Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en server som jeg har planer om å oppgradere. Den skal brukes i en liten konsulentbedrift med tre ansatte. Vi sitter på hver vår plass, også hos kunder, og skal bruke serveren til å dele alt av dokumenter. Tanken er at den skal kjøre Fedora 8 i bunn med Win2003 virtuelt (VMWare) med Citrix Access Essentiels. Dermed kan vi lett logge oss på serveren uansett hvor vi er og få tilgang til filer og kjøre programmer etter behov.

 

Hovedkort er Asus NCCH-DL med 2xXeon 2.8 GHZ og 1 GB RAM. Dette hovedkortet har to PCI-x slotter. Den ene slotten brukes til et IDE RAID5 med 8 disker.

 

Jeg ønsker å oppgradere til et SAS evt SCSI RAID for OS. Dette for å gjøre serveren mer responsiv. Det skal også oppgraderes til 4 GB RAM som er maks på dette hovedkortet.

 

Jeg trenger forslag til et godt harddisk/RAID-1 oppsett for OS. Hittil har jeg sett på dette kortet fra Adaptec. Noen andre kort jeg bør se på? Er det tilstrekkelig med kjappe SATA-disker eller bør jeg se på SAS/SCSI.

Endret av durabit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en notis: Hovedkortet støtter nok mer RAM. Linux støtter inntil 64GB på x32-plattform, men hver enkelt applikasjon er begrenset til 4GB.

 

En viktig forskjell mellom SAS/SCSI og SATA er at SATA kun er beregnet på 8 timers drift per dag. Disse er mindre robuste, og statistisk sett vil de ryke oftere. La budsjettet til rådighet styre valget, da det er ingen tvil om at SAS/SCSI vil være best.

 

Og siden du kjører Fedora vil jeg anbefale software-raid.

Lenke til kommentar

Etter en tid med fundering gikk vi for en ferdigbygg løsning fra HP :) HP Proliant ML350 med Xeon 5405, 2x146 GB og 2 GB RAM. Sammenlignet med tilsvarende fra Dell virket HP mer solid og kom også med 2.5" disker. Kanskje oppgradere minne. Skal kjøre Win2003 SBS og WinXP virtuelt med et terminal server program.

Lenke til kommentar
Godt valg. Kjempet lenge imot å kommentere hjemmebygginga ;)

Hehe, tenkte meg det basert på det du har gitt av råd til andre :) Hva med softwaren. Er det noe poeng å kjøre ESX Server i bunn med Win2003 SBS (domene, fil, print etc.) og WinXP (evt. Win2003) som terminalserver i to guest-sesjoner. Fordeler med dette framfor å kjøre Win2003 SBS i bunn og med terminalserveren virtuelt via VMWare Server?

 

Gode backupløsninger vil være viktige for bedriften. Med Win2003 SBS i bunn kan jeg vel bruke ghost til å ta image av OSet, regulære backup av filer til sekundær disk og med online speiling samt snapshot images av det virtuelle OS. Med ESX i bunn går det vel an å ta snapshot images av begge OS supplementert med regulær backup av filer til sekundær disk og med online speiling. Enkleste/beste valg for vår foreløbige lille bedrift?

Endret av durabit
Lenke til kommentar

ESX kan virke litt voldsomt, selv om backupmulighetene bedre. Har man råd så er det ingen tvil om at det er en bedre løsning enn VMWare Server. Det vil også skalere bedre om bedriftens behov vokser.

 

Økonomivarianen blir nok Linuxbasert server med VMWare Server på toppen. Du har snapshotmuligheter der også, men disse er mindre egnet som backup.

Da er det greiester å ta en shutdown på gjeste-OS og ta backup av den virtuelle maskinen, en prosess som ikke burde gi mer enn maks en time nedetid.

 

Mange måter å få dette til på, det avhenger vel mest av økonomi og dine egne preferanser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
(...)

Takk, jeg testet. Har nå esx med SBS server + terminalserver. Kjører veldig bra.

Hvordan tar dere backup av løsningen? Vet du om man i tilfelle nedetid på serveren, kan kjøre opp en backup av ESX imaget i VMWare server?

Det har jeg ikke noe godt svar på ennå? Bedriften kjører fremdeles mail på innleid server. Det må være en kurant strategi å legge kopi av esx-imaget på en backup-disk. Exchange med eget backup-program og ekstra backup av filer via online-backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...