Gå til innhold

Telefonsentral (Asterisk) med kømulighet


Anbefalte innlegg

En liten bedrift ønsker å ha en telefonsentral in-house med mulighet for å la innringere ta plass i en kø i tilfelle stor pågang hos kundebehandleren. Asterisk er utpekt til å gjøre jobben, men hvordan ordner man seg med telefonlinjer fra operatør? Må man ikke ha flere linjer på samme telefonnummer? Flere linjer med forskjellig nummer vil vel ikke gi mulighet til å ha kun ett offentlig kontaktnummer?

 

For å unngå ekstrautgifter til POTS<->SIP-hardware hadde det vært best med IP-abonnement med kobling direkte til Asterisk-boksen via SIP. Jeg har kikket rundt, men finner ikke noen som tilbyr dette (altså med ett nummer på flere linjer) - er det fordi jeg leter etter noe som ikke finnes?

 

Håper noen kan gi noen konkrete innspill om hvilke leverandører som finnes, og om det i det hele tatt er riktig fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg satte opp en sånn løsning sist, men det finnes flere aktører som tilbyr det du ser etter.

 

Mener i allefall å huske at broadnet kan tilby flere linjer på samme telefonnummer via SIP. Prøv å ta en telefon til de og hør. Mener å huske at han jeg pratet med hadde god peiling på både Asterisk, og oppsett/praktiske løsninger rundt dette.

 

Ellers vet jeg at det også er mulig å bestille flere linjer til samme nr. via blant annet ISDN (og sikkert POTS også). Dette forutsetter dog at du kjøper et kort eller en "boks" til serveren som kan oversette mellom ISDN/POTS og IAX (Inter-Asterisk eXchange protocol) eller SIP.

 

Har selv kjørt et oppsett med en boks i fra Patton, som tok seg av overgangen mellom ISDN og IAX (eller var det SIP? hmm.. lenge siden.) Digium har for øvrig masse hardware som er støttet av asterisk.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
En liten bedrift ønsker å ha en telefonsentral in-house med mulighet for å la innringere ta plass i en kø i tilfelle stor pågang hos kundebehandleren. Asterisk er utpekt til å gjøre jobben, men hvordan ordner man seg med telefonlinjer fra operatør? Må man ikke ha flere linjer på samme telefonnummer? Flere linjer med forskjellig nummer vil vel ikke gi mulighet til å ha kun ett offentlig kontaktnummer?

 

For å unngå ekstrautgifter til POTS<->SIP-hardware hadde det vært best med IP-abonnement med kobling direkte til Asterisk-boksen via SIP. Jeg har kikket rundt, men finner ikke noen som tilbyr dette (altså med ett nummer på flere linjer) - er det fordi jeg leter etter noe som ikke finnes?

 

Håper noen kan gi noen konkrete innspill om hvilke leverandører som finnes, og om det i det hele tatt er riktig fremgangsmåte.

 

Kanskje litt seint svar.. men men, vi prøver :)

 

Norsk selskap som leverer Phoniax -> SIP og IAX trunk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...