Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen !!


Anbefalte innlegg

Har lest mye har angående deling av ASDL ,

Hva er forskjellen mellom HUB , ROUTER og SWITHC?

jeg har 3 maskiner som skal i nettverk ene skal fungere som FTP , og de andre skal brukes vanlig...

Har fått med meg dette, har SDSL med fast IP er dette noe problemm ? SDSLmodem----ROUTER----3 Maskiner dele internett + vanlig nett? Rett? Og hva skal stå på oppsettet til router eller maskinen?

Hva er biligst alternativ , er alene om maskinen så det blir ikke noe store LANparty...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-01-08 07:32, caravelle skrev:

Har lest mye har angående deling av ASDL ,

Hva er forskjellen mellom HUB , ROUTER og SWITHC?

jeg har 3 maskiner som skal i nettverk ene skal fungere som FTP , og de andre skal brukes vanlig...

Har fått med meg dette, har SDSL med fast IP er dette noe problemm ? SDSLmodem----ROUTER----3 Maskiner dele internett + vanlig nett? Rett? Og hva skal stå på oppsettet til router eller maskinen?

Hva er biligst alternativ , er alene om maskinen så det blir ikke noe store LANparty...



 

"Hva er forskjellen mellom HUB , ROUTER og SWITHC?"

 

Teoretisk fungerer disse enhetene på forskjellige lag i nettverket. I praksis og helt enkelt som følger:

 

HUB: kobler sammen flere enheter, når en pakke sendes sendes den til alle enhetene på nettet. Maskiner som er koblet til dette netverket kan dele resurser. (skrivere, lagringsplass osv.)

 

Switch: lærer MAC adresser og sender pakken til den maksinen/enheten som skal ha den. Dette fører til mindre trafikk som i gjenn gir bedre kapasitet på nettverket. ( Det er flere typer switcher )

For mindere mettverk med under 5 maskiner og begrenset trafikk/belastning gjør en HUB den sammen nytten.

 

 

Router: kobler sammen to forskjellige nettverk og styret trafikken som går mellom dem. En router kan koble sammen ulike nettverk. Router kan også styre tilgang mellom nettverkene.( hvem,hva og hvor)

 

 

Det mange detaljer som kan inkluderes men grovt sett tror jeg dette skulle dekke det. Det er skrevet mange bøker om dette så det er begrenset hva som kan skrives her.

-----------------------------------------

 

Det beste hadde vært å benytte en maskin til "server" dvs at denne maskinen holder DSL oppkoblingen og benyttes til FTP/HTTP og div. Denne maskinen bør ha et operativsystem som kan route pakker mellom LAN og WAN (Internett).

 

Da trenger du DSL-modem -> Server* -> HUB/Switch** -> Andre maskiner.

 

Helt teoretisk er det bedre med en switch, men siden du "bare" skal benytte noen får maskiner på ditt LAN gjør en HUB sikkert jobben.

 

* Det beste er om du kunne benytte f.eks Linux på serveren dette gir deg mange muligheter med tanke å routing, brannmur/ FTP, HTTP osv. Det er også mulig å benytte delt internett oppkobling i Win98se/2k og XP.

 

** Vurder hvor mange porter du trenger anbefaler ikke noe under 8. Du har bare bruk for 3 porter nå, men ......

 

LANet bør være et 100/10mbit TP nettverk noe annet er ikke aktuelt.

 

Hvordan dette skal settes op kommer litt an på hva utsyr som din DSL leverandør benytter. Slik jeg har tenkt det nå benyttes det ikke en ekstern router. Routing gjøres av serveren.

 

Om du kjøper en router eller DSL leverandøren leverer en sammen med ditt abonnement. Kan denne konfigureres etter behov. Det er ikke alle routere som gir skikkelig sikkerhet. Det kan være vrient å få en router itl å gjøre det som er ønskelig om du ikke har god insikt i slik.

 

_________________

Pål Kallevåg

------------

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-01-08 08:59 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...