Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skjer dersom ny eier ikke omregistrerer bilen?


Id4ever

Anbefalte innlegg

Hypotetisk spørsmål: Jeg selger bilen min og leverer salgsmelding til vegvesenet. Ny eier bestemmer seg (etter salget og uten at jeg vet det) for å bruke bilen som delebil, og betaler derfor ikke omregistreringsavgift. La oss i tillegg si at han ikke gjør noe for å avregistrere bilen. Det går et år og ny årsavgift skal betales. Spørsmålet mitt er egentlig hva som skjer da. Vil jeg eller den nye eieren motta krav om å betale årsavgiften?

 

Jeg vil jo anta at etter at vegvesenet har mottatt salgsmelding så er det som skjer videre med bilen helt ute av min verden, men hvem vet.

Endret av Id4ever
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Når du leverer salgsmelding til Statens Vegvesen, registreres kjøper som ny eier i Autosys. Autosys er kjøretøyrregisteret. Kjøper får samtidig tilsendt giro på omregistreringsavgiften.

 

Alle parkeringsbøter, årsavgift, inkalling til PKK, forsikringskrav osv går nå til ny eier.

 

Hvis kjøper unnlater å betale omregistreringsavgiften, vil kjøretøyet bli begjært avskiltet. Det vil si at man ikke får tilsendt årsoblater og kjennetegnene vil bli inndratt av Politiet eller Statens Vegvesen ved første anledning.

 

Det vanlige når man skal bruke en bil som delebil, er å levere inn kjennetegnene selv. Da får man ikke krav om PKK, årsavgift eller forsikring. Ei heller omregistreringsavgift.

Lenke til kommentar

Hvis salgsmelding ble levert etter 1.januar, vil årsavgiften bli sendt til deg.

Ellers vil bilen stå i hans navn, og alle andre regninger vil komme til han.

 

Jeg kjøpte en bil av en som hadde omregistrert uten å betale omregistreringsavgift. Da var bilen begjært avskiltet. Dette forsvant når bilen ble registert i mitt navn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...