Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merklig problem. Data idiot trenger en hjelpende hånd.


Anbefalte innlegg

Må bare starte med og si at jeg nok med min begrensede pc kunnskap kommer til og være vanskelig og hjelpe, så unnskyld for det på forhånd.

 

hardware:(kjører kun minimum her til jeg får det til og virke forhåpentligvis)

Hovedkort Msi 985 xe neo (775 slot).

en eller annen 512 mb ram brikke.

40 GB maxtor Hdd.

og 3 cd-romer som jeg er usikker hvilken produsent er fra. av disse hadde det hold med og bare fått en til og spinne/lese.

skjermkort, husker ikke hvem som lagde det, men jeg har bilde som sagt :)

450 watt power supply

cpy 2,66 gigahertz fra intel

 

problemet: Vel siden jeg plukket denne pc`en fram for 3 dager siden har jeg hatt et par

forskjellige problemer.

Nr.1 Ikke bilde på skjermen, dette løste seg etter jeg skrudde ALT i fravær andre og satt det sammen igjen, nå har jeg bilde (yay)

 

Nr.2 om jeg setter HDD I IDE 1 på hovedkortet og HDD some primary master via jumper eller cable select vil den ikke finne cd-rommen ELLER Harddisken. kjører jeg bare hdd eller bare cd-rom via IDE 1 Slotten på mainbordet vil den finne den, men nekter og lese fra noen av dem (cd rom med boot cd "spinner" ikke, HDD med xp installert får disk read error ELLER ”b0error” på en annen disk). Jeg greide og starte XP en gang men så fikk jeg Disk read error når jeg koblet in cd-rommen.

 

har også prøvd alle tenkelige comboer med hdd på ide kabelen som sitter i Ide 1 på mainboard, og cd rom på den som sitter i slott 2 på mainboard. hdd på 2 cd-rom på 1 etc. etc.

 

alltid samme resultat POST screen går så fort at jeg ikke engang rekker og pause den, men jeg har sett at cd rom og harddisk havner på rare plasser som: slave 5 primary 2 eller 3.

etter posten får jeg denne "Disk read error" om jeg vil boote fra Harddisk (prøvd med to den ene gir "b0 error(?) og den andre gir disk read error".

prøver jeg og bruke en cd-rommen med en bootable cd spinner ikke cd-en så jeg får "Please instert system disk"

før den i det hele tatt prøver og lese den :(

 

Til slutt, jeg har aldri skrevet en slik post før så om noen påpeker hva jeg kan gjøre for og skrive dette lettere hadde jeg vært takknemlig. Og redigert den på flekken siden jeg selv ser at dette er et rot!

 

Mvh Froggy(2)

 

Ps! Tror muligens dette har noe med bios settings og gjøre men og loade fail safe defaults hjalp ikke.

 

PPS! 1. St Post be nice ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer du inn i setup?

Har du XP som fungerer på en disk?

Isåfall prøv å bote bare med harddisken og sett 1 devise boot til harddisk i setup. Sett harddisken på den øverste kontakten på IDE kablen og sett jumper til master.

 

Prøvd å sette setup innstillingene til standard? Så alt resetter seg.

Endret av War
Lenke til kommentar

Skal løpe og prøve nå, disken med xp er den som gir disk read error (noen ganger) i går kveld sa den også "error loading operatng system". Men jeg skal prøve nå og raportere tilbake om et par min. med setup mener du BOIS oppsett ikke sant? for der kommer jeg in ja.

En million takk for hjelpen prøvd meg på denne kassen i 2 dager nå uten særlig resultat :p

Lenke til kommentar

Har du noe viktig på XP disken, hadde gjort seg med en formatering or reinstall. Men først burde du få igang cdrommet.

Om du har mulighet til det sett CD rom til master på egen ledning hvis ikke til slave på samme som harddisk.

Bootrekkefølgen må du også sette rett etter hva du vil. Starte xp eller installere.

Regner med at du har prøvd forskjellige strømkontakter til både hhd og cdrom. Om cdrom ikke starter osv.

Lenke til kommentar

loaded opp standard innstillinger I bios

 

Første som skjedde da var at jeg fikk opp denne:

VIA Technologies , inc. VT6410 RAID Bios

Bios setting utility Ver 4.40

 

Scan devices please wait..

 

Her hang den seg (og Raid med en harddisk?)

 

Etter en restart og litt fiddling med jumperen fikk jeg den til og finne disken som master, da kom jeg til dette punktet:

"Verifying DMI pool data...

 

A disk read error occurred

ctrl+alt+del to restart.

(dette er XP disken foresten)

 

tar jeg på disken kjenner jeg at den "vibrerer" så jeg tror den lever.

Mulig at boot sectoren er corrupt? Virker litt rart siden jeg kom in i Windows i går, men lenge siden jeg tuklet med pc`er nå. Noe som sikkert gjør det enda være og hjelpe meg :;P

er det en ide og prøve og sette en cd-rom som primary master og se om jeg kan laste en boot cd fra den?

 

Om det er noe mere info som kan hjelpe deg og hjelpe meg så si hva så skal jeg prøve og grave frem noe, evntuelt ta noen bilder av hva som skjer på skjermen etc?

 

[edit2]: 1.st editen var tydligvis feil, spnn kan det gå.

Endret av froggy2
Lenke til kommentar
er ide kablene rett vei ?

 

 

jupp, er av den typen med en liten tap på den ene siden så det er umulig og sette de feil.

jeg forstår ikke dette i det hele tatt. Tenker jeg kjøper en Sata disk og ser om det fungerer. om blir det nytt HK eller reparasjon.

med delene some fremdeles virker så har jeg kabbinet, ram, skjermkort, powersupply og Pcu. så jeg regner med at jeg kand få et nytt HK for under høvdingen, Sata diskene er vel heller ikke så veldig dyre for tiden men kjedelig og måtte betale unødvendig mye for noe som burde fungere :(

 

men alle forslag her tas imot med stor takk.

 

hvirker som alt jeg putter i denne pc`en blir ødelagt for øyeblikket :p

 

mvh en beruset Frosk ;)

 

[edit] på 40 gb disken fant jeg nettop ut at det står:"MASTER (1drive)"

betyr det at om jeg ikke setter den som slave vil den overkjøre andre devices på den same ide kabblen? kan kan dette ha nor noe med problemet og gjøre? og om så må jeg ruke en jumper sette denne som slave på både ide kabblen og sette jumper setting til slave for og få det til og fungerere? (hehe, 3 edits i en post :p

Endret av froggy2
Lenke til kommentar
har også prøvd alle tenkelige comboer med hdd på ide kabelen som sitter i Ide 1 på mainboard, og cd rom på den som sitter i slott 2 på mainboard. hdd på 2 cd-rom på 1 etc. etc.

Hvis du ser nøye ved siden av kontaktene for IDE kablene på hovedkortet, står det ikke HDD 0 og HDD 1? Harddisken du skal boote med skal vel gjerne stå på HDD 0. Sjekk også jumperne på både harddisk og CD/DVD drev, evt ta ut jumper eller sett på CS/cable select og bruk master/slave kontaktene på IDE kabelen.

Lenke til kommentar
har også prøvd alle tenkelige comboer med hdd på ide kabelen som sitter i Ide 1 på mainboard, og cd rom på den som sitter i slott 2 på mainboard. hdd på 2 cd-rom på 1 etc. etc.

Hvis du ser nøye ved siden av kontaktene for IDE kablene på hovedkortet, står det ikke HDD 0 og HDD 1? Harddisken du skal boote med skal vel gjerne stå på HDD 0. Sjekk også jumperne på både harddisk og CD/DVD drev, evt ta ut jumper eller sett på CS/cable select og bruk master/slave kontaktene på IDE kabelen.

 

stått og sett litt nå og har ikke funnet annet en hvilken IDE kannal det er og pin nummerering, Har dratt ut alt av jumpere nå og prøver med master slave via cable.. Skal laste ned manualen til hovedkortet og se om jeg kan finne noe om disse HDD 0/1 markeringene.

kommer også til og poste noen bilder når jeg klarer jeg finne igjen kameraet mitt ;)

er sikkert en helt idiotisk feil fra min side så mulig bilde gjør at dere kan si :"men herregud da man, ekke rart det ikke funker når du gjør det SÅNN." :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...