Gå til innhold

Nye Høytalere til Denon AVR 3806. Pris 10-15tusen


Anbefalte innlegg

Hei sann godt folk..

 

Jeg har fått min første surround forsterker, en denon AVR 3806..

Jeg er totalt fersk på dette med hjemmekino og trenger litt hjelp til gode HT til denon'n. Det jeg har nå er noen tamme Proson HT og vil gjerne bytte disse ut med noen som kan gi med kvalitets lyd sammen med forsterkeren..

 

Front: Proson 2010

Senter: Soniq 303

Bak: Proson Reality 51R

Sub: Proson Blackbird 12

 

Kunne tenkt meg komplett sett til 10-15k uten sub, er det litt vansklig å finne så kjøper jeg fronter og senter først og sparer opp til bak HT etterhvert.. Sub har jeg nesten bestemt meg for og det er SVS 12+ hvis jeg ikke husker feil.

 

Men jeg tar imot alle råd og tips med stor takknemlighet siden jeg er grønnere enn grønest på dette område..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du har en veldig grei pakke hos HiFi Klubben som heter DALI IKON 5 Høyttalersystem. Den koster akkurat 15 000, og frontene spiller veldig bra.

Har hørt de såvidt i butikken, og de er både nyanserte og litt barske i lyden.

 

Ellers så kan du kjøpe B&W DM684, B&W HTM62 og B&W DM686, noe som kommer på ca 14 100, men du får nok litt avlsag hvis du kjøper alle sammen.

 

Eventuellt så har du den litt bedre løsningen fra B&W, med B&W DM683, B&W HTM61 og B&W DM685, som kommer på ca 19 100kr, men som vil spille en del bedre, særlig i bassområdet.

 

DM683 er ca 2500 kroner dyrere enn DM684, og det kan godt hende at du kan få DM683, DM686 og HTM62 for ca 15 000, som en pakkeløsning.

 

Vil råde deg til å dra innom HiFi Klubben, HiFi Center Kjeden og/eller andre hi-fi foretninger i nærheten og høre hva de kan tilby for den prisen, og aller helst få det demonstrert.

Lenke til kommentar

Den forsterkeren du har fant jeg ut har et strømtrekk på maks 850W ca.

Hvis det er AVR-3806 du har.

 

Fant bare den amerikanske versjonen, som går på 120V, men jeg antar at en eventuell europeisk versjon har samme strømtrekk.

Uansett, så har du ca 500 watt dersom strømforsyningens effektivitet er på 60%, noe som betyr at du har ca 100 watt per kanal.

 

Dersom du har AVR-3808, så har du sannsynligvis enda litt mer krefter, da denne er spesifisert til å yte 130W per kanal, mot AVR-3806s 120.

 

At B&W trenger mye effekt er delvis riktig.

De trenger en del effekt for å spille bra, men ikke så vannvittig mye.

 

Jeg er ganske sikker på at du fint vil kunne drive det anlegget til 19 000 fint med din reciever.

Og skulle du føle for det etterhvert, så kan du se etter en pent brukt NAD C272, som du kan få for ca 2000kr.

 

Selv driver jeg et par DM602 S3 med en NAD C 320BEE, som er oppgitt til å yte 2 x 50W.

DM602 er forgjengeren til DM685, bare at den har 7" mellomtone i stedenfor 6,5".

Det går fint for meg å drive høyttalerene, selv om jeg må innrømme at litt mer krefter kanskje kunne vært greit å ha av og til.

 

Men hvis du har lyst på de høyttalerene, så ring HiFi Klubben og ordne med en test av utstyret.

Du kan eventuellt si at du vil bruke din egen forsterker hvis du vil være helt sikker på at det låter bra.

Husk på at de høyttalerene sikekrt ikke er innspillte når du hører de, så lyden vil mest sannsynlig være bedre når du får spillt litt med de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...