisjon med /boot på. Ettersom boot-partisjonen normal er 'root mounted' kan det kanskje være en ide å mount den som /realboot, og lage en symlink fra /boot til /realboot/boot, slik at alt 'ser normalt ut' når man oppgraderer kernel, redigerer /boot/loader.conf osv. Det er en aktiv bug, som kan dukke opp dersom kernelen har fått for lite minne. Dette vil kunne gi panic() under load, men er relativt lett å vikse. Det eneste som skal til er å tvinge at kernelen får større andel av minne, ved å legge en instilling i /boot/loader.conf: vm.kmem_size="600M" Virker å være omtrent passe på i386, men man kan gjerne sette mer på amd64 maskiner. Alt i alt er jeg sålangt meget godt fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå